Sv: Häst med magsår
nä det är jag och veterinären som spånar eftersom att hästen inte varit uttorkad när han haft sina begynnande förstoppningar, inget är konkret förutom att han konstaterats med magsår. Svårigheten med fri tillgång är att man inte får fodra hästarna i den stora hagen på 20 hektar då det är skyddad mark med en massa fridlysta växter. Ska han gå i mindre hage blir han nedstämd och hittar på en massa skit så som att slita sönder sin eventuella hagkompis täcken. Stallen runt omkring har fler fodringstillfällen men istället bra mycket sämre hagar. Därför kom jag och veterinären fram till att smh-nät borde vara det bästa. Finns alltid gräs i den stora hagen också och vattentunna med flottör.
Delvis*kl* Att han äter stressat är säkerligen pga magsåret och han börjar sin medicinering av gastrogard på måndag. Men tänkte som mest på vad ni kanske anser om min eventuella kraftfodergiva. Kan en häst fungera på det som komplement? Hösilagets TS är 67% mj 7 smrp 42.
Han är förövrigt en häst som inte visar någon stress utåt, vilket jag tycker är svårast, så därför vill jag inte flytta honom från ett annars fungerande stall där han står i en egen avd med 2 andra hästar som inte stökar, kuperad hage på 20 hektar och flera hagkompisar. Halm är dock inte tillåtet som strömedel utan han står på spånpellets.