häst med svullna kinder

M

mysis

Hej.
Igår när jag tog in hästen från hagen såg hon ut som hon hade påssjuka. Precis vid käkmusklerna liksom på ganascherna. Vad kan detta bero på? reagerat mot något i fodret? Eller ätit gräs för snabbt?? en häst till hade likadant...

Sv: häst med svullna kinder

Min häst har det ibland och när jag frågade veterinären sa han att det är lymfkörtlarna som är svullna. Det kan ha många olika orsaker, men han ansåg inte att det var ngt att oroa sig för. Men du kan ju kolla med din veterinär försäkerhets skull.

Min häst kan få det så när hon fått i sig för mycket näringsrik mat.
Det är inget hon lider av direkt, och det brukar försvinna ganska snabbt.

Tycker, även som leia att du bör kolla upp med vet. för säkerhets skull, OM det skulle vara något "farligt".

Om det verkligen är lymfkörtlarna så är det på grund av infektion, ny eller gammal. Men det troligaste är att det är spottkörtlarna. Då är det troligen en foderreaktion av något slag som orsakat det precis som du var inne på. Det är inte farligt. En del veterinärer menar att det kan vara symptom på virusinfektion också men om hästen i övrigt är frisk, inte har feber eller annat, så är det säkert pga foder.

Om det är spottkörtlarna så känns de mjuka när man tar på dem, oftast både runt ganashens "baksida" mot halsen och mellan kindbenen på huvudets undersida. Hårda knölar däremot kan vara svullna lymfknutor. "Påssjuka" låter som spottkörtlar tycker jag! Som sagt ofarligt i sig men kanske värt att hålla koll på foderintaget, så inget annat händer (typ kolik, fång, svullna ben). Har ni gräs redan? Mina hästar är avundsjuka...

Hade också en häst som fick anfall av påssjuka. Det vara bara på höstarna och enligt veterinären kunde det bero på att han ätit fruset gräs, tydligen förändras stärkelsen när gräset frusit och det kan en del hästar reagera på. Jag fick rådet att ta tempen, flytta honom till en hage där det var mindre av det frusna gräset. Gick över efter någon dag.

--------------------------------------------------------------------------------

Min unghäst blir det när jag har släppt ut henne i sommarhagen vintertid för hon gnager i sig det lilla obefintliga gräset som finns. I skåne har vi bara haft lera och klägg nästan hela vintern och när det frusit några dagar går de inte att släppa ut dem i vinterhagen utan risk att de bryter benen av sig och därför har jag fått släppa dem i sommarhagen istället. Att hon svullnar precis som du beskriver beror på en typ av "överansträngning" av allt gnagade på marken. Svullnaden går ner under natten. Kan ju inte säga att det är samma som din häst men det låter som det när jag läste ditt inlägg.

Som så många andra varit inne på

Din häst har letat efter de första spröda gröna stråna, alt grävt efter rötter i bästa vildhäststil. Då åker naturligtvis sand, lera och annan skit med som inte ingår i foderstaten och hästen reagerar.

Om din häst ser ut som ett marsvin och du är orolig, ring veterinär. Annars skulle jag inte bry mig.

KL
ekollon brukar orsaka svullna kinder, men det är fel årstid, annars hade jag gissat på det. som flera andra sagt -finns mängder av orsaker, en reaktion av ngt de inte riktigt tål/reagerar på är det, oavsett vad.

min häst svullnade oxå så, & jag blev ju jätteorolig.
men jag fick höra att det var inget farligt, att hästar svullnar lätt upp där vid foderbyte, eller om dom går med huvudet lågt länge tex. min vet sa att jag inte behövde oroa mig om svullnaden gick ner igen , (även om den kom igen)

--------------------------------------------------------------------------------

Min unghäst blir det när jag har släppt ut henne i sommarhagen vintertid för hon gnager i sig det lilla obefintliga gräset som finns. I skåne har vi bara haft lera och klägg nästan hela vintern och när det frusit några dagar går de inte att släppa ut dem i vinterhagen utan risk att de bryter benen av sig och därför har jag fått släppa dem i sommarhagen istället. Att hon svullnar precis som du beskriver beror på en typ av "överansträngning" av allt gnagade på marken. Svullnaden går ner under natten. Kan ju inte säga att det är samma som din häst men det låter som det när jag läste ditt inlägg.

Jepp fått detta från två källor nu, så det tror jag också att det är!

Pm slänger jag efter en tid så kom inte ihåg. Men kände igen beskrivning på tråden som gissade =P

Gar tagit bort allt foder med mkt protein från dne vite och nu har han ej varit svullen, gräset kanske än nog.

Det är spottkörtlarna som svullnar runt ganaschen.
Glupska hästar som rotar efter de första stråna brukar få så.

Jag har bara en som blir så. Den dagen får man rida över tygeln så att kan andas.

Hej.
Igår när jag tog in hästen från hagen såg hon ut som hon hade påssjuka. Precis vid käkmusklerna liksom på ganascherna. Vad kan detta bero på? reagerat mot något i fodret? Eller ätit gräs för snabbt?? en häst till hade likadant...

Hej, när jag läste din fråga sa det omedelbart pling-pling i min gamla veterinärhjärna. Det här har jag lärt mig något om någon gång för länge sedan - sysslar inte ens med hästar i mitt yrke men föder upp o min hjärna sa: inget att oroa sig för även om mina hästar aldrig haft det.

Men va f*n är det???

Efter ett par timmars sökande i gamla anatomiböcker o en del på nätet kan jag meddela följande (hoppas nu det är det vad gäller din? Jag ställer ingen diagnos!) Ses som påssjuka på häst ofta när betet är kort o huvudet ner hela tiden, försvinner på natten då dessa luftfyllda "säckar" tömmer sig när hästen står med huvudet upp (böjt) o äter ur krubba.

Stulet citat från nätet:

"The guttural pouch is a unique respiratory structure of the horse consisting of 2 large blind air-filled pouches in the back of the throat (pharynx). The entrance to these pouches are 2 narrow slits in the back of the throat and the two pouches share a common wall. The equine guttural represents a out-pouching of the auditory (eustachian) tube and whose function is not clear. It has been suggested that it could act to cool the brain by ventilating and cooling the internal carotid arteries which travel in the wall of the guttural pouches. The air circulating in the pouch cools the blood which in turn cools the brain. Experiments support this possibility.

In some newborns and growing horses the opening acts as a one way valve that inflates the pouch but does not allow the air to escape. When this occurs a non-painful swelling in the throatlatch occurs either unilaterally or bilaterally."

Mer vetenskaplig info finns på Google under Guttural pouches, läs o njut (om ni orkar!)

Var o kollade, men tror inte att det är samma sak.

När de svullnar så där i spottkörtlarna kan de se ut som hamstrar, dvs går även upp på sidorna mot öronen.

Precis så där har min häst också vissa dagar! Vår veterinär i stallet trodde inte det var något allvarligt bara hästen är frisk i övrigt.
Min hästs svullnad går ner när jag tar ut henne från hagen o tex rider. tror det beror på att hon är glupsk o liksom letar efter minsta lilla i hagen o som andra skrivit- går med huvudet i backen hela tiden....

Precis vad jag hört också. Drabbar hästar som äter av kort gräs. Källa djursjukhuset i Helsingborg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: FUNNY
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 680
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka