häst på släp

Sv: häst på släp

tycker det Är otÄckt med kedjor, om man tappar dom sÅ kan det gÅ hur stÖlligt somhelst

Kan bara hålla med!

Har sett en märr efter att hon gått på släp med kedjan dragen under nosen, hon lyckades under en släptur få in grimskaftet under skärmen på vagnen och det blev fula skador på henne fast grimskaftet hölls i handen. Dessutom hämtade hon sig aldrig helt psykiskt efter det och blev aldrig den häst hon var innan olyckan.

Ser både för och nackdelar med kedja. Precis som du beskriver kan det bli otäcka skador av kedjan om dom kommer lösa eller fastnar. Samtidigt så kan det bli otäcka konsekvenser om dom kommer lösa. Själv använder jag kedja när jag ska leda min 2-åring utanför gården. Han är jätte snäll att hantera men är en hingst och jag vill verkligen inte ha honom lös. Vet samtidigt att jag lika gärna skulle kunna leda honom utan, men vill inte chansa.

Har man träns så kan det ju oxå bli otäcka skador i munnen om dom kommer lösa och fastnar.

Svårt det där:grin:

MVH Russin8

Jag "foredrar" helt klart kedja framfor bett pa en losspringande hast med grimskaftet kring fotterna. Nasan ar omtalig men munnen...

Anvander (i princip) alltid kedja pa hingstarna / ny hast pa tavlingsplats, stora travbanan etc just for sakerhets skulle. Oftast "behovs" det bara nar man forst kmmer dit och de blir lite exalterade, sedan nar de lugnar ner sig oroar jag min namn vart for att de ska hitta pa nagot bus.
Hemma pa garden anvander jag nastan aldrig kedja forutom pa tva ars stoet. Skotaren hade hvarna viftande kring huvudet igen igar vid utslapp sa jag har en kansla av at jag far ta den biten igen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar