Häst med magsår

Ponsse

Trådstartare
Min ponny har under en längre period varit väldigt sur på sadeln. Vi har haft ute en equiterapeut som tyckte att det verkade som om han hade ont i magen. Även en massör har kollat på honom och kommit fram till samma sak.
Han har inte visat något annat symptom än att bli sur. Han har alltid haft problem med magen till och från. Inte kunnat absorbera vattnet i tarmarna så hans bakben är väldigt ofta äckliga fast hans bajs är fast och fint.

Vad tror ni är bästa vägen att gå? Ta honom till klinik? Vad för sorts medicin får han då?
Göra en mananalys och behandla med homeopatiska medel?

Sv: Häst med magsår

Homeopati och mananalys tycker jag du ska glömma. De jag vet som haft magsårsmisstanke har antingen gjort en gastroskopi på klinik så att man kunnat se ordentligt om det är magsår eller inte, eller har de gett magsårsmedicin utan att fastställa magsår först. Jag tycker du kan kolla med din vanliga vet eller med kliniken vad de rekommenderar.

Självfallet en klinik som har all nödvändig utrustning och rätt kompetens!

Att använda sig av allt annat är ju som att gissa sig fram..

Misstänker man saker som ex magsår är man skyldig enl lag att låta den veterinärundersökas/behandlas under veterinär.

Senast ändrad:

Kanske andra regler i Sverige men i Finland behandlas magsår emellanåt utan gastroskopi om symptombilden är hyfsat klar. Viktigast är ju att hästen kommer under veterinärvård.

Svarar er båda.

Ni har helt rätt båda två och det är väl egentligen det jag visste också. Jag ska ringa vet på måndag och höra av dom har att säga. :)

Veterinär avgör ju vad som är lämpligt givetvis men ts frågade om valet mellan homeopat eller klinik

Min ponny har under en längre period varit väldigt sur på sadeln. Vi har haft ute en equiterapeut som tyckte att det verkade som om han hade ont i magen. Även en massör har kollat på honom och kommit fram till samma sak.
Han har inte visat något annat symptom än att bli sur. Han har alltid haft problem med magen till och från. Inte kunnat absorbera vattnet i tarmarna så hans bakben är väldigt ofta äckliga fast hans bajs är fast och fint.

Vad tror ni är bästa vägen att gå? Ta honom till klinik? Vad för sorts medicin får han då?
Göra en mananalys och behandla med homeopatiska medel?

http://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

Vet inte om det stämmer men det tål att tänka på

Min stora häst har också haft mkt vatten i avföringen och i omgångar haft diarré. Misstänkte också magsår och åkte in för gastro.

Där berättade vet att diarré inte är ett nMin häst var kanonfin i magsäcken, efter fastan inför gastron vart han dessutom jättefin i bajset, och när vi bytte till att bara fodra med hö (och inte hösilage) så blev han toppenfin i magen.

Vet kunde inte förklara varför, men det är tydligen ganska många hästar som inte tål hösilage.

Lycka till med din häst!

Min stora häst har också haft mkt vatten i avföringen och i omgångar haft diarré. Misstänkte också magsår och åkte in för gastro.

Där berättade vet att diarré inte är ett nMin häst var kanonfin i magsäcken, efter fastan inför gastron vart han dessutom jättefin i bajset, och när vi bytte till att bara fodra med hö (och inte hösilage) så blev han toppenfin i magen.

Vet kunde inte förklara varför, men det är tydligen ganska många hästar som inte tål hösilage.

Lycka till med din häst!

har också en sån häst, som endast är vattnig i avföringen på vintern. Men vi har bara hö...Testade ren aloe vera och den blev bra på tre dagar. Sen får man underhålla varannan var tredje dag. Super!!

Hur mycket aloe vera gav du?

0,5 dl morgon o kväll i tre dagar och sen 0,5 dl varannan dag en gång om dagen. (D-ponny) Men börja alltid med en mindre mängd och sen får man prova sig fram. Kanske ge underhållsbehov varje dag. underhåll är 12 ml/100kg häst. Speciella tillfällen 50 ml/100 kg Fått informationen från ifokus.

Svarar alla.

Han har under i princip hela sitt liv gått på hö men ändå varit vattnig i magen. Nu får han hösilage på grund av brist på hö och är ändå likadan. Han går på lösdrift med begränsad fri tillgång på hösilage.

Skulle ni ridit en häst som ev har magsår? Han är som sagt bara sur när man sadlar (och tar på magen). Aldrig sur vid ridning eller så. Alltid pigg och glad!

Han borde ridas regelbundet pga att han har lätt att gå upp i vikt, men jag vill ju inte att han ska tycka det är obehagligt :(

Vi har testat med i princip allt förutom aloe vera, men jag vet inte om det skulle hjälpa? Han har ju varit vattnig i magen utan att vara sur tidigare, det är ju nu på senare tid som surheten har kommit.

ja, det låter jobbigt. Men det skadar inte att testa aloe vera...Jag tog en dos själv också när jag ändå höll på och det gör jag fortfarande sedan fem månader. Har aldrig mått så bra som nu.:)

Har ni mycket lera i hagarna? Många hästar är dåliga i sina magar just nu p g a all skit de får i sig p g a leran. :( För övrigt vill jag tipsa om Pro Equo, som har funkat super för oss. :)

Jag har en sån häst som i många år också varit lös i magen på vintern . Inget magsår eller något annat fel . Jag byter en stor del av hennes ensilage mot lucern pellets och de verkar suga upp bajs vattnet .

Ja det är mycket lera i hagarna och jag tror att mycket av hans rinniga mage beror just på leran. Att han äter "gräs" och får i sig lera. Han har ju dessvärre haft såhär hela sitt liv, och det är inte förrän nu som han visar att han har ont någonstans.

Jag ska absolut testa aloe vera, det kan ju inte skada iallafall. Var/hur köper man det?

Pro equo provade vi för ett par år sedan men det hjälpte inte alls.

Han har fått ätit ett typ av kraftfoder som har hjälpt. Tror det kommer från Tyskland men jag vet inte så mycket mer om det. Problemet är att han inte får äta något som innehåller socker då han är väldigt känslig för det :(

Jag vet inte om jag skulle våga att börja ge honom lucern för det innehåller väl socker? Och protein? Han behöver inte det..

En fråga..om man själv misstänker magsår eller andra magproblem, varför hålla på och exprimentera så mycket?

Jag tycker nog att man bör kontakta en veterinär. Det spar ju tid, pengar, extra arbete och lidande för alla inblandade.

Som du beskriver dessutom att hästen haft problem väldigt länge, ja då är det allra högst nödvändigt att en veterinär kontaktas före man börjar dutta ännu mer med olika tillsatser i maten - det kan ju faktiskt förvärra saken

Varför vill du ge den kraftfoder? Behöver den det? Och ja, lucern innehåller en hel del protein.

Jag håller helt med dig om det! Skulle heller ALDRIG hålla på med några tillskott eller mixtra med några foderstater innan veterinär konsulterats.

Jag ska inte försöka med något annat. Aloe veran skulle eventuellt kunna lindra hans rinniga mage, men inte hans magont.
Jag sitter just nu och väntar på samtal från vet. :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Murray
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka