Häst med spatt!

B

Bessie

Jag antar att det är väldigt dumt att köpa en häst med spatt eller!? Vad kan och vad kan inte hända? Problem?

Kusen ifråga är en hbl-valack efter Bernstein, f.95, ca 172 mkh.
Utbildad och tävlad LA:5.
Oförsäkrad, säljes av uppfödare.
Får som sagt inte tränas för hårt. Men funkar som promendhäst och lättare träning då och då.

Har spatt i den mellersta delen av hasen (alltså den som har minst betydelse om man uttrycker det så). har inte haft några problem med detta.

Tja, spatt kan förvisso läka ut, så att hästen får en hyfsad användbarhet. MEN den kan lika gärna komma tillbaka om några månader så att hästen sen är totalt obrukbar för framtiden.
Vem säjer att hästen inte haft några problem med sin spatt? Säljaren, som vill slippa slakta hästen och kanske få några kr mer än slaktvärdet om han säljs leavnde?
OM han inte får ansträngas så HAR han problem med spatten...

JA, det är DUMT att köpa en häst med spatt!
Köp inte problem, de kommer förr eller senare ändå!

(antar att hästen ifråga är billig pga skadan - det ska du nog slå ur hågen, för det kostar MASSOR att ha en häst som inte håller sig frisk!)

jag har haft häst med spatt. Och i perioder gick det bra, i perioder va han halt. Nej. skulle inte köpa häst med spatt.
Även om det FINNS fall där det tom går att ha dom inom tävling utan problem (i perioder kunde jag även tävla på min!) men nej. köp hellre frisk häst

Spatt är en kronisk inflammation av hasledens glidytor, den är ofta liksidig vilket gör att hästear med spatt på en sida ligger klart i riskzon för att drabbas av spatt i det andra benet också.

Hasen har tre nivåer av glidleder, nedre, mellan och övre. Den nedersta nivån anses prognosen som gynnsam, mellan nivån räknas som osäker den övre inte bra alls enligt vetrinärer.

Spatt kan ju aldrig läka ut pga inflammtionen är kronisk, dock kan den komma i ett vilande läge och förbli där. Men den kan tyvärr lika gärna blossa upp igen, och då sprida sig till andra nivåer.

Spatt hästar som inte är halta, skall inte vila. För dom är det bättre med daglig motion, men man måste visa lite hänsyn i uppvärmningen då den ofta tar lite längre tid i anspråk. Jag vet hästar som har spatt och tävlar på högre nivå, både i hoppning och dressyr.

Hur du än gör, fundera flera gånger innan du bestämmer dig.

Lycka till

tvekar om jag skulle ha köpt den pga risken att dte kan uppkomma problem men gör det som du tycker känns bäst!!

Nej, jag ska inte köpa hästen och det visste jag redan innan jag skrev tråden.. Var bara lite nyfiken på hur ni tycker och jag ville få fram en het disskution :cool:.

Synd bara på en sån för övrigt fin häst.... :(

Det beror helt på hur allvarlig spatten är. Min häst har helt utläkt ensidig spatt. Han är 7 år gammal, trots detta tränas och tävlas han ganska hårt just nu upp till 140 klasser i hoppning.
Fick omdömmet av en känd veterinär att jag skulle fortsätta att rida honom klokt så hade jag en häst som skule kunna hålla många år till. =)

Sv: Re: Häst med spatt!

Det beror helt på hur allvarlig spatten är. Min häst har helt utläkt ensidig spatt. Han är 7 år gammal, trots detta tränas och tävlas han ganska hårt just nu upp till 140 klasser i hoppning.
Fick omdömmet av en känd veterinär att jag skulle fortsätta att rida honom klokt så hade jag en häst som skule kunna hålla många år till. =)

Jag har en shettis med spatt, men kan man hoppa med henne? :O

Sv: Häst med spatt!

Om hästen ifråga är vet. besiktad UA då?
Fast den har spatt?

Om hästen ifråga är vet. besiktad UA då?
Fast den har spatt?
Jag skulle inte köpa en häst med konstaterad spatt. Vi har haft en häst med spatt (egen uppfödning). Han funkade mycket bra hela livet ändå (togs bort på grund av sjukdom i familjen, han var då 22 år), så det behöver ju inte vara en dödsdom. Men som sagt, jag skulle inte köpa en häst om jag visste att den hade spatt från början.

Tror man får reservationer båda bak vid försäkring även om spatten bara sitter i ett ben.

Min häst har spatt på ett ben men trånga glidleder även på det andra. Vetten sa att det är stor risk att han får spatt på det benet också.

Om det är en så stor häst som tråden handlar om så är ju hästen tung och då vore det ett väldigt vanskligt köp.

Man ska inte köpa problem de kommer ändå:mad:

En häst med spatt kan omöjligt vara besiktigad UA, isf borde veterinären byta jobb och skaffa blindhund! :idea:

Jag antar att det är väldigt dumt att köpa en häst med spatt eller!? Vad kan och vad kan inte hända? Problem?

Kusen ifråga är en hbl-valack efter Bernstein, f.95, ca 172 mkh.
Utbildad och tävlad LA:5.
Oförsäkrad, säljes av uppfödare.
Får som sagt inte tränas för hårt. Men funkar som promendhäst och lättare träning då och då.

Har spatt i den mellersta delen av hasen (alltså den som har minst betydelse om man uttrycker det så). har inte haft några problem med detta.

Nej, jag hade inte köpt en spatthäst.

Äger själv en spatthäst som jag lånar ut istället för att sälja. Fodervärden får ta hästen år för år och jag ansvarar för hästens fortsatta väl och ve. Visst skulle jag kunna sälja bort den billigt, men det känns inte bra. Känns som att jag då skulle lura på någon ett osäkert kort. Även om man betalar lite, så kan det bli mycket dyrt. En massa veträkningar bara och ingen glädje av hästen.

Nu har fodervärden bara en del i ansvar. Hon fick första året ha hästen med tämligen kort uppsägning, men krav på att ta till klinik om problem uppstod och betala för självrisken. När jag sett att hästen fungerade hos ny ryttare i ett år fick hon köpa den till en symbolisk summa. Men hon valde att inte. Så nu har hon ettårskontrakt - som fodervärd - när hon inte kan lämna tillbaka och måste även betala för kostnad av försäkring.

På detta vis vet jag att hästen fungerade hos ny människa och har ett bra liv. Skulle de inte fungera hade jag fått hästen tillbaka och inte riskerat se den vandra runt från människa till människa.

Om du gillar hästen, se då om du kan få en liknande överenskommelse. Som uppfödare måste de ju vara måna om att deras spatthäst skall fungera väl, så att de inte får dåligt rykte.

Hälsning Maja

Sv: Re: Häst med spatt!

Nej, jag ska inte köpa hästen och det visste jag redan innan jag skrev tråden.. Var bara lite nyfiken på hur ni tycker och jag ville få fram en het disskution :cool:.

Synd bara på en sån för övrigt fin häst.... :(

Man blir något tjurig när du gör så, när man lägger ner tid och bemödar sig att ge dig ett seriöst svar.

Hälsning Maja

Tråden är 6 (!!!) år gammal och TS finns inte ens kvar på Buke. Onödigt att skriva mer här då...

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Dressyr Jag har verkligen alltid försökt ha den uppfattningen att alla är födda med olika förutsättningar-både vad det gäller talang och...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
37 215
Senast: kryddelydd
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·
Hästvård Jag har länge varit ute efter rätt häst men inte funnit det jag sökt men så va jag och provred en valack e.Bernstein häromdagen och...
Svar
15
· Visningar
4 690
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama