Häst på släp

F

Fjunet

Hur gör ni rent praktiskt när ni kör med en häst på släp? Jag har testat att ha min unghingst på släp när jag kör men han är ju sååå framåt jämfört med min gamling vilket gör att han tjorvar ihop sig lite runt vagnen och står på snedden med benen för nära hjulen för att det ska kännas säkert.

Han är så PIGG och jag kan inte ha honom brevid den andra hästen för då blir min gammelman arg och bits :angel:

Sv: Häst på släp

Ytterst sällan jag har möjlighet att ha någon med mig :(

Håll grimskaftet i handen, låt det gå in under din arm innan det når hästen. Då bromsar du släphästen med armen istället för med handen vilket innebär att körhästen slipper onödigt våld i munnen.

Att de går snett in mot vagnen när de är för pigga botas med att man låter dem tjonga till sig i vagnen några gånger, sen aktar de sig noga. (man får blunda och titta bort och tänka att hästar är tåliga varelser).

Är din körhäst så klok att han faktiskt biter släphästen om han går fram så är det absolut bäst. ett bett från en häst tar 100 gånger bättre än en mänsklig tillsägelse. Jag berömmer min körhäst när den biter en odräglig släphäst. Då slipper man alla framtida problem med släphästen :devil:

Jag kör ofta med 2 släphästar (russungen och shettisen):angel::D . vi är byns mest betittade ekipage :love:

Jo, men problemet är att min släphäst inte tar åt sig av tillsägelser :angel: Han har kommit in i den ljuva trotsåldern nu :devil:

Min shettis fick ungefär 32 bett i nosen och slog sig på vagnen 380 gånger på 5 turer innan han fattade, så jag förstår ditt problem, det kallas för shettlandsponny :D
så här gäller stå ut och bit ihop :idea:

Shetlandsponny med mycket temperament som de sa på Djursjukhuset när han stod där :crazy: Shetlandsponny med fullblods-blod i sig :crazy:

Tror jag ska testa dock, med assistans.

Assistans är bra, min inackordering red bredvid ibland i början och det funkade rätt bra att hon "prejade" shettisen, jag vill ha släphästar att gå bakom, inte bredvid så hon var ett effektivt stopp att ha bredvid sig. Oj vd sur han blev när han inte kom förbi hennes häst.:devil:
en gång hade hon långa spöet med sig , inte heller det uppskattade tjurskallen :-)
Nu ska jag tillägga att han är väldans trevlig att ha på släp nu , både när man kör och rider, man märker honom knappt, jag tror tt det tog kanske 5-6 gånger där vi verkligen var benhård med disciplinen.

Jag har bara provat att ha unghästen på släp en gång och då hade jag en medhjälpare som höll i henne. Hon fick gå efter vagnen och det funkade jättebra tyckte jag:bump:

De gånger jag haft häst på släp har jag haft en vagn med (åh hur tusan förklarar man då...) två "pinnar" ut rakt bakom vagnen och så är de täckta med bildäck så att det inte blir något vasst hästen kan gå emot. Sedan är släphästen fastsatt emellan dessa pinnar och kommer inte runt dem. Det innebär att släphästen inte kan komma fram och bråka med draghästen och inte heller att den kan gå bredvid vagnen och riskera att på något sätt fastna eller klämma sig.

Jätteskönt tycker jag, ska försöka fixa någon liknande anordning på min egen vagn också, den jag beskrev nu är en lånad. F.ö är det en pullertvagn - kanske någon har en bild på en sådan med de där pinnarna jag beskriver så dåligt :rofl:

Vi binder unghästen bak på maratonvagnen (om ingen kan följa med och hålla i snöret vill säga), men det vill ju till att man har tränat mycket med unghästen innan så den kan följa ordentligt och vet att den ska hålla sig bakom.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 562
Senast: Ketrawzc
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka