Häst skrämd vid skogsavverkning

wiidow

Trådstartare
Hej!

Jag har en fråga angående min häst som numera står på boxvila efter att ha rivit upp en lårskada i hagen pga att grannen tyckte det var en bra idé att ställa upp en flismaskin och börja verka skog precis bredvid vår hage så våra hästar fick panik och höll på att gå igenom stängslet. Veterinären + medicin kommer kosta i runda slängar 2000:-, något man tycker är sura pengar för att grannen (med egna hästar!) inte kan säga till innan så man kan ta in sina djur.
Vad är egentligen regelverket för detta? Jag hittar inte mycket vid googling men tycker att på nått sätt borde detta inte vara lagligt. Någon som varit med om liknande?

Man tycker väl att personen i maskinen kunde avbryta en stund (och kontakta dej eller markägaren om läget etc) om man ser att hästarna får panik.
-Sunt förnuft bara.
Har du talat med grannen?
Skulle gärna fått en ursäkt och så hade jag nog gjort klart att jag ville ha en hint nästa gång det var dags då hästarna behöver flyttas in/till annan hage innan pga den höga skaderisken.

Här hemma har jag en avverkning (en gallring och en slutavverkning) på andra sidan staketet. Marken är ju inte min och vi visste att det skulle avverkas men inte exakt när då det beror på väder, vind och markförhållanden. Jag har inte haft en tanke på att grannen måste säga till exakta dagen när det var dags. Var mest orolig i så fall för skada på staketet när de var som närmast, vilket inte var nåt problem.

Jag kunde ju bytt hage men har inte haft en tanke på det. Då har jag ändå en ängslig räka i hagen som varit rädd för alla fordon och det mesta i ljudväg för bara nåt år sen. Den andra hästen är van vid allt. Den ängsliga var lite springig först men efter första dagen brydde den sej inte längre.

De allra flesta hästar bryr sig inte så mycket om saker utanför sin hage. Hemma lastar dom timmer, kapar och klyver stora lass med ved i stora maskiner mm Grävmaskinen har dikat ur brevid hagen och slagit stolp med traktorer. Visst blir dom lite "blåsiga" och tittiga ett tag, men sen står dom och kikar vad som händer. Gissar att din granne inte hade en tanke på att din häst skulle reagera på det viset den gjorde.
Stod din granne precis vid hagen så grannen såg hur dina hästar reagerade? Stod dom en bit bort kanske dom inte ens reagerade över att någonting hände?
Hoppas det ordnar sig i alla fall.

Självklart har inte grannen något ansvar för hästarna om det inte gjorts med avsikt och/eller uppsåt. Har ni tidigare meddelat att era hästar är känsliga och att ni vill ha meddelande om arbeten nära era hagar men på hans mark?

Tycker hästarna verkar överspända, tycker det är viktigt att miljöträna hästarna så detta inte uppstår så snart det kommer tyngre maskiner, rullskidåkare och andra extraordinära händelser nära hästarna.

Grannen din har inget ansvar, maskinföraren har heller inget ansvar, ansvaret åligger djurägaren.
De enda som eventuellt kan åläggas ansvar är flygvapnet, om säger om man kan bevisa att skadan skett pga deras lågflygning..

Vi har i mitt stall haft allt man kan tänka sig för att miljöträna utom stenkross. Helikoptrarna var det ingen som tittade på ens när de flög över för koll av ledningarna. Jag stod och tittade på på min häst som inte tål borrmaskiner men han lyfte inte ens huvet från gräset. I den andra hagen spränger de sten ca 20 meter från staketet, ingen större reaktion och ingen rymmer. Så det är verkligen olika på hästar.

Det är två pålitliga hästar, men dom såg inte vad som hände utan hörde bara att det brakade igång, drog en repa och skadan ett faktum. Det är ju surt iom att hästen precis kommit igång efter en tidigare sträckning i samma ben vid en förmodad snedtrampning när det var som isigast (har aldrig varit skadad innan)

Här har dom avverkat och flisa i mer än en vecka, 50m från hagen och ja våra hästar har skuttat runt lite och fnorkat men de har mest varit nyfikna och stått och glott.
Alla hästar kan dra iväg eller skuta till och skada sig för minsta lilla hare som skuttar iväg framför den. Grannen har ingen skuld i det öht.
En ren olyckshändelse.

Fast hörrni, det var inte någon skuld jag efterfrågade, jag undrade hur regelverket såg ut. Jag tycker det är rätt märkligt att man får bete sig med maskiner osv hursomhelst vid beteshagar, hästar som skadar sig, kor som springer sönder juvren osv. Det finns en hänsynslag, så långt har jag kommit i min googling, så att en markägare är helt oskyldig är fel.
Däremot kan jag tycka, och det står jag för, att ska man föra liv bredvid beteshagar så informerar man sina grannar, särskilt när man informerat stallet på andra sidan men vad jag kan anta "glömt" oss. Med flit eller inte lämnar jag till betraktaren att bedöma, dock finns det en konflikt sedan tidigare.

Regelverket säger att om det inte är gjort i uppsåt att skrämma hästarna, så ligger ansvaret på djurägaren i de flesta fallen.
Lite kan det spela in var gården ligger och om man kan förvänta sig att avverkning av skog och flisning förekommer eller inte. Har man en gård som ligger nära en skog så är avverkning att räkna som normalt och är det upp till djurägaren. Precis som att om man bor upp till en åker så är alla maskiner som förekommer där för odling att anse som normalt.
Som nämnts innan så är överflygningar med lågt flygande maskiner inte att räkna som normalt om man inte bor vid en flygplats och inte heller överljudsbangar.

Hej!

Jag har en fråga angående min häst som numera står på boxvila efter att ha rivit upp en lårskada i hagen pga att grannen tyckte det var en bra idé att ställa upp en flismaskin och börja verka skog precis bredvid vår hage så våra hästar fick panik och höll på att gå igenom stängslet. Veterinären + medicin kommer kosta i runda slängar 2000:-, något man tycker är sura pengar för att grannen (med egna hästar!) inte kan säga till innan så man kan ta in sina djur.
Vad är egentligen regelverket för detta? Jag hittar inte mycket vid googling men tycker att på nått sätt borde detta inte vara lagligt. Någon som varit med om liknande?

Jag tycker det är en lite knepig fråga. Som jag förstått det får man väl enligt lag hålla på rätt mycket utan att man ska behöva informera grannar etc.

Jag hade nog personligen däremot inte valt att bli förorättad om mina hästar skadade sig av något sånt. Då hade jag nog funderat kring vad jag kunde göra för att träna dem till att inte göra illa sig mer än de måste.

Har de hage nog att inte behöva stå helt nära maskinen tycker jag en rätt normal impuls är att ev springa bortåt då den drar igång. Men en normal häst tycker inte jag fortsätter springa i sin normala hemmahage i sin vanliga flock. Då stannar de rätt fort och sen brukar de om de verkligen tycker maskinen är suspekt glo på avstånd och sen ev närma sig och kanske sprätta till lite på den vägen innan de släpper det där.
Och är de lite balanserade i kropp och planeten sas brukar de kunna springa lite utan att slå sig mer än kanske ngt broddtramp etc..
Vissa hästar slår sig mer än de behöver just iom att de antingen är överspända, inte är balanserade nog fysiskt etc..

På vissa gårdar låter det mycket, man gör många saker med flit just därför som man på andra gårdar låter bli att utsätta hästarna för med flit.
Så vad hästar förväntas tåla är otroligt olika.
Jag jobbar alltid enligt devisen att folk är idioter och därför måste jag se till att antingen säga till det jag vill att man låter bli eller så får jag se till att träna hästarna till att funka med extraordinära saker som sker runt dem.
Har man en konflikt med grannen sen förr och man tror dem kunna göra saker man tycker är vrickat känns det desto viktigare tom..
Då hade jag njutit av att dumfan till granne vill provocera mig genom att skrämma mina hästar och "glömma meddela mig" och så blir hästarna inte skraja.. Så småaktig är jag.. :P

Fast hörrni, det var inte någon skuld jag efterfrågade, jag undrade hur regelverket såg ut. Jag tycker det är rätt märkligt att man får bete sig med maskiner osv hursomhelst vid beteshagar, hästar som skadar sig, kor som springer sönder juvren osv. Det finns en hänsynslag, så långt har jag kommit i min googling, så att en markägare är helt oskyldig är fel.
Däremot kan jag tycka, och det står jag för, att ska man föra liv bredvid beteshagar så informerar man sina grannar, särskilt när man informerat stallet på andra sidan men vad jag kan anta "glömt" oss. Med flit eller inte lämnar jag till betraktaren att bedöma, dock finns det en konflikt sedan tidigare.
Det är djurägaren som har ansvar för sina djur. Om din häst springer undan och bryter nacken av sig så finns ingen som tar den ekonomiska smällen, möjligtvis ditt försäkringsbolag eller du.
Däremot så går du ansvarsfri om din häst rusar ut i trafiken och försakar en en dödlig trafikolycka.
Hänsynslagen kommer knappast i fråga när det gäller jord o skogsbrukets maskiner, så länge de befinner sig på den mark som ägaren uppdragsgivaren äger eller arrenderar.

Om jag beställer buskhackning längs min väg eller om jag tar hem en flismaskin för att flisa min ved så är det upp till mig.
Blir några hästar skrämda så är jag lika ansvarig för det som om de blir rädda för åskan.

Att man sedan, om grannförhållandena är bra informerar om att vecka 43 eller 44, så kommer vi att köra med stora flistuggen är en annan sak.

Hade en stallägare som rev ett hus precis intill hästarnas hage, var inte ens 2m till staketet o våra hästar stog bara o tittade på
Att hästarna blir rädda för att markägaren brukar sin mark kan man inte belasta markägaren för

Liknande trådar

Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka