Häst med magsår

Sv: Häst med magsår

Jag ska inte testa kraftfoder. Någon skrev att tex lucern hade hjälpt dennes häst - jag förklarade bara att det inte skulle hjälpa min häst. Du skrev att pro equo hjälpte din häst - jag förklarade att det inte hjälper min häst.

Nu har pratat med vet och hon trodde inte det var magsår. Mycket för att han inte visar några andra symptom förutom att han blir arg vid beröring av magen. Han är fel ålder, fel typ av häst, fel ras.

Hon rekommendera att ge honom smärtlindring och se om hans beteende ändras. Han har visat lite hälta på båda fram vid böjprovet och hon tog upp det och sa att det kanske har blivit värre och det är därför han är allmänt sur vid sadlingen. Hon även nämnde att kanske är ett inlärt beteende han har vid sadling..

Den medicinen som ges vid magsår är extremt dyr, så hon sa att man isåfall kostar på sig att kolla i magen innan för att se. Hon tyckte dock inte att vi behövde göra en sån nu direkt eftersom att det inte är tillräckliga symptom för magsår.

Han är fel ålder, fel typ av häst, fel ras.

Fast, detta hade jag inte litat på och är det konstigaste jag hört.
Ett veterinärutlåtande över telefon går heller aldrig att lita på till 100% utan någon måste titta på hästen för att vara säker..vad någon tror är inte tillförlitligt alls. Sa inte vet det? Alltid när jag ringer säger dem att de inte garanterar någonting förns de fått undersöka hästen på plats. En konsultation är alltid en konsultation! Ska hästen behandlas ska den undersökas först.

Ingen häst har fel ålder, är fel typ eller fel ras för magsår! Jag skulle i så fall råda dig att rådfråga annan vet.

Magproblematik är förövrigt mer vanligt hos häst än vad många tror och ofta med väldigt små eller diffusa symptom. Det kan vara allt från foderrelaterat, magsår till andra sjukdomsbilder. Ofta är det foder eller utfodringsrelaterat..

Att en häst varit så kass i magen så länge är inte bra och som nu även markerar vid beröring av magen.
Att ge smärtstillande till en häst med dålig mage är dessutom bäddat för ännu mer problem i många fall då magen tar stryk. Så i vilket fall som helst kommer du måsta ge magmedicin också.

Du beskriver en häst som inte är fräsch, den ska inte ridas och ska undersökas av veterinär.

Jag ställer mig lite tveksam utefter vad du beskriver faktiskt, vem det är du har frågat egentligen. Om det är veterinärutlåtande så är den personen knappast kompetent..En veterinär får aldrig utan någon som helst undersökning av hästen rekommendera smärtlindring i första hand! Och vad som skedde vid en tidigare undersökning av hästen är totalt oviktigt.

Senast ändrad:

Jag ringde även ytterligare en veterinär nu. Hon trodde inte heller att det var magsår, men sa ingenting om hans ålder eller ras utan mer att han inte visar några andra symptom på just magsår.

Jag säger inte att någon av dom har rätt. Jag är jättekluven eftersom alla säger olika. Jag vet ju lixom inte.. Jag är varken veterinär eller equiterapeut eller något...

Den senaste jag pratade med sa att hon trodde att han hade ont i bakbenen.. Alltså inte något vi ens varit inne på.. Han visar ju inte att han har ont i något ben eller rygg. Hon menar att när man spänner sadelgjorden trycker hästen upp ryggen vilket gör att den får ont i ryggen om den har ont där. Hon menade att om han hade haft ont i magen hade han visat mycket mer vid ridning att han har ont.

Isåfall tror jag mer på den tidigare veterinären som sa att det kunde bero på båda frambenen eftersom han tidigare har visat hälta på båda och om det isåfall har förvärrats.

Men vad skulle du isåfall ha gjort? Åkt till klinik och kollat i magen på hästen iallafall? Tagit ut en vet som får kolla genom honom på plats för att kolla hälta och ev smärta i ryggen?

Om vi nu skulle säga att han inte har magsår, så är det kanske något annat magproblem? Tarmkatarr?

Du ser ju hur det blir..ytterligare en bedömning och symptombild per telefon.

Altså - åk in med hästen till klinik och gör en undersökning.
Kommer en vet ut kan man enbart göra grundliga undersökningar, eller att man åtgärdar det mest akuta ex sårskador och det är alltid lättare att ta en dag på klinik där allt redan finns annars kommer ni troligen ändå slussas till en klinik så småningom och då blir allt mycket dyrare både i tid och pengar.
Ofta blir det altså dyrare att ringa ut någon. Hältutredning går sällan att göra på ett lämpligt sätt ute i stallar då det ställer krav på underlag och belysning, man kan konstatera att hästen är halt men inte mer än så om de kommer ut. Ska man bedöva leder blir det skärpta krav på hygienisk miljö etc.

Behöver hästens mage undersökas närmare finns inte utrustning i stallet eller rätt miljö ofta..ja du förstår nog.

Hästens mage kan bero på övriga smärtor också ex hältan.
Oavsett måste man ta reda på vad som är primär orsak och vad som är sekundär, det kan man aldrig avgöra utan att undersöka. När man då talar om för vet vilka problem hästen har, kan denne därefter undersöka och genom uteslutning sätta en diagnos och sedan behandling.

Senast ändrad:

Jag ser vad du skriver och jag funderar självklart på alla möjliga åtgärder!

Men jag blir lite ställd till det du skriver också.. Jag måste ju ringa och rådfråga vet? Varje gång jag tror något är fel kan jag ju inte packa ihop allt och åka till kliniken.. Varför är det inte bra att fråga två st? Då får man ju olika infallsvinklar. Jag är ju som sagt ingen expert så det är ju svårt för mig att varje gång bedöma vad som bör göras och inte..

Du måste ju förstå mig också. Jag blir väldigt förvirrad av vad alla säger, men samtidigt måste jag ju fråga så många som möjligt för att inte bara få en infallsvinkel. Det var ju därför jag frågade här också.
Först säger två ändå rätt okunniga personer i jämförelse till en vet att han kan ha magsår, medan två vet säger att han antagligen inte har det och att det beror på annan smärta som kan visa sig i magen, och även dom rekommenderar åtgärder för detta. Du måste ju förstå att jag bli lite ställd och inte riktigt vet vad jag ska göra? Jag menar absolut inget illa! Verkligen inte.

Och ja, jag ser det du skriver! Jag vill ju allt det bästa för min häst, så jag ska prata med hans fodervärd där han står nu och fråga vad hon tycker också.

Om veterinärerna inte spontant tror på magsår utan snarare hälta så skulle jag börja där. Boka en tid på klinik, med hältutredning som primär tanke, men självklart även allmän genomgång och ev provtagning.
Se till att de kollar samtliga ben + ryggen, en häst kan vara halt på alla 4 och verka rätt ok förutom att den typ tjurar.

Att surheten skulle vara något inlärt låter inte så troligt om det uppkommit nyligt.

Ta med sadeln och be dem titta på den också, det kanske är den som är problemet?

Jag är faktiskt lite inne på den här banan också.

Av någon anledning bör ju två veterinärer som säger samma sak vara någorlunda trovärdiga, men sjävklart kommer jag inte glömma några symptom för magsår!

Surheten har funnits där sedan jag bytte sadel, och det är två år sedan nu. Den har dock kanske blivit värre, det kan jag inte bedöma.

Han är en väldigt grov häst och han har ju som sagt visat hälta på båda fram. Han har under den senaste tiden (1,5 år) ridits på ett annat sätt än hur jag red honom, så jag vet inte om det kan ha ett samband med om hältan ev har blivit värre. Om hältan visar sig ha blivit värre finns det ju ett orsakssamband till att han även blivit surare, även om jag inte kan utesluta att det är den enda orsaken.

Nu rider jag med en likadan sadel som jag gjorde när jag först fick honom för 5 år sedan, och då var han inte sur på sadeln :)

Självfallet måste man kunna ringa veterinär för råd.

Men som jag skrev, problematiken blir att de inte annat än som alla andra kan gissa sig fram utefter beskriven symptombild.
Det går inte att sätta diagnos eller göra vidare mycket per telefon och det är därför alla veterinärer jag har kontaktat säger just "det låter som att det kanske kan vara xxx men jag måste titta på hästen för att säga mer", ingen vågar altså sätta diagnos och behandling över telefon.

Dessutom säger de flesta inom vården att det väldigt ofta är nåt helt annat än vad man beskriver när de väl undersöker på plats och då för att man kanske finner att problematiken som är förklarad är sekundär och man hittar det primära och kan behandla orsaken.

Okej då förstod jag bättre vad du menar :)

Jag kommer låta vet kolla på honom, men som sagt med primärsyfte hälta.

Halvt KL

Tack för alla era synpunkter :)

Vad är det för veterinär som uttalat sig om fel ålder, fel ras osv ang magsår? ALLA hästar kan få magsår, oavsett ålder, ras, kön, färg och gud vet vad. De enda som i princip inte har magsår är friska hästar (som inte medicineras etc) på bete som inte tränas hårt.

Magsår eller ej går inte uttala sig om på de diffusa symtom du beskriver. Men min med krångelmage och "bajsvatten" blev helt bra efter magsårsbehandling. Han har antagligen haft magsår ett bra tag, men det associerades inte med magsår förrän det akutiserades och han slutade äta.

Men efter magsårsbehandling - fint bajs, inget bajsvatten, inget magkrångel. Trots samma mat, samma skötsel, samma utfodring - samma allt.

Så teoretiskt kan din häst visst ha magsår - men det där är sådant man ska ta i samråd med veterinär. Så även om man ska göra en gastroskopi eller provbehandla.

Hej, jag har en häst med samma problematik, hur har det gått för er?
Hej! Visade dig att han var halt i hö bakben. Fick äta metacam men blev inte bättre. Åkte då till klinik och dom konstaterade att det satt i knät och sprutade därför där. Vid återbesöket va han inte halt längre :) Sen har vi kommit fram till att han har PPID, så det var nog en kombination av att ha ont i bakbenet och att ha PPID (humöret har gått upp och ner) som han blev så arg på sadeln :) Hade också ytterligare en equiterapeut ute som kom fram till att hans sadel inte sitter som den ska, så den är också utbytt! :)

Vad har du för häst? Och varför tror man att han/hon har magsår?

Är han arg på att sadeln läggs på eller när gjorden spänns?

Idag VET man att många många hästar har magsår ja t o m föl.
Läs statistiken eller be din Vet. Göra det.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Murray
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka