Häst skadskjuten vid avlivningsförsök

Sv: Häst skadskjuten vid avlivningsförsök

Det är tyvärr inte första gången som Swedish Meats i Linköping misslyckas på första eller andra försöket :mad: .

Men femte! Det måste gå att anmäla någonstans hoppas jag.

jisses...

Jag vet inte om jag tycker att deras nya rutiner med kulgevär på avstånd är det bästa heller..

Det är oerhört!!! Men inte låter det bättre att dom i fortsättningen ska skjuta hästarna på håll med gevär.......Jag har varit med om en avlivning med bultpistol, det var som att blåsa ut ett ljus hästen bara ramlade ihop, sparkade inte ens med benen. Verkar ändå vara bästa metoden. Kollar dom inte så att deras bultpistoler fungerar???

:mad: Detta är ju inte riktigt klok!!
Jag jobbar med Hästjouren i Skåne och fick "hjärtsnörp" när jag läste artikeln. Herregud säger jag bara hoppas den stackars hästen fick så ont så att den blev bedövad och inte hann känna för mycket.
Detta är så vansinnigt och gör mig så fruktansvärt ont att läsa och jag hoppas verkligen att ni alla hästägare som funderar eller måste avliva er häst överväger en trotjänaravlivning eller hör av er till Hästjouren.

Det här är varför man inte ska skicka sin häst till "slakt" utan istället låta hästen få en "trotjänaravlivning" hemma. Äger man en häst och förhoppningsvis har haft nytta av och trevligt med sin kamrat under många år så är det det minsta man kan göra när den dagen kommer och man måste ta bort den.

De ca 3500kr som det kostar att avliva hemma är en struntsumma för att bespara hästen obehaget att komma till nytt främmande ställe med andra dofter och en husse eller matte som kanske är ledsen och nervös. De som har hand om "trotjänaravlivningar" är oftast mycket professionella, har lång erfarenhet av att avliva hästar i olika miljöer och brukar dessutom ha bra hand med en ledsen ägare. Dock inte sagt att det inte kan gå fel där med ... men chansen är mindre och miljön tryggare för hästen.

Jag har tyvärr varit med och avlivat många hästar, både egna och andras och både på slakteri och hemma. Numera skriver jag t.o.m. i försäljningskontraktet när jag säljer en häst att den måste avlivas hemma, och att detta krav även skall följa hästen vid en eventuell kommande försäljning.

// Sofia

Man blir bestört när man läser sånt här och jag har tidigare avlivat både mina och andras hästar på ett närliggande slakteri som hade jättebra rutiner.hästarna kom tidigt på morron när det var rent och snyggt man gick bara in som i ett vanligt stall och pang så var det klart. Det gick jättefort och hästarna han aldrig fatta nåt. Tyvärr lades detta slakteri ner och i höstas fick jag åka på ett annat ställe och det var det värsta jag varit med om.När man kom till avlastningsplatsen skar de en ko så allt blod rann ut. En häst som kom samtidigt krånglade så den ställdes in ien box och fick vänta bland kor och allt. Dennes ägare bara lämnade hästen, hur kan man göra så han visste ju inte när hästen fick avsluta .Det var fruktansvärt och jag kommer alltid i fortsättning avliva mina hästar hemma....Tycker det är bedrövligt djurskydd, sånt här händer inte i Sverige trodde man...

:mad: Vad fruktansvärt man tror knappt att det kan vara sant stackars häst och ägare fy fn för att vara med om något liknande det är ju som sagt hårt nog att åka iväg och ta bort sin vän... :cry: När jag tog bort min häst anv jag trotjänaravlivning och det tänker jag absolut anv mig av nästa gång det blir dags...

Även om du skriver det i ett kontrakt är jag tämligen övertygad om att det inte är juridiskt bindande.

Jag har varit där med tre hästar och alla dessa gånger har det fungerat jättebra. Hästen har som Betsy ? skriver bara slocknat och trillat ihop på sekunden.

Det måste ju varit något fel någon stans...

-- Det händer i enstaka fall och är obehagligt för djurägaren och för den som ska utföra avlivningen. Och givetvis också för djuret.
Så stod det i texten. Klart som 17 att det är obehagligt för hästen, tänk själv att springa runt skjuten.....brrrr - stackars krake!

Fy f*n, men det är inte 1a gången jag hör att det hänt, jobbar på slakteriet i Uppsala, de tar inte hästar längre, men det är kanske 1-2 nötboskap i månaden som har 2 "bult hål", och då slaktas det 5-700 i VECKAN!

Fruktansvärt oproffessionellt!! Har avlivat ett flertal husdjur (bland annat min egen hund :'( Att göra henne en sista otjänst genom att ta henne till veterinären var aldrig ett alternativ. Hon avskydde djursjukhuset. ) och aldrig behövt mer än ett skott... Att måsta avliva ett husdjur är något av det jobbigaste som finns, även om man är inbiten jägare. Men ett sådant förfarande som detta anser jag är totalt förkastligt!

"Med anledning av det som skedde ska slaktrutinerna ändras. Från och med nu kommer alla hästar att ställas upp i ett bås och avlivas på en bits avstånd med kulgevär."

Jojo.. hur många missar blir det då?

För inte så längesen va det ju en häst som RYMDE från avlivningsboxen, å sprang lös inne på området!
Den fick dom skjuta ute på området, med hjälp av en krypskytt...

vill bara fråga när den hästen som rymde från boxen när det hände.är det som vi pratar om nu eller är det tidigare.
för jag jobbar där annars när jag inte är sjukskriven.det ända som jag vet är att ett grimskaft gick av innan vi fick fram hästen till vårat så kallade bås. den gången fick vi tag på hästen. :(

Detta som jag menar stod det om i Corren för någon/några veckor sedan.
Hästen hade slitit sig innan avlivningsboxen, för den hade blivit rädd.
Personalen fick INTE tag i denna häst... (läs mitt tidigrea inlägg)

detta är en skrämsel taktik från chefen, de vill inte att ägaren ska vara med. min karl är den som annars avlivar hästarna vid scan tyvärr sjukskriven. han skulle alldrig vilja skjuta en häst med kula.förenat med livsfara säjer han. en sådan kula går rakt igenom häst huvudet.

det är denna häst som menas, det är faktisk ett par veckor sedan det hände. den var faktiskt skjuten

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) En 19-årig flicka opererades akut på fredagen för en svår skallskada, efter att hon blivit sparkad i huvudet...
Svar
0
· Visningar
1 494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) I sommarens fälttävlan på Valla i Linköping blir det inte enbart tävling för de stora. Nyhet för året blir en...
Svar
0
· Visningar
955
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) En hästägare i Åtvidabergs kommun anklagas för djurplågeri. Vid en oanmäld inspektion fann...
Svar
4
· Visningar
1 844
Senast: lilla_maaliiin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Våren 1945 fanns så mycket som 44 stall med plats för 270 hästar i Linköpings stadskärna...
Svar
0
· Visningar
963
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama