Häst med magsår

Min häst har diagnostiserats med magsår efter två begynnande förstoppningar med två veckors mellanrum. Nu ska han gå på stärkelsefritt foder och slowfeeding nät för att öka hans ättid och minska hans äthastighet( 6kg på 2 timmar inte hälsosamt) Har googlat lite och sökt här på forumet och ev kommit fram till att han kommer få äta betfor, olja och sojaprotein. Ska äta ca 15-17kg hösilage. Är det någon annan som har tips? Kanske någon som själv har magsårshäst?

Sv: Häst med magsår

Är han tjock? Eller varför inte bara ge fritt och se om han lugnar sig?

Min har fö alltid slängt sig i krubbmaten (ponny) men mer mer mineraler och mer jäst i så pillar han lugnt i sig den blandat med grovfodret under natten. Du kan inte göra det lite mindre smakligt på något vis :p

Ang betfor förresten, kanske bättre med betfibrer utan melass för i slippa socker också? Ger Speedi-beet, sjukt nöjd!

Nä men med endast 3 givor om dagen vet jag inte hur jag ska fördela det riktigt. Han har tyvärr inte all tid i världen på morgonen att äta så kan endast ge ca 3 kg där. Sen blir det resten fördelat på intag och kväll. Vad är egentligen neg med sockret om man inte har en fång eller IR häst? Anledningen till att han inte får äta obegränsat är att han inte tuggar det ordentligt och därmed får förstoppning igen. Därför måste han lära sig att äta långsammare.

Skriver via mobilen ifall det ser konstigt ut.

Senast ändrad:

ge mat i hagen , dvs silage/hö blandat med halm (man får blanda noga).

3 givor/dygn blir svårt annars att få till slowfeeding? eller har jag missat ngt? 17 kg är rätt mycket i sig så du borde inte ha några problem utifrån den generösa givan att slå av på takt/få till en bra fodring i lugn takt över dygnet?

se till att den står på halm nattetid på box. Lär vara a och o i sammanhanget.

Det var intressant. Får hästen förstoppning pga att den äter för fort? Är det helt säkerställt?

Det var intressant. Får hästen förstoppning pga att den äter för fort? Är det helt säkerställt?

Undrar detsamma och om veterinären verkligen inte tycker det är "värt"/lönt att testa att låta hästen stå på helt fri tillgång utan nät o skit för att se om den kan ändra sitt ätmönster från grunden.

Jag gillar inte nät men har det ändå ute pga att skiten blåser iväg annars. Funderar dock på andra lösningar med lådor osv som jag hoppas kommer funka bra/bättre.

Edit: Det kan inte vara så enkelt att magsåren gör att hästen äter stressat? Medicinera och fri tillgång kanske är en möjlig lösning? Beror ju dock på hur allvarlig förstoppningen blir.

nä det är jag och veterinären som spånar eftersom att hästen inte varit uttorkad när han haft sina begynnande förstoppningar, inget är konkret förutom att han konstaterats med magsår. Svårigheten med fri tillgång är att man inte får fodra hästarna i den stora hagen på 20 hektar då det är skyddad mark med en massa fridlysta växter. Ska han gå i mindre hage blir han nedstämd och hittar på en massa skit så som att slita sönder sin eventuella hagkompis täcken. Stallen runt omkring har fler fodringstillfällen men istället bra mycket sämre hagar. Därför kom jag och veterinären fram till att smh-nät borde vara det bästa. Finns alltid gräs i den stora hagen också och vattentunna med flottör.

Delvis*kl* Att han äter stressat är säkerligen pga magsåret och han börjar sin medicinering av gastrogard på måndag. Men tänkte som mest på vad ni kanske anser om min eventuella kraftfodergiva. Kan en häst fungera på det som komplement? Hösilagets TS är 67% mj 7 smrp 42.

Han är förövrigt en häst som inte visar någon stress utåt, vilket jag tycker är svårast, så därför vill jag inte flytta honom från ett annars fungerande stall där han står i en egen avd med 2 andra hästar som inte stökar, kuperad hage på 20 hektar och flera hagkompisar. Halm är dock inte tillåtet som strömedel utan han står på spånpellets.

Värdena på energi och protein är kalasbra och du kanske inte behöver nåt kraftfoder alls. Hur är det med mineralerna?

Om han inte har problem med vikten så hade jag börjat med att fylla hönätet till bristningsgränsen. För liten giva kan vara ett stressmoment.

Betfiber är bra för magen, soja hade jag varit mer försiktig med. Behöver du verkligen ge soja? Olja behöver han väl inte heller?

Tyvärr är han ju även svårfödd men det kan ju ev vara magsåret som spelat in. Mineralerna täcks på 15 kg har inte räknat på 17 än. Han brukar ligga på 110mj och 730 smrp för att hålla ok hull och även bygga muskler.

Förutom fri tillgång osv så skulle jag ge pronutrin. Det hjälper magen och är bra att fortsätta ge efter att han inte får gastrogard längre.

Håller med. Har hästen det minsta problem med magen hade jag varit väldigt försiktig med allt kraftfoder, särskilt proteinkoncentrat. Det finns ju goda möjlighet att ge t ex fritt med lusernhack, vilket ju också snabbt ökar ättiden.

nä det är jag och veterinären som spånar eftersom att hästen inte varit uttorkad när han haft sina begynnande förstoppningar, inget är konkret förutom att han konstaterats med magsår. Svårigheten med fri tillgång är att man inte får fodra hästarna i den stora hagen på 20 hektar då det är skyddad mark med en massa fridlysta växter.

Nu blir jag lite fundersam. Om det är skyddad mark, fridlysta växter och att man inte får stödfodra i den. Då är den ju inte heller tillåten att ha djur i under vintern.

Har gått hästar där året runt sen säkert 20 år tillbaka så det tror jag inte är några problem. Gårdsägarna är väldigt noggranna med att följa reglerna med marken så tror inte att de missat något sådant.:)

Nä det blir nog mest lucernhack, betfor och olja som han kommer att få om dagarna utöver sitt hösilage, som jag fick minska till 15 kg för han lämnade en massa.

Nä det blir nog mest lucernhack, betfor och olja som han kommer att få om dagarna utöver sitt hösilage, som jag fick minska till 15 kg för han lämnade en massa.

Du har ju fått bra svar, men försök så långt du kan se till att han har något att äta (som han vill äta med, ingen ide servera halm till en häst som inte rör det) dygnets alla timmar. Där har du största förebyggande åtgärden för en magsårshäst. Att aldrig stå med tom mage. Räcker nattmaten hela natten? Annars kanske du kan få hänga in ett nät med halm även om ni inte får strö med det?

Halm funkar ju finfint, om de anser det går att äta.

Att han lämnar nu kan ha med magsåret att göra, och försvinna med behandling, så det finns nog hopp om att du kan höja silaget när han känner sig bättre i magen =)

Har efter ett par dagars behandling med gastroguard fått annan färg på bajset och fastare bollar. Hösilaget äter han nu 17kg av.:D

Härligt =)

Har en här som står på magsårsbehandling. 2 dagars behandling = diarren borta och han äter som en.. häst =) Äter upp allt han får, mot att innan på sin höjd peta i sig 2 - 2.5 kg silage/dygn =)

Härligt att effekten blev som önskat!! Samma för TS! Min äter ungefär som vanligt nu! Enda "nackdelen" skulle väl vara klart piggare häst på promenaderna efter OP:D

Hoppas det fortsätter så här, Gastrogard gör verkligen underverk!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka