Sv: Häst med magsår
fast jag tycker du går lite hårt åt på det du beskriver ang. dig själv, ridning osv.
i min värld får hästar inte magsår av att ridas/hanteras av gemene man oavsett hantering några timmar om dygnet.
så min fråga, då jag inte tror dina rannsakelser och dåliga samvete har ngt öht med det hela att göra faktiskt, är mer allmänt, och jag tror mer på miljön allmännt, eventuella stressfaktorer i fråga om rutiner i stall, tillgång till bra och vettig mat, lugna förhållanden, osv.
tror inte öht just din ridning eller hur ngn annan rider orsakar magsår öht faktiskt enligt det du beskriver. så därför jag var intresserad om det fanns teorier rent veterinärt varför det uppkommit. men å andra sidan, veterinärerna ställer ju inte såna frågor eller reflektioner allmänt utan diagnosticerar bara mest åkomman.
hästar som stressar invärtes finns det många. men de får inte magsår pga de eventuella anledningar du tar på dig samvetsmässigt. däremot kan ju stressen vara kronisk från tidigare invanda beteenden, upplevelser i sig och då minsta lilla kan trigga på det.
Min poäng var att du nog knappast utifrån det du skriver , kan lägga anledning till magsår för att hästen rids av olika ryttare eller de rider si och så ngn timme om dagen. tror det är betydligt mer kompext än så och som sagt, - behöver inte ens vara relaterat till dagsläget utan om hästen är introvert stressad så blir det väldigt komplext utan att ha ngt att göra med hur den hanteras av just dig osv.
hur menar du med foderstaten att den stått på havre och betfor osv? har du haft en balanserad foderstat på den med analys på grovfoder osv? och vettig tillgång till foder över dygnet, och bra lugn miljö i hagarna och lugna stressfria rutiner runt hästarna allmänt ?