häst nyår, hur gick det?!

Sv: häst nyår, hur gick det?!

Min häst hade sprungit runt en massa... :( Inte konstigt med tanke på att stallet är i princip mitt i stan. Hon var lite orlig och nervös när vi kom halv två men började pilla lite i halmen när vi varit där en stund. Lindade alla benen eftersom att hon var svullen på båda fram.

Som tur var så var frambenen fina och torra idag.

Jag håller med dig. Detta med fyrverkerier är hemskt överhuvudtaget. När det gäller djur är det nog värst för hundar. På många orter har det smällt i flera dagar och det kan jag tycka är helt onödigt.

Om man sedan tänker mer på fyrverkerier så verkar det som om många inte har en aning om hur pass farligt det är. det händer massor av olyckor varje år som egentligen aldrig borde hända. Jag tycker att det är en anledning i sig att inte tillåta det. Jag kan inte förstå att folk inte har mer respekt för explosiva ämnen.

Hmm..så du menar att hästen inte är ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken.??

Om vi inte behandlar hästen därefter så går vi ju emot hästens naturliga instinkter...eller. Ursäkta att jag inte var tillräckligt tydlig, trodde det framgick av det jag skrev, sorry.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Våra hästar går på lösdrift, men detta var ett undantag :p

Jag var inte i stallet, men hon som äger dom andra hästarna tog in alla vid 20,45 då dom första raketerna sköts. Hon släckte i stallet vid 02,00 för då hade det lugnat sig.

Jag har inte läst igenom tråden, men ska bara säga att jag nöjer mig med tomtebloss :p Jag gjorde slut på 60st igår :rofl:

kl:
Hästen är ju ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken. De är alltså tryggast med goda flyktmöjligheter tillsammans med flocken på stora ytor. Men tyvärr gör vi ofta tvärt om, sätter dem i en liten bur (box) frånskilt från artfränder :eek:

Vi försöker jobba med hästens instinkter, inte mot ;)

så detta tycker inte du tyder på att du påstår att box är fel?
Tyvärr är inte lösdrift det enda rätta. hästar är individer, det viktigaste är att lyssna på hästen inte sin egen fanatism.

Hmm..så du menar att hästen inte är ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken.??

Om vi inte behandlar hästen därefter så går vi ju emot hästens naturliga instinkter...eller. Ursäkta att jag inte var tillräckligt tydlig, trodde det framgick av det jag skrev, sorry.

Rolle

Fast varför göra det svart och vitt?

Mina hästar har ju även på stall kvar flocktryggheten. Och visst är hästar i grunden klaustrofobiska, men vi människor tränar bort mycket stor del av detta (annars skulle de aldrig gå att transportera). Och en häst som är säg spänd men känner sig trygg i stallet, och inte känner något behov av att fly, den är inte klaustrofobisk. Kan samma häst vara lugn ute är det jättebra, men säg att hästen ute inte känner samma trygghet, utan just travar/galopperar runt. Är inte det också klaustrofobiskt eg, de kan ju inte ta sig ur hagen. Eller det är ju det det kan, och vems häst det nu var som sprängt stängslet av raketer, den kände sig ju helt klart instängd i sin hage och ville bort/ut därifrån.

På samma sätt som en häst som är mycket orolig i sin box upplever klaustrofobi.

Men att säga att de per automatik är klaustrofobiska inne, eller för den delen rädda ute, det är både inskränkt och okunnigt.

Utan låt varje INDIVID vara där och hur den är som tryggast och lugnast. För en utegångshäst är det med största sannolikhet/i de flesta fall kvar ute med flocken. För en häst som är van att - tillsammans med sin flock - stå på stall är det troligast stallet. Skulle stallhästen visa tecken på stress/nervositet inne - prova ha den ute. Skulle utegångshästen visa tecken på stress/nervositet - prova ha den ute.

Kasta principerna överbord, och låt individens bästa styra efter individens reaktion och förutsättning helt enkelt.

Vill inte starta diskussion eller så, vill bara säga att hästarna i vårat stall är flockdjur = blir en rädd och flyr, flyr resten. Klart att dom har trygghet i flocken, men dom kan samtidigt stressa upp varandra om det smäller massa raketer. Vem vet om dom blir livrädda och spränger stängslet av ren panik (våra hästar har stor hage) och rusar iväg. därför tror jag dom flesta tar det säkra före det osäkra och har hästarna inne.

Hästen har utvecklats under 50-60 miljoner år till vad den är idag. Människan har hanterat hästen i c:a 6000 år alltså en bråkdel av vad evolutionen har gjort. Det enda vi har åstadkommit är att trubba av de medfödda instinkterna men de finns där fortfarande.
Det är ett flyktdjur och vill därför han god uppsikt över sin omgivning. Därför vilar de gärna på en öppen höjd och känner sig trängda när de hindras i sin flyktväg. De har trygghet i flocken genom att fler kan vara vaksamma och att de kan vila när någon vaktar. De har ett socialt beteende mellan sig som är lugnande i sig och de har nytta av varandra när det blåser och är kyligt genom at de ställer sig tätt ihop. När det är oväder står de oftast mitt ute på stycket med rumpan mot vinden, långt från snöras och fallande träd. För att inte bli för lång i exemplen slutar jag här.
Jag hävdar att hästen har fortfarande det här instinkterna i mer eller mindre grad. Hästen kan lära sig att stå ut med hantering som går emot deras naturliga instinkt men det är enligt min övertygelse bättre för hästen när vi försöker att göra det på hästens villkor. Jag tror inte det finns någon gråzon vad gäller ovanstående. Jag talar inte heller om enskilda individer och hur deras husse/matte tränat dem till, utan hästen generellt som art.

manhattan_2006> Om det är på det viset, är det rätt att sätta dem i en liten bur och inte sällan avskärmade med galler? Det får du själv svara på..;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Hästen har utvecklats under 50-60 miljoner år till vad den är idag. Människan har hanterat hästen i c:a 6000 år alltså en bråkdel av vad evolutionen har gjort. Det enda vi har åstadkommit är att trubba av de medfödda instinkterna men de finns där fortfarande.

Japps, men de finns inte där såtillvida att en begränsad yta automatiskt utlöser klaustrofobi. Vilket är viktigt att komma ihåg.

Våra tamhästar som är vana att komma in i box, ser boxen som en trygg plats blir INTE per automatik klaustrofobiska av att vara instängda på ett begränsat utrymme. En vildhäst skulle få panik bara av att vara i en box.

Däremot, om en häst av någon anledning blir rädd, dvs flyktinstinkten väcks - DÅ reagerar de instinktivt och ofta klaustrofobiskt.

Och återigen, vissa hästar är lugnast i sin box. Det beror mycket på typ av häst, tidigare erfarenheter/vad de är vana vid. Men det finns hästar som inte kan koppla av ordentligt när de måste ha koll på stora ytor/många saker som sker samtidigt.

För vi får inte glömma att vi gjort ett KRAFTIGT ingrepp i det naturliga genom att skapa högst onaturliga flockar. Och det innebär att alla hästar inte på samma sätt som i det fria har en fast, trygg funktion. Vi skapar också flockare där en häst som i ett större, naturligare sammanhang aldrig skulle ha den positionen - blir flockledare/ranghögst. Och det kan vara en direkt olämplig individ, men beroende på sammansättningen så är det den som är högst i rang/flockledare. Inte för den borde vara det, utan för en skev, onaturlig sammansättning.

Mina tre har en rakt igenom onaturlig flock, jag har tre valacker, och de existerar inte ens i det vilda. Så, man kan inte plocka ut vissa delar och glömma bort andra.

Och det alla hästar brukar reagera mest på är rutinändringar. Och att 'plötsligt' ta in lösdriftsdjur innebär en stress i sig, om det så är tyst som i graven ute. På samma sätt som det skulle vara en stress i sig om jag plötsligt bröt rutinerna för mina, och lämnade dem ute. Då är de redan 'ur balans' av det, och sen bryter tredje världskriget ut med hörsel- och synintryck som är svårkontrollerade och svårlokaliserade..

Mina gick ute som vanligt till pass halvtio på kvällen. Helt lugna, brydde sig inte alls om de smällar som var. LIka lite brydde de sig i sina boxar om 'tredje världskriget' sen. Dock vet jag sen tidigare år att arabvalacken, tillika flockledare, reagerar på ljusblixtarna. Ljudet är inget problem, men han blir stressad när det blixtrar från alla håll och kanter, han kan inte hålla koll på alla samtidigt och blir stressad. Vilket troligen skulle dragit med sig de andra, han är flockledare som sagt, de andra följer honom.

Nu inne stod de andra och sov, han var lugn men alert. Och varför skulle inte de andra sova (lillkillen la sig ju också) - deras flockledare hade uppenbarligen koll, men bedömde det som ofarligt. Så inget att hetsa upp sig över.

En häst som blir mer störd inne släpper jag ut. En häst som är för stressad för sitt eget bästa, dvs innebär en skaderisk för sig själv, håller jag inne då jag inne lättare kan utestånga intrycken då.

Don efter person helt enkelt.

tro det eller ej men vissa hästar gillar faktiskt att vara i sin box. Min häst hade när hon kom från holland torgskräck. Nu klarar hon av att vara i en normalstor hage i början ville hon bara in. Hon trivs i sin box och hon har hel vägg hon vill inte se sin kamrat på andra sidan då sparkar hon så nej jag tycker inte det är fel med box. Många hästar trivs inte i stora flockar eller stora öppna ytor därför alla är inte uppfödda fria på island. Hästar är vanedjur.

Men varför inte lyssna på hästen?

Min änglahäst kunde aldrig slappna av ute på nätterna, även på sommaren behövde hon komma in och få sova i sin box, det hade varit riktigt elakt att inte låta henne göra det.

Jag hade gärna haft lösdrift om hästarna hade trivts med det då jag tycker att det är den absolut bästa lösningen, de kan gå ut och in som de vill!
Men om nu hästen inte tycker det så får ju jag som människa böja mej för deras behov eller hur, annars tar jag inte mitt ansvar som djurägare.

kl:
Hästen är ju ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken. De är alltså tryggast med goda flyktmöjligheter tillsammans med flocken på stora ytor. Men tyvärr gör vi ofta tvärt om, sätter dem i en liten bur (box) frånskilt från artfränder :eek:

Våra tycker inte om det myckna smällandet, men de är aldrig panikslagna. På sin höjd travar de i lugnt tempo tillsammans hela flocken (9 st) när det smäller i alla vädersträck. Vi försöker jobba med hästens instinkter, inte mot ;)

Rolle
Önskar
God Fortsättning

Så tänkte vi med innan (har våra på lösdrift sen några år) men efter när hästarna var borta ur hagen på nyårsdagen och vi letade efter dom med hjärtat i halsgropen (hade sprungit lååångt, som TUR var oskadda och infångade av en vänlig själ) så bestämde vi oss för att aldrig mer göra om det misstaget!!! Så numera får dom stå inne och verkar nöjda med det.

För att citera mig själv "Jag talar inte heller om enskilda individer och hur deras husse/matte tränat dem till, utan hästen generellt som art."

Att om man har hästens naturliga instinkter i tanke när man hanterar och tränar hästen så anser jag att man har större (och lättare) chans att lyckas få fram en lugn och harmonisk häst som fungerar som en häst d.v.s. kan vistas med andra hästar och genom det bli lugna istället för stirriga och aggressiva m.m. Bara för att poängtera att jag inte talar om hästar som är hanterade på annat sätt, det har jag varken tid eller möjlighet till för tillfället ;)

Snobben>Betvivlar jag inte på, det är bara det att "Lösdrift" innebär olika för olika personer. Allt ifrån att släppa in en häst i en hage på halvt tunnland, till stora omväxlande kuperade hagar där det går en häst per 2 ha, fri tillgång på grovfoder, ordentligt lästall och 7-20 individer tillsammans. Jag tror att man måste definiera begreppet lästall innan man kan bedöma. Det fodrar en del kunskap för att få till en fungerande lösdrift. Jag vill absolut inte hävda att undertecknad är expert, men har i alla fall erfarenhet nog för att se varför vissa "lösdrifter" inte fungerar

manhattan_2006> Jag anser inte att det är rastypiskt om de kan gå i flock (grupp) utan det är miljön som avgör inte generna. Det finns flera exempel på Halvblod, Fullblod, Quarter m.fl. som det fungerar utmärkt med. Har inte alla källor i huvudet och p.gr.a. datorbyte har jag just nu inte länkarna men börja gärna HÄR. Gå in på "Forskningsarkiv.

God fortsättning
och var rädd om era pållar.
Rolle

Hos oss var det inga problem alls trots att det sköts ute på stallbacken till och med. ;)

Vi var ett gäng som diskuterade det här med smällare och raketer nån dag innan nyår och vi konstaterade att vi hade två "läger" inom gänget.
Vi var några som tyckte att om man har djur som mår dåligt av dylikt så får man se till att hjälpa till med detta och till exempel försöka träna bort skräcken. (Det kan ju inte vara bra för dem att vara så rädda för ljud....?) en tjej i gänget hade lyckats jättebra med sin hund och dennes skotträdsla. De hade fått hjälp med träning på en skjutbana nära dem.

Men några tyckte istället att man inte borde få skjuta raketer alls....

Jag fattar inte grejen när man tycker så?
Så om min häst är livrädd för luftballonger....då får ingen flyga förbi min hage då eller? Det här är faktiskt ett verklighets-scenario. Hos oss flyger det ofta förbi luftballongen och min häst var jätterädd i början men han har vant sig nu. Jag tyckte inte att det var "flygarna" som var dumma utan jag tyckte att nåja han måste ju vänja sig....och det gjorde han.
Det är ju naturligtvis svårare med raketer det fattar jag väl....men börja med knallpulverpistoler då.....? Det ska jag förresten göra ändå....fast inte pållen bryr sig om raketer. Han kan gott behöva vänja sig vid plötsliga ljud också. :idea:

Ha ett fortsatt bra år! :)

Hej. Håller med dig i vissa delar men sen är det ju det här med förnuft och hänsyn som en del människor totalt tycks sakna. :(

Vi har vår häst på en liten gård där det fram tills nyligen varit ganska fritt runt omkring gården. De närmsta grannarna runt våra hagar var Highland Cattle som gick ute året runt och bortom det var det andra små hästgårdar.

Men nu har man uppfört ett alldeles nytt villaområde som breder ut sig åt två håll sidan om vår gård.

Vad gör då en del av dessa nyinflyttade? Jo, de går ut och skjuter av raketer riktat rätt in över vår vinterhage där de ser att det går hästar! :eek::devil: Nu pratar jag alltså om dagarna före nyårsafton.

Ingen av hästarna i vårt stall är särskilt rädda normalt sett. De brukar reagera litenär de hör de första smällarna dagarna innan nyår men sen är det precis som om de vant sig. Men det finns gränser för vad ett djur eller människa ska vara tvungen att stå ut med.

Men dessa idioter går bara ut ur sitt hus och bestämmer sig för att man inte vill skjuta av raketerna åt andra hållet för där ligger ju hus gudbevars :smirk: "Nä vi skuter av dem rätt ut över det öppna fältet i stället - skit samma att där går hästar" :devil:

Jag tycker själv det är jätte vackert med raketer men varför i helvete ska de smälla så förbaskat högt? De låter ju som bomber!

Och tyvärr är det alldeles för många idioter som handskas med dessa explosiva varor på ett horribelt sätt så någon form av inskränkning skulle nog jag också "rösta" på trots allt.

Kan föresten nämna att vår häst bodde nära en skjutbana tidigare och jag kan nog påstå att han är relativt skottvan. Jag tycker inte man kan jämföra ett skott med ljudet av vissa visslande, tjutande och rasslande raketer.

Vår gamle labrador samt Schäfern vi hade tidigare var båda mentaltestade inkl skottprov utan några problem. Men de gillade inte en del raketer för det. Helt annat ljud i vissa.

Sen i övrigt angående lösdrift eller inte till raketrädda hästar: När jag "får" egen gård ska jag ordna så pålle och kompisen kan gå ut och in till stallet själv. Dvs han kan bestämma själv!

Som det är nu så har de ett stort skjul de kan gå in i och det är olika vad de gör. När det åskar och blixtrar för fullt står de hellre tillsammans mitt ute i hagen men nu när idiot-grannarna smällde av raketer rakt över hagen sprang de in i skjulet och stod där och tryckte.

Senast ändrad:

det förstår väl jag med att det inte har med rasen att göra, tog bara islandshäst som ett exempel. Dvs att hästar som är vana vid box och har stått mycket i box under dygnet dem finner oftast sin trygghet där likaså hästar som är vana vid lösdrift finner sin trygghet i flocken.

Våra hästar gick i stor hage med ytor åt olika håll att springa på, fri tillgång på hö, stall att gå in i och varandra som sällskap, men det hjälpte knappast:crazy:
Tycker dessutom att det är elakt att låta hästarna rusa runt i panik med stor risk för skador, när man kan ställa in dem med mat och lite ljus & ev musik och låta dom ta det lugnt.
Vissa hästar bryr sig kanske inte, men är dom livrädda skulle jag aldrig chansa, lika lite som en livrädd hund som är van att vara i hundgård skulle få vara ute själv en sån natt, om men iställe kan ha den inne. (visst annat djur-men samma tanke) Hästar är ju ändå oftast uppväxta med att boxen är en trygghet.

Det är ett flyktdjur och vill därför han god uppsikt över sin omgivning. Därför vilar de gärna på en öppen höjd och känner sig trängda när de hindras i sin flyktväg. De har trygghet i flocken genom att fler kan vara vaksamma och att de kan vila när någon vaktar. De har ett socialt beteende mellan sig som är lugnande i sig och de har nytta av varandra när det blåser och är kyligt genom at de ställer sig tätt ihop. När det är oväder står de oftast mitt ute på stycket med rumpan mot vinden, långt från snöras och fallande träd. För att inte bli för lång i exemplen slutar jag här.
Jag hävdar att hästen har fortfarande det här instinkterna i mer eller mindre grad. Hästen kan lära sig att stå ut med hantering som går emot deras naturliga instinkt men det är enligt min övertygelse bättre för hästen när vi försöker att göra det på hästens villkor. Jag tror inte det finns någon gråzon vad gäller ovanstående. Jag talar inte heller om enskilda individer och hur deras husse/matte tränat dem till, utan hästen generellt som art.

manhattan_2006> Om det är på det viset, är det rätt att sätta dem i en liten bur och inte sällan avskärmade med galler? Det får du själv svara på..;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Skippar du staketen också med tanke på att du inte vill begränsa dina hästars instinkter!?

För problemet är ju som du säger , hästar söker sin trygghet i flock men är också utpräglade flyktkdjur.
När fara visar sig flyr de bort från faran i flock. Vad händer när möjligheten att fly helt plötsligt är begränsad av ett staket, dvs inga möjligheter att följa sin instinkt utan fångna på en yta där de upplever ett hot.!? Eller tillhör du den som har förmånen att ha milsvida hagar där de alltid kan fly fara utan att staketet tar stopp?

Risken som jag och många med mig nämligen inte vill ta är att de helt sonika går igenom staketet för att fullfölja sina instinkter att fly faran. Alternativt håller sig sig inom staketet men springer i panik.

I bästa fall anser de inte fyrverkerierna utgöra ett hot och stannar någorlunda lugnt kvar i sin hage. MEN om jag inte säkert vet detta men vet att de håller sig lunga inne i sina boxar där de inte har behovet att fly något, varför ska jag chansa?

Jag må vara en gambler normalt,.. men aldrig när det handlar om hästarnas hälsa och väl!

Senast ändrad:

Hingstsugen>Skippar du staketen också med tanke på att du inte vill begränsa dina hästars instinkter!?

Som jag nämnde har hästen sina ursprungliga instinkter kvar och jag anser inte att vi kan ta bort dem. Däremot kan vi trubba av instinkterna så att det inte är en vildhäst vi hanterar som är rädd för allt nytt. Om man skulle ha en så nervös flock så att det skulle behövas milsvidda hagar, så måste man nog se varför flocken är så nervös. En stabil flock med blandade åldersgrupper och kön i lämpligt antal samt i känd miljö behöver inte milsvidda hagar ;)
När det gäller flyktbenägenheten så är det ju så att om hästen sticker iväg med ryttaren längre sträckor, ex hem till gården vid faror, är nog hästen väldigt känslig samtidigt som förtroendet för ryttaren kanske behöver stärkas. Har hästen förtroende för ryttaren och miljötränad blir flykten kanske bara 10-15 m.

Har man markerna runt gården och hästarna är familjära med hagarna är det mindre risk att de drar iväg från "hemmet".
Vad jag vill säga är att man måste se till helheten för att lyckas med det man företar sig ;)
Jag påstår inte heller att någon gör rätt eller fel, nämner det bara för säkerhets skull ;). Jag tror att det är viktigt, för att komma lite längre med vår hästhantering, att dessa frågor diskuteras :smirk:

Rolle

Hos oss smällde de som attans.
I stallet var det lungt, de fick komma in innan det blev mörkt, hade lampan tänd och radion. Men det var väldigt lungt.

Åkte upp till lösdrifterna precis efter 12 slaget. I den ena stod småttingarna och käkade och den enda gamlingen gick runt lite. Men det smällde rätt mycket runt omkring.

Åkte sedan vidare tillden andra hagen och där hade i alla fall grannarna varit schyssta och frågat om hästarna skulle gå ute för att de skulle smälla av rätt rejäla pjäser.
Så det var bara att rulla undan rundbalarna i ladan så att de kunde få en yta (typ ligghall) att befinna sig på, sen var det bara att släppa in dem. De fick mycket hö och lampan var tänd.
Men där var det också väldigt lungt.

Var jätte orolig för de i lösdriften, men de var hur coola som helst, stod bredvid varandra och käkade.
Men hästarna i stallet hade jag nog inte kunnat ha ute pga smällarna rakt ovanför. Det smällde två dagar innan och då trodde vi att mina 2 odågor skulle dra genom staketet, men de stannade kvar dock lite uppjagade efter att sprungit x antal varv i hagen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka