Häst skrämd av bilist

Sv: Häst skrämd av bilist

det läskigaste jag har varit med om är nog när jag och min kompis red på en väg precis utanför mitt hus.
det är en raksträcka som man ska åka 70 på. fast till och med det är för snabbt då vägen ska klassas som cyckelväg till Karlstad :S

Men iallfall . när vi rider där så ser vi at det kommer en långtradare utan kapell lägst bort på vägen . Och den kanske kommer i 110 (?) så den är ju olaglig i högsta grad. Jag och min kompis blir bara rädda när vi ser den på långt håll. Men räddare blir vi när den inte börjar sakta in när det närmar sig.

Min kompis som har en shetlands ponny. som har tedens att rikta rumpan mot bilar eller lastbilar när det kommer i för hög fart går ju av och ör liv rödd (och lika så ja ) Även fast våra hästar faktiskt är väldigt trafikvana så hade jag varit säker på att det hänt något om den hade åkt förbi då vägen är VÄLDIGT smal för en långtradare.

Så jag går faktiskt ut mitt i vägen och gör ett stopp tecken (har aldrig varit räddare) men vad ska man göra när det är stora snö högar på båda sidorna och en lastbil som kör rakt i mot oss. Men iallfall då nästan tvärbromsar den eftersom den kanske bara var 50 -60 m innan oss. Och jag går nästan precis utanför förnstret och säger åt den att köra då eftersom han har stannat så är det lugn. Då hån flinar han . och sträcker jag ut fingret till han och är nog illröd i ansiktet. Hade jag inte haft hästen med mig hade jag hoppat in och nockat honom också !!! :S Jävla idot asså.
Hoppas han kör ihjäl sig!

kan tilllägga att vi syndes väldigt väl. Hade hur mycket reflexer som helst. den lilla hade nog över hela kroppen så det bara var de som syndes på den och det var fortfarande ljust ute ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det där har jag oxå varit med om dock inte i mörker utan mitt på ljusa dagen 50 väg, var en timmerlastbil två släp båda var tomma och det låter rätt mkt om dom när de kommer Min häst är 99% trafiksäker inte mkt som får han att reagera på bilar. Lastbilen kommer emot oss i en 90 km/h jag tänker han saktar ner men ack så fel jag hade han kör förbi utan minsta tanke till att sakta ner min får panik och vänder samtidgt som lastbilen är halvt förbi oss då trodde jag seriöst att vi skulle dö och han bara kör vidare.

Har även träffat på bilister den gång gick jag med en häst skulle in i stallet (samma väg) sommar kväll vid 17 så det var inte mörkt överhuvudtaget. Bilen kör förbi som en galning hästen blir skit rädd lyckas hoppa på min fot som jag typ ska gå med så jag faller baklänges med huvudet före i asfalten. Bilisten kan inte ha misat det då bilen inte var helt förbi när det hände och bilen kör vidare, som tur gick det bra efter omständigheterna dock fick jag nog en lättare hjärnskakning.

Långtradaren kör inte 110. De är låsta till max 90km/h och laglig maxhastighet för alla ekipage med släp är 80km/h.

Däremot upplevs ofta farten hos stora fordon som större än vad den faktiskt är.

Om den hade kört 110km/h när du klev ut mindre än 100m framför den hade du inte skrivit något inlägg.

Det är vansinnigt korkat att göra så på ett sådant stort ekipage, vad hade du gjort om den tappat kontrollen och släpet hade vikt sig och farit över hela vägbanan?

Ja i alla fall av nån som slängt sig på tutan och därmed räknat med nån slags reaktion.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid halv sju-tiden på torsdagsmorgonen fick polisen i Skåne larm om en trafikolycka, där en bilist kört på en häst. Det visade sig att...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinnlig ryttare fick på lördagseftermiddagen föras till Växjö lasarett efter en incident i närheten av Torparängen vid Södra...
Svar
0
· Visningar
112
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 16-tiden skrämdes två hästar av en bil på Ragvaldsbovägen i Sigtuna. En av hästarna hamnade i diket men ingen skadades.
Svar
0
· Visningar
513
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama