häst med mystisk hälta...?

Filur F

Trådstartare
Har en 14 årig halvblodsvalack som nu plötsligt blivit halt..

Märkte det i går när jag tänkte rida honom.. han ville inte stödja på höger bak och haltade till när jag ledde ut honom i gången...
gick lite med honom för att kolla men då var han inte halt...

Sen idag på morgonen var han blockhalt!! Men han var inte halt när han kom in på kvällen igår...
efter ett tag i hagen gick han bättre och kunde stödja på benet..

Tog in honom idag på för att känna igenom honom... han ömmar ej när jag trycker eller känner igenom honom...
Och är inte varm eller svullen.

Efter ett tag i boxen var han blockhalt igen!!
Men blev åter igen bättre när han fick komma ut....

Har ringt till Travbanekliniken i Halmstad för att åka och röntga...

Vad kan ha hänt??

Kan det vara en sträckning??

Tacksam för svar

//Johanna

Sv: häst med mystisk hälta...?

Hovböld kanske. Låter nästan så eftersom det kom såpass plötsligt.

mmm jag tänkte på det med... men han är ej varm i hoven..

Han har alltid varit lite konstig med ena bakbenet men aldrig varit halt.. (lyft det extra högt när han vilat en dag)

Men hovis ska komma imorgon så jag får väl se då..

Jag tänkte också på KS men han har ej ont i ryggen när man trycker..

//Johanna

Jag hade en som inte hade nån värme i hoven men där va en hovböld.

Brukar KS visa sig på det viset då?

Min stumpa hade precis samma symptom. Jag ringde min ET och det visade sig att hon hade sträckt sig och samtidigt vridit till i ländryggen. Hon ömmade inte alls när jag kände på henne, ingen värme, svullnad bara mystisk hälta bak som kom o gick ett par dagar.

Har hört att det visar sig med hälta och att dom i bland tappar ena bakbenet... Men jag vet inte.. är inte så kunnig inom det området..:grin:

aha ok...
Min ET kommer den 24 för att massera ryggen på honom.. får nämna detta för henne då..

Han kan ju iof sträckt sig hagen då han är en häst som tycker om att busa men tycker det är väldigt konstigt att han ena sek är blockhalt sen efter någon min är han bättre men inte helt bra..

// Johanna

haha säg inte det. Jag har ju en av dom där välfungerande KS hästarna som går att rida som vanligt:)

Symptomen stämmer rätt bra in på hovbensfraktur också. Har sett ett par stycken som fungerat normalt ena stunden för att sedan börja halta extremt mycket och sen bli hyfsat bra igen på en kvart.

Stengalla och hovböld låter också troligt. (Stengalla = har trampat på nåt hårt och fått som ett blåmärke i sulan, går över av sig självt efter några dagar.)

Symptomen stämmer rätt bra in på hovbensfraktur också. Har sett ett par stycken som fungerat normalt ena stunden för att sedan börja halta extremt mycket och sen bli hyfsat bra igen på en kvart.

Stengalla och hovböld låter också troligt. (Stengalla = har trampat på nåt hårt och fått som ett blåmärke i sulan, går över av sig självt efter några dagar.)

mmm men borde inte det vara svullet vid haserna då?? om det är hovbensfraktur.

Han var faktiskt lite bättre idag på morgonen... men som sagt han är fortfarande nästan blockhalt på morgonen och sen helt bra... :confused:

Nej, de svullnar sällan i benen när frakturen sitter inne i hoven. På de jag sett med hovbensfraktur har det inte synts ett dyft, men hästarna har varit blockhalta ena dagen och bara lite markerande nästa.

aha ok...
Om det nu är hovbensfraktur, vad är det då som gäller? boxvila eller bara gå i en sjukhage??

du kanske borde börja med att åka in på klinik med din häst för att göra en utredning. Det låter inte normalt!

Skulle det vara en fraktur så kommer hästen få boxvila i X antal veckor/månader beroende på hur allvarligt det är.

Lycka till imorgon!

Min häst hade liknande symptom för några veckor sedan. Var väldigt halt när han först kom ur boxen men sen efter ett tag såg han ganska ok ut. Körde till klinik där han röntgades, böjdes, bedövades etc. och de kom fram till att det var en vrickning i kotan. Behandlades, fick stå i liten hage en vecka och nu ser han helt ok ut. Ska på återbesök nästa vecka.

kl. Försöker minnas vad vi lärde på skolan om hovbens fraktur, har för mig att prognosen kan va rätt god bara brottet är rakt o inte gått igenom processus extensorius där tåsträckaren fäster in. Och just det här med att visa hälta i bland beror då på hur brottet "ligger still" eller inte, som tex på böjt spår kan det bli synligt, medans på rakt spår bli helt haltfri

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar