Häst med ledproblem: vad rekommenderar ni?

Scarry

Trådstartare
MSM eller Glucosamin? Några säger att man ska ge båda två, men blir inte det lite tårta på tårta så att säga? Vad säger ni med erfarenhet av dessa preparat?

Sv: Häst med ledproblem: vad rekommenderar ni?

Jag har nyligen blivit rekommenderad (av veterinär) glukosamin och hyaluronsyra i kombination.

Jag har använt Con*** som är en kombination av hyalonsyra och glucosamin till mitt sto, vet även äldre hästar som har fått hjälp av detta preparat! PMa mig , så kan jag skicka mer info!

/Karin

Frågan är väl innan man ger sig in i själva valet av rekomendation vilken/vilka leder det gäller och vad själva grundorsaken till dessa ledproblem har för historik. Vad rekomenderar behandlande veterinär??

Vår vet rekommenderade MSM plus glukosamin. De är helt olika preparat. Hur verksamma de är är en annan sak. Jag skulle som Coari säger kolla med behandlande vet vad de rekommenderar för fodertillsatser eftersom dessa ju ofta är ett komplement till annan behandling/injektioner i leden.

Vet sade att jag kan prova några preparat som finns på marknaden om jag vill, för att se om de skulle hjälpa. Avlivning är på tal, men tänkte ge hästen en sista chans före. Och nej, han har inte ont, så vi plågar honom inte genom att hålla honom i livet.

vad är det för problem hästen har? Det finns ju en mängd olika ledproblem tänker jag, och olika preparat som kan vara bra beroende på vad som är fel...

Jag ger min tant gurkmeja. Hon är inte halt, är fullt frisk, men äldre, lite stel vissa dagar och det knäpper mycket i hennes leder. När hon får gurkmeja blir hon smidigare, rörligare och knäppandet upphör. Hon har också blivit mycket bättre sedan hon började gå på lösdrift.

vad är det för problem hästen har? Det finns ju en mängd olika ledproblem tänker jag, och olika preparat som kan vara bra beroende på vad som är fel...

Jag ger min tant gurkmeja. Hon är inte halt, är fullt frisk, men äldre, lite stel vissa dagar och det knäpper mycket i hennes leder. När hon får gurkmeja blir hon smidigare, rörligare och knäppandet upphör. Hon har också blivit mycket bättre sedan hon började gå på lösdrift.

Ursäkta för att jag ställer en egen fråga här men blev lite nyfiken.

Gurkemeja, hur doserar du den? Har själv en äldre herre som kan vara lite småstel och knakig ibland.

Ålder och ett tidigare långt och påfrestande tävlingsliv har satt sina spår. Styv och stel och just nu kan vi inte göra något med honom. Lugna promenader vid hand endast, för att han ska få komma ut och röra på sig. Och hagvistelse dygnet runt/så länge som möjligt varje dag.

Djävulsklo fick jag höra talas om idag av en bekant. Hon gav det till sin och efteråt MSM i "förebyggande" syfte. Någon som kan berätta något om djävulsklo?

Några tycker att jag inte ska "slösa mer pengar" på honom, utan bara avliva direkt. Veterinär har gett mig klartecken att jag kan försöka utan att han lider av det på något sätt, och då vill jag försöka. Han är värd mer för mig än vad de pengar jag "slösar" på honom är. Fungerar det dock inte, får han somna in. Han har haft sitt liv, sett och varit med om en massa i sitt tidigare tävlingsliv, och nu fått leva ett lungt och härligt pensionärsliv här hos oss. Men, som sagt, jag vill försöka innan jag tar farväl av honom för evigt...

Jag ger en matsked gurkmeja i kraftfodret bara. Vanlig malen som man kan köpa i kryddhyllan (fast jag köper per halvkilo, mycket billigare så ;)) Hästen får snyggt gula läppar som extra bonus ;p

Djävulsklo är smärtstillande och anti-inflammatoriskt, det brukar jämföras med kortison och fenylbutazon. Det är väldigt effektivt faktiskt... när det är vad som behövs (och förstås gärna i samråd med veterinär). Har hästen ont så kan det absolut vara värt att testa. Det finns lite olika, både i flytande form, i kombinationspulver och som ren torkad hackad rot. Hackad rot är det billigaste alternativet tror jag, finns på ställen som säljer örter till häst.

Djäviulsklo kan pajja magen på hästen vid längre tids användning och ska absolut inte användas till dräktiga ston. Jag är kanske överdrivet nojig men jag hanterar inte djävulsklo överhuvudtaget om jag håller på med dräktiga ston och speciellt inte om jag fixar med deras mat, och jag har burken inomhus istälet för i foderkammaren ifall att någon hästvakt/stalltjej/sambo etc. skulle ta fel. Nu ger jag inte örter och liknande till dräktiga över huvudtaget, men just djävulsklon är jag extra försiktig med. Kan vara bra att veta om man har dräktiga i stallet tänkte jag. Det ska inte heller ges till hästar med magsår och så är det 96 timmars karens på det.

Till en häst som "bara" är lite ålders-stel hade jag nog hellre gett MSM/glucosamin/hyalonsyra eller gurkmeja istället.

Gurkmeja är också anti-inflammatoriskt, men inte lika starkt samt att det innehåller en massa nyttiga anti-oxidanter. Jag upplever att gurkmeja fungerar bättre på muskelsmärta och när det t.ex. saknas ledvätska, vid stelhet osv, än vid ren värk där djävulsklon är bättre. Det är ju dock enbart min egen erfarenhet efter att ha testat de olika på ett mycket litet fåtal individer.

Givetvis är det ju dock så att det inte fungerar på alla hästar, precis som med alla andra tillskott. Jag vet många reumatiker som äter gurkmeja och mår bättre, huruvida det är en placebo-effekt eller inte är svårt att säga förstås, men att min häst slutar knaka när hon har fått det några dagar det är jag säker på :)

Jag har också en hund som får både MSM och Glucosamin och det har gjort underverk med honom. (Felställning i bakdelen vilket har lett till artrosbildningar, på honom räcker det inte med gurkmeja. Djävulsklo fungerade väldigt bra men jag vågade inte ge det mer än en månad för att inte riskera magen på honom)

Nu är det länge sedan jag läste på, men de (MSM & glucosamin) gör ju inte exakt samma sak., och jag minns inte heller vad det är för skillnad hos häst och hund vad gäller upptag osv. Det finns säkert en massa bra artiklar om man googlar lite. Jag har för mig att ridsport har tagit upp det ett par gånger bland annat.

Man kan också ge nypon, där finns det olika rön om huruvida det måste vara "specialnypon" eller inte... jag ger mina vanliga nypon som jag plockar själv hemma, bara för att de tycker det är så gott :)

Jag har dessbättre inte behövt prova på häst, men fått väldigt fina resultat på hund med glukosamin. Det är tre hundar nu som visat helt häpnadsväckande bättring med de preparat vi provat.

I ena fallet har det varit en äldre hund med åldersstelhet - blev verkligen som ny efter en veckas bruk och fortsatte bättra på sig. Vilken höjd livskvalité! Andra hunden har vi kvar, utdömd vid 6 års ålder för en lös benbit i en armbåge. Jag vägrade släppa taget just då, och gav samma preparat som andra hunden fick. Efter tre månader klar förbättring och i dagsläget är hon 10 år (medelålder för rasen 5-6 år) och pigg som en unghund om man kan blunda för att rumpan börjar sladda en aning i rivstarterna.

Sista "försökskaninen" är en rätt tung hund med ryggproblem, som dessutom haft strul med korsband. Från att ha gått som en tvärhalt islandshäst (grisepass, konstiga gångartsblandningar) och varit fullkomligt stel har han nu en ledig trav med ryggsving - det är verkligen en maffig hund som njuter av livet.

Jag kan absolut rekommendera att prova glukosaminpreparat. Själv använder vi Glukomax som vi köper via nätet för 389 kr/kg. Det har vi fått lika fina resultat med som de dyrare preparaten (tabletter, dospulver etc).

För att förklara det lite bättre så är det kondyllederna (tror jag det var) som j**las på båda sidor. Han har inte ont då han rör sig, men han försöker avlasta sina bakknän nattetid inne, och då veterinär känner/trycker så uppvisar hästen att det är obehagligt. Annars ingenting. Han rör sig bra och ingen hälta, men vi kan inte belasta honom så som han är nu (motionering etc) I övrigt så springer han i hagen och leker med sin kompis som ingenting dagligen.
På morgonen då han har stått inne så är han stel, och det håller i sig tills han har gått en liten stund, då släpper det lite och han börjar röra sig bättre. Vet sade att det beror på att då kommer allt "igång": blodcirkulation m.m. så det är därför som stelheten släpper då han har gått en stund.
Angående djävulsklo så har jag diskuterat lite av och an och kommit fram till att vi ska prova i ca 1 månads tid att ge det till honom (ren hackad rot i pulverform) Jag fick till svar att det var en bra början, för att ge kroppen en "chock" (vet inte hur jag ska förklara det, men helt enkelt för att få bukt med det) och sen gå över till MSM/glucosamin för att underhålla lederna och hoppas att det hjälper....

Var köper du annars gurkmeja i större förpackning? Jag har inte sett annat än i små påsar, och det räcker ju inte länge...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka