Häst med mask till nytt stall

Ludwine

Trådstartare
Hej, kommer att få hem en häst till helgen som troligtvis har mask, är det någon fara för de andra hästarna ? vad bör jag tänka på? Har beställt test "kolla masken", men det kommer ju inte komma svar förrän en vecka hästen stått i det nya stallet. Tacksam för svar !

Det är inte farligt att använda samma grep/skottkärra som de andra ? Och kan man rida i manege? Risken finns ju att den bajsar där med. Är den enda risken att smitta andra hästar om de äter upp hans bajs ?

Det är inte farligt att använda samma grep/skottkärra som de andra ? Och kan man rida i manege? Risken finns ju att den bajsar där med. Är den enda risken att smitta andra hästar om de äter upp hans bajs ?
Nej, maskarna smittar i första hand på gräs och måste utvecklas flera veckor innan de kan smitta.

Nej det är inte farligt och nej det smittar inte på det sätt du befarar . Alls.

Utifrån din oro och ursäkta lite krasst uttryckt - totala okunskap om parasit /avmaskning på häst så läs på lite allmänt på nätet - tex SVA s sidor eller hästsverige s sida etc. Det finns hur mycket basic relevant grundinfo som helst .

Mask/parasiter är inte någon smitta som virus ang din fråga att går det att använda samma grep/rida i ridhus osv :confused::(

Du behöver som sagt läsa på lite /kontakta kunnig som kan förklara lite . :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar