Häst med konstanta låsningar

skorpannorpan

Trådstartare
Hej
Jag antar jag bara behöver skriva av mig, eller få lite input... försöker vara positiv och inte tänka på hur trött jag egentligen är på allt. Min älskade lilla häst som ständigt låser sig i ryggen,i halsen, i nacken, i höften och nu efter nya eftersforskningar även i bålen. Veterinärer, osteopater, kiropraktiker, sadelprovare, dressyrtränare.... you name it. Varför fortsätter det bara?

Varje gång det låser sig så blir det rodeo så fort jag galopperar ute. Inne är det tuppjuck med högergaloppen och jag kan inte få höger galopp utan att släppa allt å låta henne fatta själv. Att hon inte är hästen för mig finns inte, det vet jag att hon är men va f*n va trött jag börjar bli. Hon går fint i nån månad, jag kan lita på henne till 95 % och känner att allt är kanon, så helt plötsligt så flyger f*n i henne, och visst är det bra att hon visar vad hon känner, att nu har jag ont igen, men det är såna gigantiska luftturer att jag alltid förlorar förtroende, det är inte ett backut, det 15, så ska det byggas upp så går det ngn månad å så låser hon sig igen och samma sak upprepas. Förtroende kommer alltid tillbaka men...aaaargh!

Vad ska man göra när man vet att hon är min pärla, man sätter in så mycket pengar, tid och engagemang man bara kan och det känns bara som man går i cirklar. Hela tiden är vi ju tillbaka på 0. 0 på muskelbyggnad, träna lugnt och fint så hon bygger muskler rätt. 0 på förtroende då man är på väg att flyga av varje gång man galopperar. Det har sagts att hon kanske är för flexibel i kroppen vilket gör att när hon tar sina rundor i hagen ger hon sig själv whiplash.... vad gör man med det?

Någon som vet vilket håll jag ska böja mig åt? Hur kan det inte finnas ett större fel som gör att det låser sig hela tiden? Lyssnar på allt och alla, läser och försöker anlita de bästa till henne. Hon är min pärla, min lilla morrhoppa, min sura lilla My.... men jag ska hålla mig positiv. Det ska bli bra. Men när?

Sv: Häst med konstanta låsningar

Har du låtit undersöka hästen så att inga fysiska orsaker finns för dessa låsningar, jag tänker nu närmast på problem i knä, has, rygg mm?

Om så är fallet, finns bara en möjlighet, och det är att låta hästen bygga grundmuskler utan belastning genom tex tömkörning, handhäst mm.

Just det att muskler inte kan byggas är en stor orsak till att låsningar återkommer eftersom hästen fortfarande hänfaller sig till ett gammalt och felaktigt rörelse mönster.

Ja du - Kunskapen inom hästvård är låg tyvärr. (om man jämför med den kunskap som finns inom humanmedicinen)

Boende på vem du anlitar så hittar de grejjer inom sitt område - men det finns ingen helhetssyn, därför missar alternativbehandlare ofta grava problem

om man får låsningar så beror det på att lederna används ensidigt, hästen har ett i grunden skyddande/felaktigt rörelsemönster som skapar spänningar och ger låsningar

jag tycker att det är väldigt trist att så många alternativbehandlare alltid har allsköns "förklaringar" när sanningen är att hästar inte kan prata och därför inte kan tala om var grundproblemet är. och alternativarna skrapar bar apå ytan och kommer aldrig åt det egentliga problemet ( med den hästtyp som du beskriver)

Man hittar alltså inte det grundproblem som ger alla dessa följdproblem som alternativaren glatt tar betalt för ( på människa kan de gå igenom led för led och systematiskt gå igenom hela kroppen)

Givetvis skall hästen utredas av veterinär, men även om de inte hittar grundproblemet så finns det ett grundproblem - som ger alla sekundära muskelproblem som leder till låsningar

Om du får rena rodeo reaktioner så är det läge att kolla ryggen - ofta hittas förändringar i ryggen som förklarar allt enligt de hästkliniker jag talar med

problemet är att hästarna ofta haft ont länge och gått och spänt sig och har en massa följdproblem, varav låsningar är ett

jag har en sådan hemma, och jag har själv lagt ut massor med pengar på behandling av dessa, och är hjärtinnerligt trött på allt snack som dessa har för att förklara

Ge sig själv wiplash.... Ja jag har hört en massa dumheter när man inte har ngt bättre att komma med

trist för de stackars hästarna

jag förstår precis hur det känns för dig

Men om hästen inte musklar sig så finns det ett stort problem i botten, för mg har det tagit många år att hitta det - och då har jag varit på de stora klinikerna

Ett tips till dig är att scinta hästen

Senast ändrad:

Tack.
Jo, hon är ren i kroppen utöver sina låsningar. Jag tömkör henne en del och veterinären/kiropraktorn/osteopaten ger mig alltid schema över hur jag ska träna henne den närmsta tiden efter. Jag tömkör, longerar och försöker rida barbacka efter hon är "upplåst" (och när jag märker att hon låst sig). Kan en häst, liksom männsikan, vara överrörlig och lida av det?

Vila är inte något för henne. Hon dampar sig i hagen nåt fruktansvärt istället. Hon är överlag en liten katt, snabb i sina rörelser, framtåt och taggad, vilket i sig kan ställa till det för oss i rehaben.

Villrådig... Funderat på lobotomi för hennes eget bästa :love:

Tack Susan!
Vi är ca varannan månad på en stor mottagningarna där det finns otrolig kompetent personal. Dock känns det som du säger att jag skulle vilja röntga hela hästen. Ryggen har ska inte ha några problem, säger vet. En kirporaktor hade ngt ord gör det... minns inte.. karp...ngt. Skulle vilja samla ALLA och så får de 10 timmar på sig att lösa det...

Vad är det sista du sa? Vad gör man då? Kan jag begära det? Är det ngt försäkringar tar?

TACK

Tack. Bokade faktiskt in en helgen. Sen har jag väl haft allt. Tar ju bara ett j*la tag innan de med bra rykte har tid.
Tack

Är du mycket ute i skog och mark och rider med henne? Alltså där det är väldigt kuperat?

Någon som kollat SI-leden?

Jobbat lite med travare som lätt får låsningar och dålig rygg... så lite nyfiken på vad som är gjort och hur.. :)

Veterinärer, osteopater, kiropraktiker, sadelprovare, dressyrtränare.... you name it. Varför fortsätter det bara?

Har någon funderat på hovarna? En för individen felverkad och felskodd häst blir aldrig bra så länge den fortsätter att vara i sin obalans som ger felbelastningar dygnet runt.

Har en likadan fröken hemma.........som jag inte kan vara utan heller

När jag köpte henne var hon vanvårdad. Så jag började med att ta ut fysioterapet varje månad. Dom går djupare än massören.
En tränare som red igenom henne mellan 1-2 dgr i veckan så hon arbetades korrekt. Då jag inte är så duktig,
Sedan tränade jag med så jag lärde mig att rida "henne" korrekt. Vilket är mycket viktigt på hästar som är så känsliga.
När jag köpte henne hade hon knappt varit i skogen. Hon är rädd för alla vilda djur, så dom turerna gjorde henne mer låst. Så tyvärr kan jag inte rida ut henne. Inte värt alla låsningarna efteråt, & allt arbete det innebär att reda ut dom igen !!
Hon står med BoT ryggvärmare, lindad med BoT paddar på nätterna, ibland även ute i hagen vid behov. Ger henne örter som befrämjar cirkulationen & lugnande såsom kamomill & valerina.
Jag måste alltid värma upp henne ordentligt & rida igenom henne. Har fortfarande tränare som vidareutbildar henne & balanserar upp henne då hon fortfarande är ung & behöver få mer styrka för att orka,då hon kommer från en tragisk bakgrund.
Men dessa hästar kräver mycket pengar & duktigt fackfolk på sitt resp. område för att klara dessa hästar.

Så länge jag ger henne denna "omsorg" mår hon bra. Hon skulle aldrig klara att bara vara sällskapshäst & gå i hagen. Då skullenhon få tas bort i
förtid :cry:

Vet hur du har det .....lycka till Ewa

Senast ändrad:

Så tacksam för alla svar!

SI-leden är utesluten, på henne, dock visade det sig att jag hade problem med den så för att inte fördärva för henne så har jag nu, helt ofrivlligt måste jag säga, fått övningar med en pilatesboll.

Jag rider 5-6 ggr i veckan och då är det 2 ggr på banan (1 g i veckan med c-tränare), 2-3 ggr i skogen och 1 g med antingen tömkörning, longering eller promenad i backar (hon rusar ner för dem så jag tar det från marken av ren överlevnadsinstinkt). Jag tycker själv jag varierar motionen men det är ju lite det som är grejen. Känns som jag inte kan göra något rätt, ransakar mig själv tusen ggr om dagen och tvekar och velar och funderar och och och... är inte en satsande ryttare men har alltid velat utvecklas, nu har jag bara en känsla av att min självförtroende drar ner mig i skorna.

Hovslagaren är ju alltid ngt jag kan ta upp med min veterinär, jag har en som jag alltid ansett vara jätteduktig och hon står efter veternärens råd på new balance(?) skor för att hon ska ha minre friktion i hovens övergångar.

Och Ewa: all lycka i framtiden. Det låter som din häst har har hittat hem :)

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag trött på vissa hundägare (inte alla, vissa vet hur man sköter och fostrar en hund som tur är). Vi har ett grannpar som...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: lady_mike
·
Hästvård Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil: Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 411
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar