häst med spatt och pålagrningar

H

hastgalnaste

hm blev erbjuden en häst med lite spatt och pålagringar ibakbenen ,hon säger att hon funkar ändå utmärkt för de ja söker lugna skogsturer ,jag kommer inte köpa direkt isf låna hem henne för att se hur de funkar hade ni vågat låna hem en sådan häst?:confused:tacksam för svar

Sv: häst med spatt och pålagrningar

Det beror på ålder, ras och i vilken/vilka leder spatten sitter i samt övrig historik kring spatten. Sedan ska den klar veterinärbesiktning kanske inte perfekt, spatthästar kan var stela, men en regelrätt hälta innebär att hästen har ont. Markera några steg kan var okej.

Skulle vara väldigt försiktig med att köpa en häst med spatt. Spatt är inget som läker ut, utan går in och ut i olika skov. Det kan vara aktivt ett tag då hästen har ont av det osv, och sen kommer en period när hästen inte känner av det och kan fungera som vanligt.

Min ena häst har spatt o fungerar utmärkt som ridturshäst. Spatt är inget man kan lita på, det kan som övriga inlägg säger -komma o gå i skov.

Men en spatthäst behöver lika mkt gott liv, kärlek o omvårdnad som alla andra hästar. Klart du kan låna hem hästen o prova. Du kan ha tur o ha en häst som fungerar o mår bra i många år, du kan ha otur o få ett skov veckan efter köp...

Det enda svåra som jag ser med köp av spatthäst är försäkringen. Köper du o tecknar en ny försäkring kommer spatt nog bli ett undantag. :/

Jag hade inte gjort det, men så är jag också "den" som är tveksam till skador etc överlag.

Är hästen i gång idag, går den i den omfattningen säljaren påstår den fungerar på? Eller ska den sättas igång?

Jag hade varit högst tveksam. Spatten kan komma och gå, hästen kostar lika mycket varje månad (eller mer) även om den är sjuk och oridbar.

Finns flera problem gör det att hästen ofta visar sig som "stel och slö" fast den egentligen har ont i hela kroppen p g a snedbelasningar, avlastningar, kompensation etc. Det syns sällan som regelrätt hälta utan hela hästen är ett stort hål av ont och värk.

Sedan tillkommer alla dyra veterinärkostnader och specialbehandlingar för hästar som har problem. Ofta är det lite pengar i inköp men mycket pengar i omvårdnad.

Hade det bara varit spatten/hasen OK, men pålagringarna var sitter dom?

Det beror på ålder, ras och i vilken/vilka leder spatten sitter i samt övrig historik kring spatten. Sedan ska den klar veterinärbesiktning kanske inte perfekt, spatthästar kan var stela, men en regelrätt hälta innebär att hästen har ont. Markera några steg kan var okej.

Spatt sitter bara i hasen.

Men där är tre olika leder i hasen som kan drabbas och det är skillnad på vilken av dessa som är drabbade om man ser till prognosen till att funger med spatt.

Jag trodde hon menade andra leder inte hasens delar:crazy:

Korven/med egen spatthäst

Hon är igång idag regelbundet för hon mår bäst av de ,rids 5ggr i veckan utan några större problem ,kan vara lite stel på morgonen men de är pga spatten då,har tidigare varit hopphäst och tävlat i fälttävlan högre klasser ,är triangelmärkt okänd ras 15år ska fråga mer om hur länge hon har haft osv :)

Stel på morgonen får mig att resa röda varningsflaggan. Även uttrycket "utan några större problem" får mig att direkt gå vidare.

Ditt inlägg visar att hästen absolut känner av spatten, och då är det ju frågan om den verkligen ska vara igång som den är idag, om den känner av sina åkommor och inte är fräsch.

kl

Jag tycker du sa det så bra själv i din andra tråd. Hästarna kommer alltid att finnas, men skolan ska fixas just nu...

Jag skulle inte satsa på hästen i fråga. Satsa på skolan nu, och sen kanske du hittar den perfekta hästen utan att stressa och känna sig tvungen att välja "just nu".

japp och bestämt för att av vakta för att se hur mycket de är i skolan först:)
väntar hellre till hästen med stora H dyker upp för söker verkligen min drömhäst ,och som sagt man har ju hela framtiden för sig till att skaffa riktigt egen häst;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 836
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka