Häst med magproblem

Jofta

Trådstartare
Jag har tidigare skrivit om min häst som har ständig diarré. Vi har testat en mängd olika saker utan resultat. Han äter sedan i våras hö istället för hösilage och är då liiiite bättre, men fortfarande inte alls bra.
För en vecka sedan gjordes en grundlig undersökning på klinik. Allt såg normalt ut (väntar på ett sista provsvar) men det hittades magsår på honom. Väldigt konstigt enligt vet. då han inte alls har symtom för det samt att han gått på bete hela sommaren, endast äter grovfoder, bara är fyra år osv.

Vi ska tillbaka om drygt en vecka och jag har då en hel drös med frågor till veterinären. Tänkte ventilera dom lite med er så länge.

Innan gastroskopin var ju hästen tvungen att fasta. Ju fler timmar som gick desto bättre blev bajsen. Sista högarna han gjorde innan han fick börja äta igen var helt normala!!! Så har han aldrig bajsat!! Direkt efter att han börjat äta igen kom diarrén tillbaka. Är inte det jättekonstigt med tanke på att magsår mår bäst av att hästen äter hela hela tiden?
Jag är jättedålig på foder, allargier osv. men säg att magsåret och diarrén inte hör ihop utan att det även är något i höt han inte tål. Vad i höt skulle han isf kunna vara ellergisk mot?

Någon som varit med om liknande!?! :(

Sv: Häst med magproblem

Min häst tål inte klöver utan får då diarre. Jag fick sälja av ett helt års förbrukning det året jag insåg vad det var hon inte tålde och köpa in ett nytt parti utan klöver. Hon tål inte heller lucern, inte betfiber oavsett om det är betfor eller ren betfiber utan melass och inte heller linfrökaka.

Min häst vart lös tidigare av hösilage,i bland funkade det,och när det var som värst så rann det ur han. Det gick bra när jag blandade in ett mål mat med hö på det ena hösilaget,men på det andra hösilaget så kvittade det (Det som gjorde att det rann ur han). Dock är han uppväxt på hösilage fram tills jag köpte han som 11 månader utan problem.

Nu när jag bytt stall så var jag skitnervös då det enbart var hösilage,plus lösdrift med fri tillgång åt alla hästar,så det försvårar ju att blanda in annat,men nu är han JÄTTEFIN i magen,tror aldrig han varit så här bra!

Jag trodde som sagt det var hösilaget i sig han inte tålde,men det var just dom hösilagen jag provat tidigare som han inte fixade. Om det har varit en viss växt,sammansättningen,eller nu vad det varit vet jag inte,men det enda var ganska grovt,det han äter nu är tunna fina strån.

Försök få tag på annat hö för att prova!

Hej!

Jag har varit med om hästar som blivit dåliga i magen på fri tillgång, när de inte längre ätit konstant har magen skött sig igen. Min tjejs mage fixar inte betfor och dessutom blir den bättre av potatisprotein(jag har ingen aning om varför).

Kanske är det nåt i fodret din häst inte tål?

/Lavinia

Svarar till alla.
Jag tror som sagt oxå att det är något i höt/ensilage han inte tål, frågan är bara vad!?
Jag har provat hö från tre olika leverantörer utan att det blivit någon skillnad. Alla har varit av god kvalitet. Sedan om det egentligen varit någon skillnad rent inhållsmässigt vet jag ju dock inte. Visst har värdena varierat mellan de olika men tänkte på om alla innehöll klöver tex. Poängteras bör oxå att han var lika dålig när han gick på bete , men vem vet vad han pillade i sig då..

Svår balansgång just nu med tanke på magsåren. Veterinären säger ju fri tillgång på hö/stråfoder och hästen behöver lägga på sig ganska mycket . Men samtidigt ökar diarrén ju mer han äter. :( Även normala givor fem gånger om dagen ger diarré. Det är alltså först på fastande mage som han bajsar klockrena pluttar!?

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 976
Senast: emma-vsm
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka