Häst med magsår

Sv: Häst med magsår

Ja fast problemet med min förut var att han stressåt. Så äter för tillfället ur smhn, vilket fungerar ok.

Jo jag vet, har ju följt tråden, men han backade ju av mat där mot slutet innan behandling men äter nu sin giva på 17 kg - det är ju bra för det visar han mår bättre i magen. Även om du fortfarande måste hantera stressätningen

Ni som ger Gastrogard mot era hästars magsår, har magsåret konstaterats med gastroskopi eller har ni och vet gått på symptom för att ställa diagnos?

Har själv en häst som har varit rejält dålig i magen denna höst. Kraftig diarre och lite andra små symptom som kan tyda på magsår. Grundproblemet är troligen känslig för ensilage. Har blivit bra med hödiet. Får nu ensilage och hö. Det fodras enbart med ensilage i mitt stall och det är fritillgång i hagen. Så jag håller tummen att han klarar sig.

Men om kusen börjar visa magsårstendenser kan det vara intressant att prova Gastrogard. Men är inte ännu intresserad av att få utfört en gastroskopi.

På symptomen. Ffa äter dåligt/vill inte äta men magen igång osv. Intresserad av mat men äter inte.
Jag undviker gärna gastro om jag kan med, svälten inför den ger i sig magsår. Samtidigt, en regelrätt magsårsbeh är lång, och därför DYR. 2250 kr/v för en normalstor häst. Att då behandla i 4 V minst, tja det är dyrt. Så ofta görs nog gastro för att dels avgöra om ens magsår, hur illa och även för att följa upp beh och se hur länge man måste ge.

Det är dock inte farligt på minsta vis beh en häst som inte har magsår, drabbar bara plånboken.

ok, då skriver åtminstone någon veterinär ut recept utan gastroskopi. Bra att veta.

Ja det blir ju en del pengar för en månads behandling. Har man tur så märker man effekt tidigt och då är det ju värt pengarna.

Hade en häst som fick en kraftig förstoppningskolik och fick inget foder på flera dagar. Han fick magsår efter fyra dagars svält, visade symptom och syntes vid gastroskopi. Det räckte med ca fem dagars medicinering och foder så var magsåret borta igen. Men han hade inga som helst anlag för att få magsår och det var ju mycket nybildat.

Jag har ju haft tre som magsårsbehandlats.

Första slogs magen ut på av butta. Fick atypisk kolik med. DV misstänkte magsår, och beh sattes in. 1 V, det troddes det skulle räcka. Blev bättre efter första dosen. Dock så några dgr efter sista åt han mindre igen, och ny atypisk kolik. Då gjordes gastroskopi och magsår ja. Sattes på 4 V beh, med en gastro efter 14 dgr som visade enbart små magsår av svälten. Så han behövde inte beh perioden ut (fast jag gav det ändå, hade ju redan köpt)

Nr två kom inte igång med ätandet efter en narkos. Normalt ett matvrak. Visade efter några dagar lindriga tecken på ont i magen. Intresserad av mat men åt inte. Gastro sattes in, fick 5 dgr och bra sen dess.

Och så nuvarande då. Slutade äta när kompisen dog, magen ballade ur med diarre. Började äta efter ett par dgr men åt alldeles för dåligt. Samma där intresserad av mat men petade bara. Gastrogard. Gaatroskopi om ej bättre inom en vecka. Blev ju dock symptomfri på två dgr. Får gastrogard än så vet ju inte vad som händer när den sätts ut.

I alla tre fallen DV, dock inte samma. Men tror stationerna här är ganska snabba på att sätta in behandling vid typisk misstanke kanske?

En kompis i helt annan ände av landet fick också gastrogard utskrivet på misstanke och/eller förebyggande (hästen åt dåligt). Ingen gastroskopi, av samma anl som mina inte genomgått det först - man riskerar att försämra och är de redan dåliga så..

Din senaste magsårare fick han diarre? Gick den över med Gastrogard?

Min nuvarande plutt är ok i avföring, ev fortfarande lite sträv i pälsen och öm över magen vänstersida. Allt detta blev ljusår bättre med hö istället för ensilage. Nu får vi se hur det blir med fri tillgång på ensilage ute i hagen Började idag. Håller tummen att det funkar med det och rejäl portion hö inne.

Mina tappade. inte. aptiten istället ev ännu glupskare, kände antagligen hungersveda i magen. Senaste kusen blev sträv i pälsen som en gammal strävhårig tax allmänt stimmig och gillade inte att jag tog på honom. Älskar massage i vanliga fall. Allt detta har blivit bättre och det vill vi inte ha tillbaka.

Sträv och ruggig päls fick den första jag beskrev. Båda gångerna. Inte de andra.

Ja den som behandlas nu fick diarre. Dock svårt säga om den har med magsår att göra eller det faktum att van åt åt helsike för lite TS (och har en känslig mage). Och därför svårt säga om det gick över med gastrogard eller av att han började äta. Dock sällan sett honom SÅ fin i magen som fr.o.m. Andra dygnet på gastrogard. Därav min fundering om hans känsliga mage med bollar men "bajsvatten" innan kan berott på pyttemagsår, skrev i min tråd om det idag. (Ligger ganska högt upp på hästvård)

Min har det gjorts en gastroskopi på och jag skulle rekommendera detta så att man får reda på om det är ngt som funnits där längre, vilken grad osv. för rätt behandling

Min har det gjorts en gastroskopi på och jag skulle rekommendera detta så att man får reda på om det är ngt som funnits där längre, vilken grad osv. för rätt behandling

Där är vinsten med gastroskopi, som jag också skrev. Samtidigt, min fick ett kolikanfall under svälten inför gastron och fick köras in akut på djursjukhus.
Så jag provbehandlar hellre, om så en full behandling. Däremot så om hästen inte svarar på beh självklart gastroskopi, och att göra en gastroskopi under behandlingen ser jag inga problem med. Då kan man få både ett kvitto på behandlingen och anpassa längden.

Men själva behandlingen skiljer sig ju inte förutom längden, så hur menar du med rätt behandling? *nyfiken*

Allmän fråga till er med magsårshästar och hästar med lättstressad mage;
har ni provat Fiberplex från biofarmab?

På deras beskrivning låter det som om Fiberplex kan hjälpa oroliga magsårshästar? Någon som testat.

Allmän fråga till er med magsårshästar och hästar med lättstressad mage;
har ni provat Fiberplex från biofarmab?

På deras beskrivning låter det som om Fiberplex kan hjälpa oroliga magsårshästar? Någon som testat.

Nej jag har inte testat. Däremot på lillknatten testade jag pronutrin (som är riktat just till magsårshästar, det här var innan vi ens misstänkte magsår, men han fick magsår när han stod på det tom..). Jag har även provat jäst, som är huvudingrediensen i fiberplex.

En kompis provade fiberplex på en häst med lös/rinnig mage, ingen effekt. Däremot så snart snön kom blev hästens mage helt bra.

Nä tänkte mest längden på behandlingen och ev efterbehandling, min ska gå på lindrande medicin ca 2 veckor efter gastroguarden också. Nu var min redan halvvägs igenom sin svält pga förstoppningskolik, därför var det ypperligt att bara boka gastroskopi, lämna hästen på klinik över natten och sedan gastro på morgonen.

Nä tänkte mest längden på behandlingen och ev efterbehandling, min ska gå på lindrande medicin ca 2 veckor efter gastroguarden också. Nu var min redan halvvägs igenom sin svält pga förstoppningskolik, därför var det ypperligt att bara boka gastroskopi, lämna hästen på klinik över natten och sedan gastro på morgonen.

Låter som du fått optimal hjälp och behandling utifrån omständigheterna. verkligen.

det svåra uppstår ju annars när hästen står hemma och ska svältas och sen transporteras till klinik ovanpå det i sammanhanget osv. Svält och sen transport ovanpå det och sen behandling är tufft. för din del tycker jag det låter som du fått absolut mest optimala behandling i sammahanget så att säga utifrån omständigheterna. Hoppas kurvan fortsätter gå uppåt för er nu !

finns det ngn teori öht varför hästen skaffat sig magsår?

Ja vi hade lite tur i oturen ändå.

Någon speciell teori varför hästen fått magsår vet vi inte riktigt, men efter att verkligen öppnat upp mina ögon så inser jag mer och mer att min häst är en häst som stressar invärtes. Har gjort av med min medryttare, sänkt mina krav inom ridningen och han har börjat krypa ur sitt skal igen. Han har varit lite sluten under hela hösten. Min medryttare och jag red helt olika och jag fick korrigera honom varje gång jag red = ev stress. Han gnisslar emellanåt med tänderna under ridning, speciellt när något nytt lärs in = ev stress. Det är sådant jag kunnat tänka mig är stress. Samt att jag inte kan vara så sträng som jag varit tidigare, trots att han varit en lite tuffare häst. Måste kompromissa mer.

Summa summarum så kanske det varit mycket i hantering och ev stigande krav i träningen. Och kanske lite kosten. Har gått på havre och betfor i ca 8 månader
Det är tufft att medge att hans stress kan ha berott på mig men jag gör nu mitt bästa för att minska alla eventuella stressfaktorer.

fast jag tycker du går lite hårt åt på det du beskriver ang. dig själv, ridning osv.

i min värld får hästar inte magsår av att ridas/hanteras av gemene man oavsett hantering några timmar om dygnet.

så min fråga, då jag inte tror dina rannsakelser och dåliga samvete har ngt öht med det hela att göra faktiskt, är mer allmänt, och jag tror mer på miljön allmännt, eventuella stressfaktorer i fråga om rutiner i stall, tillgång till bra och vettig mat, lugna förhållanden, osv.

tror inte öht just din ridning eller hur ngn annan rider orsakar magsår öht faktiskt enligt det du beskriver. så därför jag var intresserad om det fanns teorier rent veterinärt varför det uppkommit. men å andra sidan, veterinärerna ställer ju inte såna frågor eller reflektioner allmänt utan diagnosticerar bara mest åkomman.

hästar som stressar invärtes finns det många. men de får inte magsår pga de eventuella anledningar du tar på dig samvetsmässigt. däremot kan ju stressen vara kronisk från tidigare invanda beteenden, upplevelser i sig och då minsta lilla kan trigga på det.
Min poäng var att du nog knappast utifrån det du skriver , kan lägga anledning till magsår för att hästen rids av olika ryttare eller de rider si och så ngn timme om dagen. tror det är betydligt mer kompext än så och som sagt, - behöver inte ens vara relaterat till dagsläget utan om hästen är introvert stressad så blir det väldigt komplext utan att ha ngt att göra med hur den hanteras av just dig osv.

hur menar du med foderstaten att den stått på havre och betfor osv? har du haft en balanserad foderstat på den med analys på grovfoder osv? och vettig tillgång till foder över dygnet, och bra lugn miljö i hagarna och lugna stressfria rutiner runt hästarna allmänt ?

Senast ändrad:

Lite spinoff, men enligt UDS/SLU så får hästar inte magsår av psykisk stress (invärtes stress). Däremot kan de få det av fysisk stress (sjuk etc) eller träningsstress (där man mest avser högpresterande hästar)
Grovfoderbrist/tuggtidsbrist/tom mage och medicinutlöst är ju vanligast, men sen är det en massa fall där de inte kan pinpointa anledningen, och hästar är ju grymt predisponerade för att få magsår dessvärre.

Så tycker inte heller jordgubben behöver på minsta vis anklaga sig, det är osannolikt enligt den forskning som finns att hästen ska ha fått magsår av ridningen/hanteringen.

Nä mycket möjligt, då har jag inte en aning om varför han fått magsår, har alltid analyserat hösilage och baserar foderstaten på grovfodret. Veterinären trodde att stärkelsen kan ha bidragit, därför jag inte fortsätter med sådant. Stressåt även därför valet av smhn.

Går ute mellan 7,30-15/16 från oktober till mars sedan ökas det till 17-18 beroende på grästillväxten. På sommaren är han ute till 20-21 sover inne för han måste stödutfodras och behöver sin energi till ridning, blir för trött annars. Fodras tyvärr bara 3 ggr/dag men där är alltid gräs i hagen så länge det inte är snötäckt. Går i flock på mellan 10-15 hästar i hage på 20 hektar. Står i en mindre del av ett stall med 14 boxar, den lilla delen är där bara 3 hästar i. Visserligen krubbiter den ena om det kan påverka något men är tveksam till detta.
Hmm vad mer, jo motioneras 5-6 dgr i veckan, uteritter/dressyr/från marken.

Har stått på samma anläggning i 2 år, köptes av mig 2011 mars flyttade till nuvarande stall dec 2011.

Hästen anses för övrigt att vara en av de lugnaste individerna i stallet. Något flockbunden på sommaren och lite för starkt intresse för brunstiga ston(avvärjs med hjälp av örter)

Kom gärna med idéer om vad som kan påverka. För jag är just nu bara noggrann med samma rutiner dagligen, motionen varierar från fm eller em.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka