Häst skuren i hagen

(Norrbottens-Kuriren)
Björsbyn. När Åse Bröms skulle hämta sin häst Millan från hagen vid Wallöfs gård upptäckte hon ett skärsår under svansen, nära hästens underliv. Hon var på väg ut på en ridtur på måndagseftermiddagen när hon såg något klibbigt som rann nerför hästens bakben. - Jag blev först mest förvånad, det såg ...

Läs mer...

Sv: Häst skuren i hagen

Jag upphör aldrig att förundras över det stora modet man måste ha, för att våga ställa sig bakom en (stor!!) häst och köra in en kniv i den??

Visst, många hästar är snälla, men nog måste de flesta(om inte alla?) slå till rejält om någon hugger en kniv i dem??
Visst att hästen är lugn och snäll när veterinären fixade sedan, med det var ju inomhus, uppbunden och med matte där. Samtidigt så var säkert det veterinären gjorde inte lika akut smärtsamt som ett knivhugg måste varit.

Jag fattar helt enkelt inte hur de här förövarna alls överlever? :confused:

Man tar rep och binder fast benen på dem. De flesta tar bort repen efteråt, men inte alla, och då är det lätt att hästen dör av förstoppning istället.

Jag har också funderat på samma sak.. Mina hästar är snälla o vana vid mycket men jag är tveksam till om de hade stått stilla om någon hade bundit benen på dem, snarare skulle de ha sparkat som bara den, några av dem i alla fall.

Hemskt att det faktum att de flesta hästar är för snälla gör att dessa sjuka människor kan hålla på.. :crazy: Hur tusan får man stopp på dessa vansinnesdåd..

Ursh! Där har ju jag haft mina hästar uppstallade för några år sedan. Vad läskigt! Det blir så, verkligt och nära när det händer på ett ställe man själv stått på.

Men att ägaren inte hittat något hästen kunnat skada sig på utesluter knappast naturliga orsaker.
Sen kan man ju fråga sig vad folk har för sommarhagar där det inte finns en kvist eller pinne.
PL

Man börjar väl på nåt sätt med ena benet, och jag vet ingen häst som inte hade gått med på det i min närhet faktiskt, sedan knyter man väl det andra och drar sen åt antar jag på något sätt... Om hästen sen skuttar och har sig tills den trillar omkull så gör ju inte det förövaren något.

Min förra hästs mamma dog på detta sättet :cry:

man har betet på en välskött äng........? så svårt är det ju inte

*knappis*
det är så fruktansvärt hemskt...:cry:...blev plötsligt väldigt nära..har hästen i samma by....

Jag har alltid sett det som ett mål att ha lite skog o dyligt på ett bete för att försöka uppfylla hästens naturliga behov men visst det kan ibland vara svårare.
PL

Men att ägaren inte hittat något hästen kunnat skada sig på utesluter knappast naturliga orsaker.
Sen kan man ju fråga sig vad folk har för sommarhagar där det inte finns en kvist eller pinne.
PL

Om det är det betet jag misstänker (har som sagt haft mina hästar på Wallöfs när jag bodde i Luleå, ett fint ställe) så är det bara äng, ingen skog övht. i hagen (finns bredvid).

Detta skulle jag tro beror på 2 saker, det är en skarpt variation på hästägarna i stallet, iallafall när jag stod där. Allt från skogsmulleryttare till "dressyr/hoppning is the shit, and the only shit there is"...
Många av den senare kategorin vill bara ha plana hagar till hästarna, därför finns det inte så stor efterfrågan efter skog i hagarna. Det finns dock skugga iom att det finns skog bredvid staketet.

Sedan tror jag att det är så att de som äger gården inte äger skogen som finns i anslutning till hagarna.

Personligen vill jag gärna ha skog i hagarna, men det går ju inte alltid. Det är ju upp till vad jag hittar för stall (iom att jag inte har eget stall). Alla markägare vill inte att hästar ska gå i skogen då det alltid finns en risk för att hästar tuggar på träden, även om de har mat.

I övrigt tycker jag anläggningen är rätt bra. Det finns ridhus, stooor (enorm) uteridbana med tillhörande framridningsbana, nära till fina skogsvägar.

Det är en rätt stor anläggning med 30 boxar (relativt stort för att vara norrland och för privathästägare) och därmed en hel del folk. Svårt att alla är sams alltid. Och lite tunga jourer.

Men är man ok med det tycker jag anläggningen är mkt trevlig. För min del så var det värt att stå där, när jag hade det behovet eftersom jag hade eget bete (iom att jag har hingstar).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I måndags upptäcktes ett cirka tio centimeter långt, djupare skärsår på en häst på en gård i Ramstorp. Hästen ska ha blivit skuren i...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Holger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrbottens-Kuriren) Luleå. Efter att hästen Millan hittades skuren under svansen ute i hagen är hästägare runt om i Luleå oroliga...
Svar
0
· Visningar
568
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama