Häst på lösdrift som dricker dåligt, tips?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mynta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 961
M

Mynta

Nu är kylan här och med det hästar som dricker dåligt. Familjens unghäst går på lösdrift i mina gamla hemtrakter. En kanonplats för hästarna och det hela sköts väldigt bra av hyresvärden, vi är mkt nöjda. Men vår häst dricker dåligt - nästintill inget emellanåt och vi får truga i henne vatten. Förra veckan hade hon känningar av kolik vilket avhjälptes ganska snabbt, tur att det upptäcktes i ett tidigt skede.

Nu är frågan, har ni tips och trix? Hästarna får kraftfoder 1 gång per dag uppbundna och då är det mycket betfor som gäller. De har termo bar i hagen och en automatisk vattenkopp så det finns fri tillgång på vatten som ej fryser, men hon vill ju inte ha! Vad gör man? Just nu känns det som att jag vill ta ner henne hit och hyra in henne på box, men hon trivs inte så bra med det vilket inte heller känns ultimat alltså..

Tips och råd?

Sv: Häst på lösdrift som dricker dåligt, tips?

Finns det kanske någon anledning till varför hon inte vill använda vattenkoppen?
Hästar som jagar bort henne? För dåligt tryck? Smutsig kopp? Äckligt vatten?

Och hur vet ni att hon INTE dricker? Har ni koll 24/7 ?

Sv: Häst på lösdrift som dricker dåligt, tips?

Börja ge den salt, det ökar törsten, blandas i betforen lämpligen. Ta lite i början om hon är kräsen och öka sakta. Man kan ge väldigt mkt salt utan problem till en häst.

Liknande trådar

Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 257
Senast: mackan
·
Hästvård Har fyra ettåriga unghingstar på lösdrift. Började i måndags att stalla in dom för att de ska vänja sig att stå en och en och för att... 2
Svar
21
· Visningar
7 622
Senast: Ela
·
Hästvård Jag tarvar assistans! Jag funderar lite (mycket) på vad jag ska göra med min häst som dricker hemskt dåligt ute nu när det är varmt...
Svar
3
· Visningar
1 389
Senast: Qodrofenia
·
Hästvård Min häst dricker väldigt dåligt, pendlar mellan 3-8 liter om dagen. Jag funderar på vad jag skulle kunna göra åt detta, då jag tycker... 2
Svar
27
· Visningar
2 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka