Häst skadskjuten vid avlivningsförsök

Sv: Häst skadskjuten vid avlivningsförsök

Om det är samma häst så tycker jag att det är konstigt att Corren skriver TVÅ artiklar, om olika saker

den senare är ägaren som har skrivit, den första är någon inom företaget antar jag. ägaren har ju förklarat hur det verkligen gick till i den andra

Ok, jag fattade det nu, läste om artikeln...

Men detta är verkligen för jävligt... hu...

jag tycker att man ska tänka på den krake som ska skjuta hästen också. det kan vara fel på skotten oxå och då säjer det bara klick.
var själv med när jag höll en häst och hade vet, vid sidan och det sa bara klick i masken, både vi slaktpersonal och vet, bara tittade på varann.inget hände då men när man är van slaktare och även hästägare så blir man rädd. även min karl som skulle skjuta tyckte det var väldigt obehagligt,då har han skjutit ett antal hästar under sina år som slaktare.

Det är inte säkert det går lugnt och fint till för att man tar ut nödslakt till stallet!
Jag har varit med om att en slaktare missat, och i det närmaste hackat ihjäl en häst! :cry:
Och det var en slaktare rekommenderad av distriktsveterinären!
Det sprutade blod från hästen som täckte en hel vägg, hästen skrek av smärta och dödsångest, och kom dessutom lös.
Slaktaren vrålade "håll i hästjäveln" eller ngt i den stilen.

Däremot så vet jag många som åkt till en lokalt slakteri, och de har bara gott att säga om dem!

Så det gäller att lyssna på rekommendationer från andra, vilka man ska välja för att avliva ens häst!

Ja du Elektron... ett sådant avtal som skrivs in är obligationsrättsligt och gäller mellan två personer, enligt civilrättsliga regler det blir dock svårt att binda en 3:e person om inte den nya säljaren skriver in samma sak i det nya kontraktet.. självklart går det att jämka enl 36 § AvtL. men så långt ska det väl ändå inte behöva gå....Har du tänkt på att det kanske känns bättre att skriva in något sådant i kontraktet? :confused:

:bump: Jag kan varmt rekomendera Hästjouren till alla. Vi räddade en fullt frisk tre årig häst från slakt för ca två år sen. Vi fick kontakt med Hästjouren om dom hjälpte oss att placera ut honom. Nu vet vi att han har det jättebra och har en ägare som älskar honom.

-- Jag ledde fram Mazzetto till avlivningsplatsen och han var hur lugn som helst.

Avlivaren kom fram med en så kallad slaktmask och tryckte av.

Klick.

Ett nytt skott. Klick. Ett tredje skott och klick igen.

-- Då gick avlivaren in för att hämta en ny mask.

Fjärde skottet brann av. Men i stället för att krossa hästens hjärna träffade kulan i närheten av öronen.

-- Hästen kastade sig bakåt och sprang sen blodig ett helt varv runt Farmek. Jag försökte få tag på den och ropade "Mazzetto". Då stannade han och lyssnade.

Avlivad med gevär
Samtidigt hade nödslaktbilen ryckt ut och med ett kulgevär kunde hästen avlivas på avstånd.

Billy Hallberg är jägare och van att se djur dödas. Men upplevelsen vid Swedish Meats i förra veckan var i otäckaste laget.

-- Man kan misslyckas en gång, men att det går fel fyra gånger är för mycket. Jag mår fruktansvärt dåligt när jag tänker på hästkraken.

Detta är ju hemskt! Det borde inte ens förekomma så här grova fel vid en avlivning!!! Det var ju så slarvigt och klumpigt! Stackars häst! Man hoppas ju innerlig att detta var en engångs händelse... :cry: :mad: :cry:

Tänk på alla kor, grisar, får mm! Det är nog ännu värre när dessa som haft ett eländigt liv ska gå sin sista väg för att hamna på vårt matbord, när det kan gå så här j_vla illa med hästar som inte alls slaktas i samma utsträc´kning!

Usch! Såna här historier ger verkligen ångest inför den dagen man kommer att tvingas avliva sin häst. Man vill ju att hästen ska få en lugn och fin sista stund...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) En 19-årig flicka opererades akut på fredagen för en svår skallskada, efter att hon blivit sparkad i huvudet...
Svar
0
· Visningar
1 494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) I sommarens fälttävlan på Valla i Linköping blir det inte enbart tävling för de stora. Nyhet för året blir en...
Svar
0
· Visningar
955
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) En hästägare i Åtvidabergs kommun anklagas för djurplågeri. Vid en oanmäld inspektion fann...
Svar
4
· Visningar
1 844
Senast: lilla_maaliiin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Våren 1945 fanns så mycket som 44 stall med plats för 270 hästar i Linköpings stadskärna...
Svar
0
· Visningar
963
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama