Häst och Ägare i behov av hjälp!!

C

CeciliaW

Hej Allihop!

Jag har en god vän som behöver hjälp med sin häst. Hästen ifråga är ett haflingersto på 7 år. Hon inköptes som tvååring och har ridits in av ägaren, och de två har fungerat bra ihop fram till för ett tag sen. Ägaren har nu börjat rida för instruktör och ställa lite mer krav på sin häst, tidigare var det mest uteritter... och nu har hästen reagerat med en del olater.

Det började med att hästen vägrade gå när hästen reds i paddock vilket avhjälptes med att hästen fick snurra runt på stället tills hon insåg att det var roligare att skritta och göra som "matte" säger än att snurra runt på stället. Istället så har hon nu blivit otrevlig i hantering. Hon vänder baken till och hotar att sparka i boxen, sparkar vid hovkratsning, biter igen munnen och vill inte ta bettet etc. Hon har tidigare haft fång, men är nu friskförklarad. Hästen står på lösdrift med hästkompisar. Hästen fungerar bra vid ridning, lyssnar fint på sin ryttare även om hon kan vara lite het ibland. Går i fin form.

Är det någon som har tips på vad man kan göra, eller någon instruktör man kan vända sig till? Hästen och ägaren finns i Hälsingland, och behöver hjälp att hitta tillbaka till sin gamla relation...

Tacksam för svar.
//Cecilia

Sv: Häst och Ägare i behov av hjälp!!

Tycker det låter som ett typiskt Haflinger beteende. Men det handlar ju om brist i ledarskapet. Hästen har helt enkelt tagit över och det är den som anser sig bestämma. Löslongering i corall/roundpen är ett bra sätt att ta tillbaka ledarskapet. Men sen gäller det att vårda detta ledarskap med att vara konsekvent och verkligen visa att man är värd ledarskapet. Sök lite här på forumet om löslongering, om inte annat så ta kontakt med någon tränare eller läs böcker om detta. Det är nämligen mycket viktigt med kroppspråket när man löslongerar och överhuvudtaget handskas med hästen så tränare är nog det bästa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har ett litet problem med min häst, han är en valack på 19 år som tidigare tävlat mycket inom hoppning. Han är oerhört otrygg att...
Svar
19
· Visningar
2 874
Senast: mimma
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama