Har fått hem en treåring från travet och dom hade beskymmer med att han började vägra att ta i ordentligt. Hem får jag en totalt sönderstressad häst med akut magsår. Nu har han blivit trygg och är frisk. Han är både riden och körd sedan tidigare men jag tänkte ta det lite lugnt med tanke på hans ålder. Problemet är att han vägrar att gå uppför backar. Märkte detta när vi tog en liten promenad men kom knappt hem för att vi bor högt. Han varken stegrar el bråkar, han bara vägrar. Har fått reda på att dom pulstränat honom i backar och det var där han började att vägra vara med.
Nu har jag provat att skritta honom 15-20 min i skogen med ryttare och det är samma reaktion. Lyckades dock att komma hem med mycket lock o uppmuntran.
Min undran är hur jag skall stötta honom i detta som tydligen blivit en jättegrej för honom. Här behöver han inte prestera alls utan jag rider honom 2-3 dagar i veckan ca 20 min och dom andra dagarna hittar vi på lite av varje. Men hur kommer vi vidare och förbi denna låsning?
Vill också säga att han är fullt frisk och älskar att busa i hagen och i paddocken, han har inte ont heller.
Nu har jag provat att skritta honom 15-20 min i skogen med ryttare och det är samma reaktion. Lyckades dock att komma hem med mycket lock o uppmuntran.
Min undran är hur jag skall stötta honom i detta som tydligen blivit en jättegrej för honom. Här behöver han inte prestera alls utan jag rider honom 2-3 dagar i veckan ca 20 min och dom andra dagarna hittar vi på lite av varje. Men hur kommer vi vidare och förbi denna låsning?
Vill också säga att han är fullt frisk och älskar att busa i hagen och i paddocken, han har inte ont heller.