häst på klövervall - farligt?

A

Annikan

Hej,
Tidigt i vår så kommer jag förmodligen hängna in vår nyköpta mark (som stått i träda i många år) och släppa min arab där. I mitten av mars eller så. Vallen är ganska mager i dagsläget och kommer behöva sås om nästa år eller så men i dagsläget är det ganska mycket klöver där. Vad tror ni? Är det rent av farligt att ha häst betande på klövervall? (han kommer ju vänja sig långsamt eftersom han går där från innan gräset börjar växa på allvar)..

Sv: häst på klövervall - farligt?

Ingen som har nån koll på det här med klöver till hästar? Kanske är individuellt från individ till individ eller?

Mina hästar är araber också har gått på klöverbete förra året en sväng och fick även hösilage slagen på det. De mådde fint, men jag är ingen foderexpert...

det finns klöver i alla hagar jag haft häst i de senaste 15 åren och mina hästar ser ganska levande ut...

Du skriver "han" så då lär hästen inte få problem med störningar i ägglossningen på grund av klövern i alla fall!

Du skrev inte om det var röd- eller vitklöver.

röd eller vitklöver - mestadels röd är det... visst lite vit här o var förståss men i huvudsak röd. Vad är skillnaden för hästen mellan dem?
Nä, jag har naturligtvis hagar med en del klöver i nu också men som den här vallen ser ut i dagsläget så är det säkert 50/50 mellan gräs och klöver..... därför funderingarna....

Ofta överskattar man andelen rödklöver i vallen eftersom den har ett annat växtsätt än gräsen. Klöver och andra kvävefixerande växter (lucern, käringtand m fl) är bra att ha i vallen om man vill vara litet miljövänlig och undvika konstgödsel.

Sedan brukar rödklövern försvinna ganska snart om den betas hårt. Vitklövern tål bete mycket bättre. Har inte hört att klöver i sig skulle vara skadligt för hästar (utom att de gamla vanliga råden när det gäller foderbyte och fetma). Sedan är det svårt att förutsäga hur djuren kommer att beta. Grannens lamm släpptes på bete på en av våra vallar som har ganska mycket rödklöver. De åt mycket selektivt upp allt gräs innan de med tvekan åt klövern.

Grannens lamm släpptes på bete på en av våra vallar som har ganska mycket rödklöver. De åt mycket selektivt upp allt gräs innan de med tvekan åt klövern.
Just DET har jag också märkt...

På de platser där jag hade hösilagebalar stående i vintras har det nu vuxit upp massor av rödklöver - tydligen var det frön i klövern i hösilaget, som har överlevt lagringen. Och trots att hagen i övrigt är nerbetad så står klövern orörd...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 834
Senast: yamyam
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 923
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 560
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka