häst nyår, hur gick det?!

busigdemon

Trådstartare
nyårs rakterna är ju alltid (oftast) ett problem när man har häst(ar)

här ställde det om våran dag helt idag. hästarna kom in kl 15 pga raketer, brukar komma in 21-22 o nu står lyset på o radion för första gången på 1 år. matte e orolig som få, o tycker ändå det e lite trist att behöva vara hemma o passa hästar på nyår, hon är ju trotts allt 19 o har haft lite inbjudningar hon tvunget behövt tacka nej till, men allt för sina hästar...
men nu återstår det att se hur tolvslaget bli o hur mkt som smälls imorrn...

Hur går/har det gått för er o era hästar o djur?

Sv: häst nyår, hur gick det?!

Hunden bryr sig inte.

Hästarna verkar leva. De är inte särskilt skotträdda nån av dom som tur var:) Var nere för nån timme sen och kolla till dom.

Jag var ner nyss. Det är lugnt på smällfronten här, smällt lite sporadiskt nu och då, typ en gång i kvarten, sen sjutiden. Jag tog in vid halvtio och de var helt oberörda (de är ju van med jakten). Var nyss ner för första kollen, och tre pojkar stod i sina boxar och sov.

Ska gå ner vid halv - kvart i och ge dem lite betfor dock, men tror/hoppas det kommer vara lugnt. Hade det inte varit för jag hade två nya i stallet ade jag inte kollat alls.

Har ingen radio, de blir bara mer störd av den, när/om de märker av ljusblixtarna men inte hör, däremot är all belysning på i stallet.

Matte är hemma helt frivilligt, trots att hon fyller 30 imorgon ;)

Ingen av hundarna har brytt sig ett smack, men tiken är helt skottfast. Hanen är 'ny' så han vet jag inte men tror inte han kommer bry sig ett smack. (Förra hanen, togs bort i maj, var hysteriskt rädd och fick drogas dock..)

*kl*

mina hästar (två araber en nybliven 3åring och en nybliven 4åring) stod och sov(!!) i stallet när det smälde som mest.. ingen reaktion från deras sida.. täckte inte över några fönster.. hade/har tänt och radion på..

Har passat mina ute i stallet i år eftersom de blev skrämda igår av bomber över hagen, skenade och sprang igenom staketet. Det gick hyfsat, men de var räddare än vanligt.
Fyller du år idag, isf grattis!

Jag hoppas min är lugn, jag tror det.! står ju i ett kollektivt stall så kan själv inte hålla riktigt så bra koll, men en kompis som har ponny där bor en bit bort så hon kollar med jämna mellanrum.

*Fast vovven däremot är lite skakis, lr var då. Han börjar "skrika" o gnälla som en valp. o ville jag skulle gå runt o bära på han :P.. Men nu är han lugn.

vi tog in våra 16.00
Som tur är så skjuter inte våra grannar för det går inte. Men några kilometer bort så är det ett andra världskrig men som tur är så hörs det inte så mycket men visst blir hästarna påverkade ändå dem är ju känsliga.

Jag bor visserligen i skogen, men jag tog in mina hästar innan det blev mörkt, vid 16-tiden. Detta eftersom de kvällen innan var lite uppstissade när jag tog in dem vid 19 och jag drog slutsatsen att de reagerat över raketer.

När de kom in klockan fyra fick de kraftfoder och ett par kilo hösilage. Sen gick jag ut igen vid 22 och gav mer hösilage, och strax innan tolvslaget fick de sin nyårsmiddag (fruktsallad) och ännu mer hösilage. Radion stod på hela kvällen (P1 med bara prat).
När klockan slog tolv stod jag och min granne i stallet med tre hästar och en hund. :p
Hästarna reagerade på ljusskenet från raketer långt bort, men de var inte nervösa eller oroliga på något sätt.

För en liten stund sedan var jag ute och stängde av radion och nattade hästarna.

Immer

Mina brukar inte bry sig så mycket. Klart de står med spetsade öron och skiter litet extra när det smäller och visslar runt stallknuten i trekvart.

Numera bor vi tillräckligt lantligt för att inte se en enda raket öht. Trots nyår...
Så de stod ute i hagen och käkade på sitt hö som vanligt, typ.

mvh Eva

Senast ändrad:

De gammla ponnierna brydde sig inte. Den nya (som jag var orolig för) tyckte att det var väldigt intressant med blixtar på himmlen och han såg ut att uppskatta det:
Hunden därimot har sprungit omkring lite här och var. När jag kom in från hästarna så fick jag en stor hundkram och han darrade som bara den. Nu ligger han vid mina fötter och sover, helt utslagen stackarn.
Han betedde sig mycket lungnare i år iallafall. Förut var han helt förstörd av smällarna, jakthund som han är. ;)

Här har det varit lugnt, har alltid lyset tänt i stallet på nyår och lampan på gården tänd så det inte blir så mycket blixtar, var lite fundersam hur min nya skulle reagera, den andra var lite orolig förra nyår men i år var det ingen oro, nya hunden brydde sig inte nåt heller:p

Var hemma då jag har träffat på en dunderförkylning:angel: hade tänkt åka hem och kolla till dem annars med jämna mellanrum då vi bara skulle till grannen.

Det gick bra!
Gick ut vid halvtio, då var det nog småbarnsfamiljerna som börjat panga raketer o då var de lite stissiga. Kristall inte mer än att han åt upp nyårsgodiset(kornkross, knäcke, morötter o äpplen) medan Dorri var lite mer stressad o inte ville stick huvudet i hinken. Men efter några morötter ur handen o några lugnande ord o klappar så lugnade han ner sig och åt sitt nyårsgodis också. Lade ut lite hö med morotsbitar i också - sen öppnas kvällsgrinden 11. Vid tolv gick vi ut å då var båda okej. Stod i den öppnare delen av hagen och dåfick det varsin morot till.

Hästarna kom in vid 18...något stressad var 4-åringen, 7-månaderskillen visade inget. Dock under kvällen blev dom rätt lösa i magen och hade svårt att koppla av och äta. Jag gick ut vid 21 och tolvslaget och checkade av under den värsta stunden...

Hanhunden är helt förstörd under fyrverkerier och smällare...han fick jag mest hålla koll på rent hälsomässigt, i övrigt lämna i fred då han jagar upp sig ännu mer om han får uppmärksamhet. Tiken brydde sig inte nämnvärt om vad som hände... Kattstackarn höll på att krypa ur skinnet, hjärtat slog som en stånghammare och han försökte gömma sig under en fåtölj...han blev dock lugn när jag hållit honom en stund och lagt honom i favoritfåtöljen i vårt sovrum...

Ute hördes panikslagna gäss i himlen...kan tänka mig att det varit livat i skogen. Bara att hoppas att ingen dött av den stressen...

Nej, Pirajjan är ingen vän av fyrverkerier:cool:...annars hade maken och jag en trevlig kväll med god mat;)

Vi hade också en trevlig kväll med god mat. Riggade transportkameran i stallet för diskret övervakning och det var lugnare än tidigare år - trots mera smällar. Givetvis extra hö och även tillsyn hos pållarna rätt var det var.

Tog in honom vid 18 tiden .och var sedan ut i stallet vid 22.30 och igen vid 01.00 släckte då lyset och stängde av radion eftersom han inte brydde sig ett jota.

har iof flyttat ut i skogen nu men nog smäller det bra här oxå. Men inte som i stan.
I år sov sig tom hunden igenom hela nyårsmällandet och hon brunkar bli stingslig annars.

*KL*

Tack för grattiset.

Vid tolvslaget bröd ljud och ljusmässigt tredje världskriget ut här. Det sparades inte på krutet i omkringliggande byar kan jag ju säga.

Hursom, för första året på ett par decennier - inga rädda djur :bow:

Tiken låg sin vana trogen och sov, så även nye vovven. (Även när jag smet ut och lämnade dem själva för att kolla stallet).

I stallet så ponnyn (två år i år) lyfte inte ens huvudet från silaget, arabherrn var störd, men inte rädd, utan mer störd att de var sånt liv i 'hans' by utan att han godkänt det :devil: Stod ömsom och dåsade, kastade ömsom med huvudet och gick ett varv i boxen och stirrade surt åt det håll det smällde från. Fblherrn stod med en lååång underläpp och dåsade.

Hade tyst i stallet men fullt tänt.

Katterna snarkade på sängen, och jag gick och la mig ungefär kvart över tolv, ackompanjerad av en ganska präktig ljudmatta.

Så skönt att inte behöva droga hund, oroa sig över hästarna (både förra stona reagerade) och på tolvslaget försöka vara inne med hunden och ute med hästarna samtidigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka