Sv: häst nyår, hur gick det?!
Hästen har utvecklats under 50-60 miljoner år till vad den är idag. Människan har hanterat hästen i c:a 6000 år alltså en bråkdel av vad evolutionen har gjort. Det enda vi har åstadkommit är att trubba av de medfödda instinkterna men de finns där fortfarande.
Japps, men de finns inte där såtillvida att en begränsad yta automatiskt utlöser klaustrofobi. Vilket är viktigt att komma ihåg.
Våra tamhästar som är vana att komma in i box, ser boxen som en trygg plats blir INTE per automatik klaustrofobiska av att vara instängda på ett begränsat utrymme. En vildhäst skulle få panik bara av att vara i en box.
Däremot, om en häst av någon anledning blir rädd, dvs flyktinstinkten väcks - DÅ reagerar de instinktivt och ofta klaustrofobiskt.
Och återigen, vissa hästar är lugnast i sin box. Det beror mycket på typ av häst, tidigare erfarenheter/vad de är vana vid. Men det finns hästar som inte kan koppla av ordentligt när de måste ha koll på stora ytor/många saker som sker samtidigt.
För vi får inte glömma att vi gjort ett KRAFTIGT ingrepp i det naturliga genom att skapa högst onaturliga flockar. Och det innebär att alla hästar inte på samma sätt som i det fria har en fast, trygg funktion. Vi skapar också flockare där en häst som i ett större, naturligare sammanhang aldrig skulle ha den positionen - blir flockledare/ranghögst. Och det kan vara en direkt olämplig individ, men beroende på sammansättningen så är det den som är högst i rang/flockledare. Inte för den borde vara det, utan för en skev, onaturlig sammansättning.
Mina tre har en rakt igenom onaturlig flock, jag har tre valacker, och de existerar inte ens i det vilda. Så, man kan inte plocka ut vissa delar och glömma bort andra.
Och det alla hästar brukar reagera mest på är rutinändringar. Och att 'plötsligt' ta in lösdriftsdjur innebär en stress i sig, om det så är tyst som i graven ute. På samma sätt som det skulle vara en stress i sig om jag plötsligt bröt rutinerna för mina, och lämnade dem ute. Då är de redan 'ur balans' av det, och sen bryter tredje världskriget ut med hörsel- och synintryck som är svårkontrollerade och svårlokaliserade..
Mina gick ute som vanligt till pass halvtio på kvällen. Helt lugna, brydde sig inte alls om de smällar som var. LIka lite brydde de sig i sina boxar om 'tredje världskriget' sen. Dock vet jag sen tidigare år att arabvalacken, tillika flockledare, reagerar på ljusblixtarna. Ljudet är inget problem, men han blir stressad när det blixtrar från alla håll och kanter, han kan inte hålla koll på alla samtidigt och blir stressad. Vilket troligen skulle dragit med sig de andra, han är flockledare som sagt, de andra följer honom.
Nu inne stod de andra och sov, han var lugn men alert. Och varför skulle inte de andra sova (lillkillen la sig ju också) - deras flockledare hade uppenbarligen koll, men bedömde det som ofarligt. Så inget att hetsa upp sig över.
En häst som blir mer störd inne släpper jag ut. En häst som är för stressad för sitt eget bästa, dvs innebär en skaderisk för sig själv, håller jag inne då jag inne lättare kan utestånga intrycken då.
Don efter person helt enkelt.