Re: Vildhästar
Om inte hästarna på Dartmoor och Exmoor och new forest är vild hästar, vad är dom då? Och så vitt jag vet svälter dom inte där, som alla vild hästar kan dom ta vara på sig själv, och dom har stora vidder att gå på och finna mat. Så att slakta dom för att de skulle få det bättre kan jag inte se som en bättre utväg. Jo, visst är det sant att hästarna släpps vin för våg av oansvariga människor, är visserligen sant, men tror ni det komer att sluta bara för att hästarna får ett pass? Och vem ska utfärda passen till dessa hästar från början, med tanke på att hästarna i Stor britanien måste ha pass redan till detta års skiftet.
Att slakta klövdjur och bränna dem i så stor mängd som GB gjorde, tycker jag är rent hemskt och oansvarigt. Visst skulle absulut det sjuka djuren slaktas eftersom det är en mycket plågsam sjukdom. Många av djuren var inte ens testade utan dödades för att de befann sig inom ett visst område från en smittad farm. Ett vaccin utveklades, men det kom knapt på tal om att använda det, då det skulle bli för dyrt och osäkert. Hur mycket har det kostat GB nu med alla ersättningar och efter arbete? Plus allt fusk som pågick med ersättningarna, då det fanns bönder som tom spred smittan med vilje till sina djur för att få ersättning.
Alla andra länder lyckades stoppa smittan innan den spred sig genom hela landet genom strängare karantäns regler och ett snabbare agerande. Ok, de fick slakta djur också, men det blev aldrig i samma utsträckning som GB.
Vad som mer lustigt va, var att raporterna om FMD började tystas ner ju närmare valet man kom. Veterinärer blev uppmanade att inte rapportera för många fall om dagen så att det inte skulle se allt för hemskt ut i media. Innan valet var det kanppt nån här hemma i Sverige som visste om att det fortfarnade förekom, medans vi som var i GB visste mkt väl att det pågick än, om än väldigt nertystat.
Nä, GB skulle vidtagit större åtgärder åt smittan från början istället, med hjäp av strängare karantäns regler, och så fort vaccinet kom fram, tagit chancen att vaccinera dom.I stället för att avfärda det som en mindre epedemi, som sedan exploderar rakt i ansiktet på dem. GB gjorde nog vad de kunde, man kan ju inte förvänta sig allt för mycket av ett land som ligger 1 timme och 20år bakåt i tiden.
Så om de inte klarar av det här med häst pass, förvånar mig inte alls.
Som jag skrev tidigare är jag väl medveten om att det finns fördelar också. Frågan är bara om nackdelarna är tillräkligt väl genomtänkta.