Häst med magsår

Sv: Häst med magsår

*kl*

Får man hoppa in med lite frågor om magsår?

Hur vanligt är det egentligen att magsår åtföljs av diarré? Av det jag läst så ska ju inte det vara ett vanligt symptom, men här låter det mer vanligt?

Om hästen fått magsår tex medicinutlöst på vintern, och sedan blir helt fin i magen under sommaren/så fort det kommer upp grönt i hagen, men sedan blir dålig igen i princip samtidigt som det lilla gröna tar slut. Är det då troligt att det är "samma" magsår som hästen mräker av olika mycket under året, och att det behövs en riktig Gastrogard-behandling för att häva det?
Eller är det mer troligt att det är rutiner/foder/utfodringsrutiner som så att säga orsakar nytt magsår nästa vinter, och att hästen har förmågan att läka ut magsåret själv under en sommar?

Finns det någon som fått Gastrogard på försäkringen? Min försäkring ska täcka även mediciner, då tycker man att det borde omfatta, eller är det något special med just det här? Eller kräver bolagen kanske gastroskopi först? Jag slipper ju gärna det av tidigare nämnda anledningar...

jag tror på att hästarna kan stressa sönder sig av ridning/höga krav.Min femåring reds till i somras /höstas av tillridare hemma .En utbildad duktig tjej. efter ett par månader, två kanske , började hästen krubb-bita.detta hade han inte gjort innan , jag har ägt honom sedan ett årsålder.
Nu har bara jag ridit honom sedan sen höst, inga höga krav , men krubbitningen fortsätter , och det lär han väl inte sluta med nu.jag är helt övertygad om att han inte klarade de ökade kraven som sattes på honom.
Så jag är inte främmande för att häst kan få magsår av liknande stress-situation.

Senast ändrad:

*kl*

Får man hoppa in med lite frågor om magsår?

Hur vanligt är det egentligen att magsår åtföljs av diarré? Av det jag läst så ska ju inte det vara ett vanligt symptom, men här låter det mer vanligt?

Om hästen fått magsår tex medicinutlöst på vintern, och sedan blir helt fin i magen under sommaren/så fort det kommer upp grönt i hagen, men sedan blir dålig igen i princip samtidigt som det lilla gröna tar slut. Är det då troligt att det är "samma" magsår som hästen mräker av olika mycket under året, och att det behövs en riktig Gastrogard-behandling för att häva det?
Eller är det mer troligt att det är rutiner/foder/utfodringsrutiner som så att säga orsakar nytt magsår nästa vinter, och att hästen har förmågan att läka ut magsåret själv under en sommar?

Finns det någon som fått Gastrogard på försäkringen? Min försäkring ska täcka även mediciner, då tycker man att det borde omfatta, eller är det något special med just det här? Eller kräver bolagen kanske gastroskopi först? Jag slipper ju gärna det av tidigare nämnda anledningar...

Det sägs ju att hästar på bete inte har magsår, och att magsår kan läkas ut på bete. Exakt sanningshalt i det törs jag inte ge mig på.

Gastrogard går på försäkringen om den täcker medicin. Inget krav på gastroskopi i mitt bolag iaf (IF).

Glömde svara på det där. Det är nog svårt att säga om diarren eg är pga magsår eller på att de äter alldeles för lite TS när magsåret gör att de backar av maten. Så tror det stämmer som det står, att det inte är ett vanligt symptom. Samtidigt så om/när magsåren ger som symptom att hästen inte vill äta, då får den ju TS-brist - och en naturlig "följd" av TSbrist är ju just lös mage/diarre. Så indirekt är det ju magsåret, men om samma häst hade magsår men åt normalt så skulle den nog inte få diarre?

Fast stereotypa beteenden är inte kopplat till ridning utan miljön i sig ....

Suck, trodde jag med tills i somras.Bete , fint väder, inne vid insektsangrepp. lagom hull, ridning på n helt ny nivå.
Det enda som ändrats för hästen under fyra år är ridningen.Vet faktiskt inte vad jag ska tro.Tråkigt är det ialla fall.:(

Det sägs ju att hästar på bete inte har magsår, och att magsår kan läkas ut på bete. Exakt sanningshalt i det törs jag inte ge mig på.

Det stämmer nog. Hästar på bete äter kontinuerligt så risken för magsår bör i princip vara noll om hästen inte ges någon NSAID t.ex. ”butta”.

Hästen har inbyggda mekanismer för att skydda sig mot magsår i form av ett skikt av slem längs de inre väggarna i magsäcken. Dessutom har den mekanismer för att läka eventuella skador som uppkommer.

Det är nog svårt att säga om diarren eg är pga magsår eller på att de äter alldeles för lite TS när magsåret gör att de backar av maten. Så tror det stämmer som det står, att det inte är ett vanligt symptom. Samtidigt så om/när magsåren ger som symptom att hästen inte vill äta, då får den ju TS-brist - och en naturlig "följd" av TSbrist är ju just lös mage/diarre. Så indirekt är det ju magsåret, men om samma häst hade magsår men åt normalt så skulle den nog inte få diarre?

Magsår orsakar inte diarré. Diarré uppkommer p.g.a. en störning i mikrofloran i hästens grovtarm. Om hästen är utan foder en längre period så kan detta dock orsaka både magsår och en störning i tarmfloran som leder till diarré.

Suck, trodde jag med tills i somras.Bete , fint väder, inne vid insektsangrepp. lagom hull, ridning på n helt ny nivå.
Det enda som ändrats för hästen under fyra år är ridningen.Vet faktiskt inte vad jag ska tro.Tråkigt är det ialla fall.:(

Magsår (gastric ulcers) orsakas av magsyra som tar sig upp i den övre, körtelfria delen av magsäcken vilket kan ske när magsäcken är tom. Fysisk aktivitet ökar risken för att magsyra ska ”skvalpa över” och komma upp i den känsliga delen av magsäcken. Ge hästen lite hö innan du rider.

Hur är det med vattentillförseln?
tänker på om det blev kallt i samband med förstoppningen den drack för lite o som i sin tur kan ge magsår när den inte kan äta.
Den var uttorkad också skrev du.

Här sa DV att hästen ska fasta efter kolik- vilket klart förvärrade min hästs tillstånd. De ska ha reducerad giva!

Även proffs på magsår- kliniker, är lite konstiga. Hästen åt efter 3 dagar fortfarande ej ens hö. då får man väl ge ngn god skonsam annan kost- mat i ngn form. Spån åt hon o fick munkorg. De kollade inte om hon drack i vattenkopp med alldeles för liten munkorg. den har aldrig haft munkorg o mådde ännu sämre. ringer o säger att jag bör hämta hem hästen då hon mår dåligt där o när jag säger att jag måste fixa stålar så säger de- "hon kan stå kvar här":crazy::banghead:
En 800 kg häst som fick 4 kg hö per dag som inte ens var rört. Hade med mig hennes smaskiga blöta silage som hon genast började äta.

De ska på ÅB efter 4 v o då fasta mer än 10 h. Bara det plus resa o ankomst till klinik kan ge återfall.

Pratade med EN vettig som höll med mig:). då skulle jag föredra att ge Gastrogard några dagar till.

Spader Äss.
Så Bra att du skriver sunda råd.
Många ger inte hästen mat innan ridning fast det egentligen var matdags.

Senast ändrad:

Magsår (gastric ulcers) orsakas av magsyra som tar sig upp i den övre, körtelfria delen av magsäcken vilket kan ske när magsäcken är tom. Fysisk aktivitet ökar risken för att magsyra ska ”skvalpa över” och komma upp i den känsliga delen av magsäcken. Ge hästen lite hö innan du rider.

Min häst får alltid äta innan ridning.Han har munnen full med hö samtidigt som han krubb-biter.:crazy:
Förlåt att jag lånar tråden .:)

Vi var inne i torsdags till Ultuna och gjorde gastroskopi på min diarréhäst.
Han är helt felfri på insidan, inte ens en liten antydan till katarr eller nått ens som följd av fastan.
Faktum är att hästen aldrig har skitigt så fint som han gjorde på kliniken. Man känner sig lite fånig när man står där och berättar om hans diarréer och så släpper han en 10-poängshög :p

Så, vadå, borde jag fasta hästen 15 timmar per dygn eller? ;)

Prover togs för att utesluta inflammatoriska sjukdomar i tarmen, men allt sånt såg fint ut också.

Nu ska vi ge enbart hö en period för att testa, även om det är svårt att genomföra där vi står nu.

Både bra och inte antar jag att det känns? Är ju bra allt såg fint ut, samtidigt som du inte fick några svar.

Min äter gastro i halvdos än, men är bara ett par dagar kvar av det.

Magen fortfarande perfekt. Jag ger dock gut balancer än och jag tror banne mig det hjälper. Jag satte nämligen ut det, och då blev han "pruttig" igen. Magen bra men gasig. Så jag gav dubbel högdos gb och sen gett normal högdos och "pruttfri".

Lite nervös för vad som händer när gastrogard sätta ut men förhoppningsvis är det bara jag som är nojig.

Vad är gut balancer?

Jag frågade vet om magsår/diarré och hon menade att det är extremt otroligt att det skulle hänga ihop, då är det isf två separata problem.

Så ja, känns både bra och inte..

Ett pro- och prebiotiskt tillskott för tarmfloran.

De av mina som fått diarre i samband med magsår har ju fått det av att de pga magsåret ätit för lite TS och därför fått diarre. När de börjat äta har de fått bättre avföring fast magsåret ju funnits kvar.
Dock läser man utl litt verkar de anse att magsår i "hind gut" skulle kunna ge diarre. Till skillnad från de i magsäcken.
Men med tanke på att så stor del av populationen har magsår utan att det märks så nej jag tror diarre kommer som symptom på följdproblem av magsåret. Dvs två problem även om de kan hänga ihop så att första problemet (magsår) skapar det andra problemet (äter för lite) som kan ge diarre pga störd tarmflora etc.

Ah, jaja, det problemet har vi aldrig haft, att han ätit för lite.
Nu är det kanske väl tidigt att bedöma kanske, men natten till idag har han bajsat 8-9-poängare :) very nice :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka