Häst med läkt framknäfraktur? Hjälp!

Thorana

Trådstartare
Hej! Nu är det såhär att jag och min mamma letar efter häst efter att en av våra dog för inte så länge sedan. Nu är det såhär att vi kollade på en häst, som var verkligen jättefin för en billig peng, MEN. De sa att han haft en knäfraktur hos de förra ägarna på ett framknä. Tydligen hade han fått det på en tävling när han blev urlastad, men han hade ändå gått hela banan och tydligen blivit placerad. De dåvarande ägarna hade märkt det då och hästen fick vila i två år, tills de köpte honom. Ägarna nu har haft honom i 6 år, det är en ung tjej som har haft hästen och hon har ridit honom mycket och sa att hans skada inte hade märkts. De sa också att han inte gick att hoppa i paddock för att, som de trodde, gången han hoppat hela banan med knäfraktur hade varit så traumatisk. Hästen var underbar att rida, pigg och framåt. Hans knä hade lite brosk runt om sig och kändes lite mjukt.
När jag kom hem sökte jag upp ägaren och kollade på hennes facebook, för jag ville se bilder. Då hittade jag bilder på när hon hoppade hästen i paddock på en tävling 2010. Jag sökte upp startlister från dess och hittade att hon hade varit med i två Pay and Jump med hästen, i 60-70 cm. Jag blir lite fundersam och vet inte hur jag ska reagera. Nu till frågan:
Har ni hört om/haft någon häst med en framknäfraktur som har varit såhär ridbar efter skadan? Kan han verkligen ha haft en fraktur? Det lutar ju helt klart mot att inte köpa hästen, men jag undrar vad ni vet, för det var verkligen en härlig häst annars och dessutom är det lite spännande!
//Thorana

Sv: Häst med läkt framknäfraktur? Hjälp!

Min häst hade en fraktur på en framknä. Hon blev helt återställd och kunde ridas precis som vanligt.
Syntes inte ens på röntgen när det hade läkt ihop.

Däremot så hade jag inte köpt hästen på grund av detta "Hans knä hade lite brosk runt om sig och kändes lite mjukt.".

Hon var 16 år när hon fick frakturen. Hon blev dock bara 18 år. Men nej, hon både hoppades på lägre höjder 80-90 cm kanske och tränades upp till MSVB dressyr efter skadan.

En läkt fraktur är en läkt fraktur. I alla fall i okomplicerade fall. Gör en ordentlig klinikbesiktning med röntgen om ni är intresserade av att köpa.

Det finns en massa småben i carpus, så bara begreppet "knäfraktur" säger inte så mycket. Det kan röra sig om allt från en liten spricka i ett av småbenen till större krosskador.

När du säger att framknät är broskigt och mjukt, hur menar du då? Om man jämför med andra sidans knä, hur skiljer de sig?

Det var konstigt, har aldrig riktigt känt ett sånt knä. Båda knäna var ganska stora på hästen, så den gamla skadan syntes inte så mycket, utan det var bara lite större. Det var lite som en liten kudde på knät. Det var inte mjukt som en kudde såklart, men det kändes lite hårt geléaktigt. Man kunde känna själva benet med, och det var inte så mycket som var mjukt. Det andra knät kändes som ett vanligt knä.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 181
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka