Häst på tre ben samt pålagringar

biffen

Trådstartare
Hittade hästen i boxen på tre ben imorse. Höger bak svullen från has ner över kotan.

Åkte in till kliniken, röntgade kotan men ingen ny skada. Troligen lymfangit. (Igen....)
Dock såg vi på plåtarna pålagringar, på flera ställen, som vet. kallade för "gamla synder" dock är hästen i normala fall ohalt.

Prognos? Ska naturligtvis prata med vet imorgon när jag ringer upp för att höra om jag får ta hem hästen, men tänkte luska lite här först.

Jag promenadrider, rider dressyrlektioner ibland. Hoppar små skutt några gånger per år. Hästen är galopptränad som ung. Har gått som ridhäst sedan han var tre år.

Sv: Häst på tre ben samt pålagringar

Hej!

Vet inte riktigt vad du vill ha svar på men jag kan säja att jag vet flera hästar med röntgenfynd som gått flera år till utan hälta, eller problem av nåt slag.. Den värsta jag sett hade "nånting" (odefinierbart) i kotan på ena fram, som borde gjort honom tvärhalt, men han har funkat bra i 4 år och var ok senast jag hörde av honom..
Min tjej har pålagringar i bakknäna, men de sitter inte så de stör eller skadar../ Lavinia

Sv: Häst på tre ben samt pålagringar

Tack för svar, har sen jag skrev inlägget lusläst ALLA trådar på Buke,
samt googlat en hel del o lärt mig ett o annat..
Eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet så vill jag i vanlig ordning veta ALLT.

Han visar alltså ingen hälta i vanliga fall, men eftersom jag inte kan framkalla minnesbilderna av röntgenplåtarna så har jag konsulterat sambon som säger att vet. sa att det var gammalt o inte hade någon betydelse... tänk om jag kunde minnas, men jag var så blockerad just då, ville bara veta att han var "hel" i övrigt, dvs inget som gått sönder NU.

Fast sen blev jag mest orolig över dessa förändringar och är mkt nyfiken på om det finns på övriga ben o hur detta påverkar användbarheten o hållbarheten.

Nåväl, nu är det snart imorgon o jag ska ringa o höra hur han mår.
Min lilla :love: olyckskorp.:(

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 074
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 865
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 931
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar