Häst med mental låsning

koppe

Trådstartare
Har fått hem en treåring från travet och dom hade beskymmer med att han började vägra att ta i ordentligt. Hem får jag en totalt sönderstressad häst med akut magsår. Nu har han blivit trygg och är frisk. Han är både riden och körd sedan tidigare men jag tänkte ta det lite lugnt med tanke på hans ålder. Problemet är att han vägrar att gå uppför backar. Märkte detta när vi tog en liten promenad men kom knappt hem för att vi bor högt. Han varken stegrar el bråkar, han bara vägrar. Har fått reda på att dom pulstränat honom i backar och det var där han började att vägra vara med.
Nu har jag provat att skritta honom 15-20 min i skogen med ryttare och det är samma reaktion. Lyckades dock att komma hem med mycket lock o uppmuntran.
Min undran är hur jag skall stötta honom i detta som tydligen blivit en jättegrej för honom. Här behöver han inte prestera alls utan jag rider honom 2-3 dagar i veckan ca 20 min och dom andra dagarna hittar vi på lite av varje. Men hur kommer vi vidare och förbi denna låsning?
Vill också säga att han är fullt frisk och älskar att busa i hagen och i paddocken, han har inte ont heller.

Skulle också kolla upp hästen, ordentligt.

Bara för att hästen busar i hagen betyder INTE att den inte har ont. Tyvärr. :(

Han är kollad och röntgad och HAR INTE ONT. Då hade jag aldrig funderat på hur jag skall göra med honom. Att han busar i hagen betyder för mig att han mår bra psykiskt till skillnad från när han kom då han bara stod och hängde i ett hörn.

ok, fine. Inte för att röntgen behöver säga varken bu eller bä om en hästs smärtstatus.

Vad händer om du ber hästen backa uppför backen? Eller tvära upp?

Backa har jag ej prövat men att tvära upp har funkat som lösning och då ett par steg i taget. I och med att han hade magsåret så är han ordentligt kollad med precis allt och överallt. Även med ultraljud, blodprover och div annat
Men säg att det är bakknän, finns det ingen belastning alls på dom i nedförsbacke? Eller vid galoppfattningar el när han tvärsvänger i hagen. Använder dom bakknän endast för att ta sig uppför?

Backa har jag ej prövat men att tvära upp har funkat som lösning och då ett par steg i taget. I och med att han hade magsåret så är han ordentligt kollad med precis allt och överallt. Även med ultraljud, blodprover och div annat
Men säg att det är bakknän, finns det ingen belastning alls på dom i nedförsbacke? Eller vid galoppfattningar el när han tvärsvänger i hagen. Använder dom bakknän endast för att ta sig uppför?
Det svåra med travare är att dom gråter inte i första taget vid smärta och belastningen på knäna blir inte i närheten av så mycket i en galoppfattning som i en backe uppför så just när det kommer till backar kan det vara där hästen säjer nej nu gör det för ont.

Det andra svåra är om det handlar om problem med båda knäna och att dom flesta travara har mer än 3 gångarter, många travare är svåra att se om dom är halta eller inte fören dom kommer upp i tempo.

Prata med vet och pröva smärtlindring och se om det blir nån skillnad?
Lossnar problemet helt eller bara till viss del har hästen ont....

Funkade det lika bra att tvära åt båda hållen?

Och ja, att skritta i uppförsbacke är något av det låg-intensiv-jobbiga du kan göra med en häst. Påfrestningen på muskler och leder ligger kvar länge, jämfört med svängar/galoppfattningar, där hästen också kan kontra med att tex sätta benen "bakom" sigsjälva.

Gör han likadant vid promenad? Gå promenader, se till att ha tid och vänta ut. Ha med nått hästen tycker om och vill ha. Överdriv med uppmuntran, travare älskar uppmärksamhet :up::D

Ja han gör likadant vid promenader, det var så jag först upptäckte det. Men då är han inte lika motvillig utan stannar men går med några meter och sedan stannar igen.
Ja har gör lika åt båda håll.
Tack för tipset om smärtlindring, det var bra. Nu är jag stensäker på att han inte har ont men kommer att prova det eftersom jag är rädd om honom och vill honom allt väl.
Vill absolut inte att han går och döljer någon smärta och jag försöker övertala honom att det inte gör ont. Då vet jag sedan att han, återigen, är ok och kan då sova gott på natten .

Prata med vet och pröva smärtlindring och se om det blir nån skillnad?
Lossnar problemet helt eller bara till viss del har hästen ont....
Håller med här om att prova med smärtstillande. Bakknän kan dölja mycket... Jag hade en där det inte syntes något speciellt på varken röntgen eller ul, förrän det gjordes en titthålsop. Då visade det sig vara så illa att det var bara att avliva.

Mindre backar - mycket mindre. Rentav bara kliva upp. Samt flackare. Kliva över och ner och upp ur små diken.
Behöver inte vara att det gör ont nu, det kan ha gjort ont tidigare i livet, ta det vackert och se vart det tar vägen. Tänker på höftleden med.

Jag förstår men bor tyvärr uppe på ett berg, här finns bara backar... Diken djupa el grunda funkar utan problem. Eftersom kliniken sagt att han är ok är jag mer inne på att det gjort ont tidigare. Även i hagen kliver han ju uppför backar utan att fundera på det.

Jag förstår men bor tyvärr uppe på ett berg, här finns bara backar... Diken djupa el grunda funkar utan problem. Eftersom kliniken sagt att han är ok är jag mer inne på att det gjort ont tidigare. Även i hagen kliver han ju uppför backar utan att fundera på det.
Led hästen i hagen och rid kravlöst (gärna klättra upp där och rid barbacka med grimma) där en stund.

Det här med smärtminne är väldigt omdiskuterat. Den senaste forskningen jag läste (som jag tyvärr inte minns var det var så jag kan inte länka) visade att smärtminne hos häst inte finns. Det är också min egen erfarenhet, även efter svåra skador är hästarna precis som innan när de väl är friska igen.

Har fått hem en treåring från travet och dom hade beskymmer med att han började vägra att ta i ordentligt. Hem får jag en totalt sönderstressad häst med akut magsår. Nu har han blivit trygg och är frisk. Han är både riden och körd sedan tidigare men jag tänkte ta det lite lugnt med tanke på hans ålder. Problemet är att han vägrar att gå uppför backar. Märkte detta när vi tog en liten promenad men kom knappt hem för att vi bor högt. Han varken stegrar el bråkar, han bara vägrar. Har fått reda på att dom pulstränat honom i backar och det var där han började att vägra vara med.
Nu har jag provat att skritta honom 15-20 min i skogen med ryttare och det är samma reaktion. Lyckades dock att komma hem med mycket lock o uppmuntran.
Min undran är hur jag skall stötta honom i detta som tydligen blivit en jättegrej för honom. Här behöver han inte prestera alls utan jag rider honom 2-3 dagar i veckan ca 20 min och dom andra dagarna hittar vi på lite av varje. Men hur kommer vi vidare och förbi denna låsning?
Vill också säga att han är fullt frisk och älskar att busa i hagen och i paddocken, han har inte ont heller.
100% på att han har ont i bakknäna. Röntgen visar inte bakknäsinflammation. Min gjorde samma sak, en dag vägrade hon skritta uppför, för hand. Hon stannade och vilade. Tyvärr tog jag det som olydnad, eftersom hon såg inte halt ut, kändes inte dålig vid ridning, hon sprang och hoppade stockar i hagen. Alltid glad och pigg.
Men jag åkte in...bakknä. Inte halt på rakt spår, inte halt på böjprov, inte halt i ena varvet longering, men halt på andra varvet. Och då gjorde vi om böjprov etc för att jag sa att det är något som är fel...

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 265
Senast: Ajda
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 890
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 584
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar