Häst med troligt eksem - dolt fel?

T

ticken

Köpte ett tvåårigt nordsvenskt sto förra våren. Hon fick problem med eksem förra sommaren. Hon behandlades på sensommaren och blev bättre. Under vintern har jag hoppats att det inte skulle återkomma men det verkar så nu.

Jag tycker det är jättejobbigt eftersom jag tycker så mycket om hästen. Sedan är det ju så att man inte ska avla på hästar med eksem och då minskar ju värdet på hästen plus att hon är mer svårsåld.
Jag köpte henne ganska dyrt från uppfödaren som också är hingsthållare för jag ville vara säker på att få en bra häst utan några överraskningar som skulle komma senare. Där känner jag mig ganska blåst.

Frågan är: räknas eksem som dolt fel? Uppfödaren hävdar att hästen inte haft problem som ettåring. Kan man häva köp eller rätt till återbetalning av en del av köpesumman?

Sv: Häst med troligt eksem - dolt fel?

jag tror det blir svårt, kan ta flera år innan eksem uppkommer.

Nej det akn knappast vara ett dolt fel då det som sagt kan ta flera år innan eksemet uppkommer.
Jag hade en häst som aldrig hade eksem så länge jag hade henne hemma(7 år).

När hon flyttade till en annan ägare som inte var så noga med att smörja in hästen med myggmedel & skona hästen från knott & mygg så började eksemen komma & förra sommaren var det så illa att hästen droppade var under magen, fast ägaren tror inte att det är eksem & verkar inte ha en tanke på att köpa eksemtäcke eller börja vara nogrann med skötseln på sommaren,förnekelse:grin:

Kan tillägga att jag aldrig använt eksemtäcke på den hästen heller under de åren jag hade henne.
Så mkt kan bero på skötsel, & ngt man kan tänka på är sånt som allergiska reaktioner, många hästar kliar sig tex av switch poor on myggmedlet.

Tyvärr tror jag inte att det räknas som dolt fel efter som att exem kan uppkomma av allergi, överkänslighet eller överbelastning av njurar/lever och därav kan vara ngt som hon fick hos dig men inte behöver ha fått någon annanstans.

Försök bota exemet istället. Det behöver inte bestå om du gör ngt åt det. :) Min häst är inne på sin första vår med påbärjad behandling. Ännu har han täcke men änsålänge verkar det fungera bra. Kanske kommer vi att kunna ta av täcket helt redan i sommar. *hoppas*

Nej, det räknas inte som dolt fel. Enda sättet skulle vara om du kan bevisa att hästen haft problem tidigare hos uppfödaren, men det kan ju bli svårt.

Det är faktiskt inte alls ovanligt att hästar utvecklar eksem lite när som. Ofta efter ägarbyte med all omställning som det innebär.
Det är tyvärr bara att inse att hästen kommer att behöva täcken och extra vård sommartid, och att det absolut är olämpligt att avla på henne.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Hästmänniskan Hej Köpte min då 4 åriga häst i februari 2013 Hästen har haft många problem sedan dess tyvärr. Började vid våren då gräset kom...
Svar
1
· Visningar
1 593
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 656
Senast: wrangler
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 322
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV