Sv: Häst skuren i hagen
Men att ägaren inte hittat något hästen kunnat skada sig på utesluter knappast naturliga orsaker.
Sen kan man ju fråga sig vad folk har för sommarhagar där det inte finns en kvist eller pinne.
PL
Om det är det betet jag misstänker (har som sagt haft mina hästar på Wallöfs när jag bodde i Luleå, ett fint ställe) så är det bara äng, ingen skog övht. i hagen (finns bredvid).
Detta skulle jag tro beror på 2 saker, det är en skarpt variation på hästägarna i stallet,
iallafall när jag stod där. Allt från skogsmulleryttare till "dressyr/hoppning is the shit, and the only shit there is"...
Många av den senare kategorin vill bara ha plana hagar till hästarna, därför finns det inte så stor efterfrågan efter skog i hagarna. Det finns dock skugga iom att det finns skog bredvid staketet.
Sedan tror jag att det är så att de som äger gården inte äger skogen som finns i anslutning till hagarna.
Personligen vill jag gärna ha skog i hagarna, men det går ju inte alltid. Det är ju upp till vad jag hittar för stall (iom att jag inte har eget stall). Alla markägare vill inte att hästar ska gå i skogen då det alltid finns en risk för att hästar tuggar på träden, även om de har mat.
I övrigt tycker jag anläggningen är rätt bra. Det finns ridhus, stooor (enorm) uteridbana med tillhörande framridningsbana, nära till fina skogsvägar.
Det är en rätt stor anläggning med 30 boxar (relativt stort för att vara norrland och för privathästägare) och därmed en hel del folk. Svårt att alla är sams alltid. Och lite tunga jourer.
Men är man ok med det tycker jag anläggningen är mkt trevlig. För min del så var det värt att stå där, när jag hade det behovet eftersom jag hade eget bete (iom att jag har hingstar).