Häst med sidoligamentskada... helt galen av konvalescensen!

AnetteT

Trådstartare
Uppgiven matte här, galen häst i stallet!

Jag vet inte längre vad jag ska göra..

Vi är inne på v.8 i konvalescensen efter en skada på sidoligament i vänster framkota.
Hästen hade innan dess en kotledsinflammation i samma hov och har alltså stått i sjukhage sedan juli månad....
Anledningen till ligamentskadan är en trafikolycka i igångsättningen av den då friskförklarade kotledsvrickningen.

Hästen har genomgått stötvågsbehandling, och vi var på ett första ÅB förra veckan där allt pekar åt att det går åt rätt håll. Mindre halt rakt ut, på böjt spår samt efter böjprov.
Skulle börja promenera henne 15 min/ 4 dagar/v...

Men! Detta är så oerhört jobbigt för hästen är tokig, jag menar verkligen TOKIG!
Den har försökt att hoppa över sjukhagen ett par gånger, den står mer på bakbenen än alla fyra, den går inte att ha ute när det blåser för då försöker den hoppa, det går inte att hantera henne snart. Idag höll jag på att bli sparkad i huvudet, hon fick ett raseriutbrott i sjukhagen och jag hann inte bort från staketet, kände hur hoven svepte förbi mig... hon försökte hoppa flertalet ggr igen och det slutar med att jag med livet som insats får ta in henne igen....

På kliniken säger dom, låt henne stå inne... droga henne och promenera 15min/4 dagar/v.
Och jag vägar inte ens tänka på hur hon skulle bete sig om hon stod inne 7 dagar i v...

Jag är uppgiven!

Och det jag skulle skrivit också är att detta är den snällaste hästen på jorden. Hon skulle aldrig i sitt vanliga jag göra en dumhet, så denna vilan har verkligen gjort henne till en helt annan häst.

För min häst när han skulle stå i sjukhage/box i en vecka, funkade det mycket bättre om han stod inne på box. Ute i sjukhagen försökte han hoppa över, gå genom staketet och rörde sig alldeles för mycket även om det stod hästar precis bredvid. När vi satte in honom på box, helt själv i stallet blev han däremot hur lugn som helst. Promenaderna försökte vi ta så att han inte såg sin egna hagkompisar, då var han väldigt mycket lugnare.

Skittrist såklart och helt fel, en häst ska ju gå med andra hästar. Men det kan ju vara värt att testa?

Ja, hon har sin kompis i hagen sidan om. Och den är gjorde så den hästen inte kan komma utom synhåll för henne.

Jättebra!

Nu vet jag inte alls om det är okej i din häst fall men när min ena var halt och blev tokig i sjukhage fick jag göra en mindre hage där båda hästarna kunde vara istället. Då var hon helt lugn men att ha kompisen utanför sin egen hage gick inte alls. Kanske kan du fråga din veterinär om det ens är ett alternativ att göra så?

Vill inte säga hur du ska göra för alla hästar och skador är olika, men: Om det vore min häst hade jag gett den vändelrot och om det inte hjälpte hade jag släppt i större hage med bra underlag, tex på halva ridbanan. Det är större risk att hon skadar sig (och dig!) om hon snurrar och hoppar runt i en sjukhage och är livsfarlig på promenaderna. Det är ju inget benbrott det handlar om, lite belastning tål ett skadat ligament och det är hopp, studs och snäva vändingar som är värst, inte om de springer lite rakt fram. Om du vågar kan du prova att skritta uppsuttet så du kan jobba hästen i skritt, de flesta välridna hästar är enklare att kontrollera från ryggen och du kan aktivera dem mentalt. Att droga hästen hela dagen, varje dag i veckor och månader är milt sagt oetiskt. :(

Tagit bort kraftfodret och gett fri tillgång på hö räknar jag med att du redan gjort?

Jag hade en häst som betedde sig likadant på promenaderna efter en gaffelbandsskada. Slet sig flera gångar, en gång släpade han mig över en frusen åker. Var dock lugn i sin sjukhage pga att jag fixade en boxhage precis utanför stallväggen så det blev mer som en utebox. Men jag fick till slut rida honom istället för att promenera, då höll han sig lite mer på mattan. Han blev helt återställd.

Vi har en på boxvila nu.Har du möjlighet att få tillgång till utebox?Fri tillgång till ensilage inget kraftfoder.Massage och pyssel.Så gör vi

För min häst när han skulle stå i sjukhage/box i en vecka, funkade det mycket bättre om han stod inne på box. Ute i sjukhagen försökte han hoppa över, gå genom staketet och rörde sig alldeles för mycket även om det stod hästar precis bredvid. När vi satte in honom på box, helt själv i stallet blev han däremot hur lugn som helst. Promenaderna försökte vi ta så att han inte såg sin egna hagkompisar, då var han väldigt mycket lugnare.

Skittrist såklart och helt fel, en häst ska ju gå med andra hästar. Men det kan ju vara värt att testa?
Amen på det! Jag har hittills inte haft någon häst som jag skulle våga ha i sjukhage/sjukruta. De flesta hästar (självklart finns undantag) är, enligt min erfarenhet, mycket lugnare i boxen, med eller utan kompis. Och OM de slår/rullar sig m.m. är det mindre risk att de skadar sig på boxväggarna mot om de trasslar in sig i staketet. Fri tillgång på stråfoder, antingen hö/hösilage eller hö/hösilage blandat med halm funherar som sysselsättning för de flesta. Vid behov skulle jag ge lugnande inför promenader.
Vad tufft, @AnetteT , när hästen visar att hen inte mår bra av vilan. Jag håller tummarna för fortsatt läkning. Var rädd om dig själv också så att du inte skadar dig.

Vill inte säga hur du ska göra för alla hästar och skador är olika, men: Om det vore min häst hade jag gett den vändelrot och om det inte hjälpte hade jag släppt i större hage med bra underlag, tex på halva ridbanan. Det är större risk att hon skadar sig (och dig!) om hon snurrar och hoppar runt i en sjukhage och är livsfarlig på promenaderna. Det är ju inget benbrott det handlar om, lite belastning tål ett skadat ligament och det är hopp, studs och snäva vändingar som är värst, inte om de springer lite rakt fram. Om du vågar kan du prova att skritta uppsuttet så du kan jobba hästen i skritt, de flesta välridna hästar är enklare att kontrollera från ryggen och du kan aktivera dem mentalt. Att droga hästen hela dagen, varje dag i veckor och månader är milt sagt oetiskt. :(

Tagit bort kraftfodret och gett fri tillgång på hö räknar jag med att du redan gjort?

Jag hade en häst som betedde sig likadant på promenaderna efter en gaffelbandsskada. Slet sig flera gångar, en gång släpade han mig över en frusen åker. Var dock lugn i sin sjukhage pga att jag fixade en boxhage precis utanför stallväggen så det blev mer som en utebox. Men jag fick till slut rida honom istället för att promenera, då höll han sig lite mer på mattan. Han blev helt återställd.

Tack för ditt och alla andras svar! :)
Ja kraftfoder borta, hösilage och tugghalm. Hon får hösilaget i slowfeedingnät utomhus för att tappert försöka hålla henne lugn och sysselsatt.
Det är så svårt det här med sjukhage vs större hage. Veterinärens ord om kontrollerad rörelse maler i huvudet på en, men hjärtat har mer än en gång sagt "släpp ut henne i hage"
Att droga henne varje dag är och känns precis som du skriver, oetiskt!

Fick dock droga henne idag till slut, hon har kunnat vara ute en stund i sjukhagen och därefter en promenad på hemmaplan. Imorgon blir det ridhuset och se om det går att sitta på henne bättre än att leda henne.

De
Amen på det! Jag har hittills inte haft någon häst som jag skulle våga ha i sjukhage/sjukruta. De flesta hästar (självklart finns undantag) är, enligt min erfarenhet, mycket lugnare i boxen, med eller utan kompis. Och OM de slår/rullar sig m.m. är det mindre risk att de skadar sig på boxväggarna mot om de trasslar in sig i staketet. Fri tillgång på stråfoder, antingen hö/hösilage eller hö/hösilage blandat med halm funherar som sysselsättning för de flesta. Vid behov skulle jag ge lugnande inför promenader.
Vad tufft, @AnetteT , när hästen visar att hen inte mår bra av vilan. Jag håller tummarna för fortsatt läkning. Var rädd om dig själv också så att du inte skadar dig.

Det är verkligen jättetufft tycker jag. Världens snällaste goaste häst som faktiskt blivit helt förbytt av all vila. Jag lider med henne samtidigt som jag måste försöka hitta vår väg i detta, det är många månader kvar innan hon förhoppningsvis blir helt frisk.
När man tar på sig hjälmen för att ta ut i hagen, ja då har det gått ett steg längre än vad man någonsin kunde anat..

Hoppas du hittar en lösning som funkar, vet hur svårt det är med en häst som ska vila men inte fixar det mentalt. Min var också världens snällaste innan vilan men han fick nästan som panikångest attacker där han helt förlorade kontrollen och blev okontaktbar. Vi var tvungna att vara två personer för att leda honom...
Håller tummarna för er. :)

Hoppas du hittar en lösning som funkar, vet hur svårt det är med en häst som ska vila men inte fixar det mentalt. Håller tummarna. :)

Tack, håll dom hårt! ja detta är tufft mest för den stackars hästen, världens snällaste egentligen.
Veterinären trodde knappt på mig (eftersom hästen verkligen är så rar vanligtvis) när jag berättade hur hon beteer sig, tills hon fick se det med egna ögon på ÅB på kliniken.
Hon reste sig så jäkligt, tappade balansen och slog över...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Har nyss fått hem en häst efter behandling av ledinfektion, så den är nu sydd och ordinerad boxvila/sjukhage i 2-3 veckor framöver. Det...
2
Svar
24
· Visningar
3 823
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama