Häst med konstig hosta

S

sanwan

Min häst har sedan slutet på förra veckan hostat till ett par gånger varje/varannan dag. Det är liksom torra hostningar, ungefär som om hon skulle ha satt något i halsen.
Hon hostar enbart när hon precis kommit in i stallet, har såvitt stallägaren hört inte hostat något på morgonen.
Hon har inte feber, är pigg, hostar inte upp något, hostar ej vid ridning eller verkar allmänt påverkad.

För ca 7 år sedan hade hon problem med hosta då hon kom från ett stall med sämre miljö, men då hade hon massvis med slem...

Hur länge törs man avvakta med att ringa veterinären (känns lite hysteriskt att ta ut vet. för sammanlagt runt 10 hostningar) och har ni någon teori om vad som kan ha orsakat hostan?

Sv: Häst med konstig hosta

Hon kan ju vara lite känslig för damm eftersom det börjar när hon kommer in o alldrig ute.
Jag skulle vänta med vet hon har ju ingen feber eller verkar som om hon lider så mycket av det.
Det är mitt råd! :)

Om det var dammet (hon har som sagt haft bekymmer av damm förut) så borde hon ju hosta på morgonen, inte när hon stått i stallet 2 minuter. Hon hostar alltså när jag tar in henne för att skötsel.

Kom just på att det kanske har med temperaturskillnaden att göra? När hon kommer in från -5 till stallet som håller +5? Jag själv (astmatiker) kan reagera på det så det kanske hästar kan göra också?

Hostar hon när du rider? Jag skulle ta ut damen på en friskare travtur och se vad som händer..

När sopar ni i stallet? När mockas det?

KAN det vara så att när du tar in för skötsel är dammnivån högre än på morgonen då allt varit 'lugnt'?

Nej, hon hostar inte vid ridning trots att jag kört på som vanligt med både klättring och galopper.

*tänker* Oftast är det nymockat när jag tar in henne, dock sopas hela stallgången precis efter utsläpp, när jag tar in henne har jag bara sopat vid hennes box och den går hon inte ens in i just då utan vi stannar på gången. Så mellan den riktiga sopningen och intag går det nog 6 timmar i alla fall, och under den tiden står stora stalldörren öppen eller i alla fall så mycket på glänt att en D-ponny kan passera dörröppningen.
Så rent spontant tycker jag inte att det borde vara dammigare än på morgonen (när 7 hästar rört omkring i spånet) men man kan ju alltid testa...

Knepigt värre då..

Kan du prova göra iordning henne ute en dag, och sen ta in henne och se om hon hostar då? *spånar vilt*

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 115
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 161
Senast: Korven
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: Novalisa
·
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka