Häst med kolik fick vänta i tre timmar

Sv: Häst med kolik fick vänta i tre timmar

Suck.... stackars ponny :confused:

Tyvärr inget ovanligt.. :mad:

Helt osannolikt korkat upplägg på jourhavande veterinärers arbetstid/belastning...... (o ibland även tyvärr kompetens = Fick ut en jour.vet som var hästrädd :eek:)

Måste dock säga att detta problem har jag inte råkat ut för idag, dvs att dom är hästrädda. Detta skedde för måånga årsen o kanske var en tillfällighet med just den vet, men det skedde... Efter det ringde jag aldrig jour.distr.vet mer!

I våras stod dock min häst med brutet ben i hagen en lör.kväll o jag var tvungen att ringa..... hade magont o panik över detta (o hade nr till djurambulansen framme/redo trots att försäkringen på den hästen inte täckte de kostnaderna..), men när han kom så släppte ALLT. Det var en MKT kompetent o trevlig man! Han avlivade hästen på plats på ett mkt kompetent o lugnt sätt! Allt gick "enligt boken" :bow:
....så idag är min distr.vet-fobi bättre, även om jag fortfarande är skeptiskt o väljer noga beroende på vem som har jouren.... Är jag osäker ringer jag Djurambulansen! Ibland går det fortare för dom att köra från Skåne hit än för den jorhavande vet att komma ut även om h*n är nästgårds.... :cool: H*n kan ju vara upptagen med ngt annat akut fall el ha lovat fler djurägare att komma efter det avslutade fallet......
En människa kan inte vara på mer än ett ställe samtidigt :angel:

Med mindre distrikt minskar iaf risken att ett akut fall får vänta allt för länge :bow:

Dags för krafttag mot jourhavande veterinärers alldeles för stora distrikt?????

Har varit med om samma sak själv. Ett bruksnordissto hade gaskolik och veterinären var på uppdrag 6 mil bort. Dessutom var han inte så intresserad av att komma öht när han hörde att hon var 26 år... För att göra en lång historia kort så slutade det med att vi fick ordning på hästen själva, min polare ringde till Strömsholm (under tiden) och frågade om det fick gå till såhär, Strömsholm ringde och skällde ut veterinären...

Helt klart har de lite för stort ansvar. Det borde finnas en bakjour att ringa in när det blir för mkt på en gång. Sedan skulle vissa veterinärers attityd behöva slipas på, men det är en annan sak.

Som för en normal människa på akuten alltså.

Jag har en kompis som fick tarmvred.
Den kompisen fick också vänta.

jag tror veterinärerna gör så gott dom kan, problemet är att dom har alldeles för stort distrikt och för mkt att göra!!

jag tror veterinärerna gör så gott dom kan, problemet är att dom har alldeles för stort distrikt och för mkt att göra!!

Dessutom kan det också vara så att de står mitt i något som är mer akut som de inte kan lämna, tex en svår kalvning/fölning eller liknande.

När det gäller avlivningar av stordjur tänk på att det inte är veterinärerna som har bäst utrustning och bäst erfarenhet-ring svensk lantbrukstjänst istället!

Deras personal avlivar stora djur VARJE arbetsdag och har mångårig erfarenhet. Dessutom är de oftast mycket pedagogiska pga av att de också har erfarenhet av att trösta ledsna djuräågare.

Jag har varit med vid ett flertal avlivningar där lantbrukstjänst kommit och jag har bara gott att säga om dom!

/KT

Ps/ I de flesta fall kan man häva en normal kolik själv, tyvärr så är många hästägare idag väldigt okunniga i hur man egenvårdar sina djur och i att avgöra när det egentligen är befogat att ringa veterinär.

Senast ändrad:

Tyvärr har jag varit med om samma sak med 2 av mina hästar.

Min ponny på då 3½ år fick kolik en kväll. Jag ringde distiktarna som inte alls hade någon lust att komma ut. Det ligger ju "utanför deras distrikt" Och menade att det måste finnas en jourhavande vet där jag bor. Vilket det inte gör.... De hade i detta fallet inget annat att göra utan jag ringde och väckte dem... Det tog 4 TIMMAR innan de kom ut och då hade jag ringt dem upprepande gånger och talat om att hästen håller på att avlida. De kom tillslut vid 02.30 på natten och fick stanna i 3 timmar......

Ponny nr 2 var endast 9 månader när hon fick kolik. Denna gången ringde jag vet nästan omedelbart och nästan skrek på dem direkt att hästen var döende. Det tog då "endast" 2 timmar innan de kom. Då var vi 4 pers för att hjälpa stackarn att stå upp. Efter 3 timmar kunde vet åka hem.

I båda fallen fanns distriktarna 4 mil ifrån mig. Och i båda fallen har jag väckt dem....Och båda ponnierna höll på att stryka med...
Dessa långa väntetider berodde alltså INTE på att de hade mycket att göra, eller lång resetid.

Jag har tyvärr INGET gott att säga om "våra" distriktare.

De "hästrädda" veterinärerna finns kvar. Jag hade ute en för 2 år sedan när min häst hade en allvarlig sårskada. Denne veterinär var livrädd för min häst och så fort han rörde lite på svansen så kastade h*n sig iväg flera meter. Och dundrade i stället i lugnande medel tills min häst nästan föll ihop. Och min häst behövde verkligen INTE så mkt lugnande, han stod typ o halvsov från början.. :grin:

sen att veterinären dessutom var oduglig och trodde att sår som var 8cm brett, 10cm långt och djupt in till skelettet skulle läka självt utan att man försöker stänga, på 3 veckors boxvila, och ingen ordination om att vi borde åka in till klinik för att sy... det är det värsta med denna veterinär. tur att vi fick akuttid på kliniken istället! och att anmälan av denne veterinär ledde till att h*n inte verkar vara i tjänst mer :devil:

Men till avlivning behöver man ingen veterinär.
Man behöver en slaktare.
Jag kan få hit en granne som kan slakta på nolltid.
Varför vänta på en veterinär när det är kört?

Usch vad läskigt! Hittills är vi lyckligt lottade i mina trakter, har det varit akutfall har veterinären kommit på bara någon timme.
Men jag är inte förvånad när skrivbordsnissar sitter och bestämmer hur det ska vara utan att se vad konsekvenserna på fältet blir!

Dessutom kan det också vara så att de står mitt i något som är mer akut som de inte kan lämna, tex en svår kalvning/fölning eller liknande.

När det gäller avlivningar av stordjur tänk på att det inte är veterinärerna som har bäst utrustning och bäst erfarenhet-ring svensk lantbrukstjänst istället!

Deras personal avlivar stora djur VARJE arbetsdag och har mångårig erfarenhet. Dessutom är de oftast mycket pedagogiska pga av att de också har erfarenhet av att trösta ledsna djuräågare.

Jag har varit med vid ett flertal avlivningar där lantbrukstjänst kommit och jag har bara gott att säga om dom!

/KT

Ps/ I de flesta fall kan man häva en normal kolik själv, tyvärr så är många hästägare idag väldigt okunniga i hur man egenvårdar sina djur och i att avgöra när det egentligen är befogat att ringa veterinär.

Vad och vem är svensk lantbrukstjänst? Finns dom överallt?

Hur lätt tror du det var att få tag på någon som hade licens för bultpistol klockan 9 på nyårdagens morgon? Vare sig det är jägare, slaktare, you name it ska det vara nyktra när de utför avlidning/nådaskott. Ej heller alternatrivet att få ut folk från djursjukhuset för att avliva gick, det anges i texten.

BULTPISTOL
För att använda bultpistol måste man vara utbildad. Utbildningen innefattar fakta om
djurskydd och de bedövnings- och avlivningsmetoder som används, samt
hur man korrekt använder utrustningen.

Bultpistol används för att bedöva hästar vid avlivning. Bultpistolen bedövar endast djuret, först efter att djuret har avblodats räknas den som död.

Djurskyddslagen 1988:534, 14 §: ”Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött.”

Kart att nyårsdagen inte är lättaste dagen men om man visste att avlivning var enda alternativet är det inte okej att vänta 5 timmar för att vet skall avliva man ringer runt tills man får tag på en nykter jägare.

Har själv varit med om att häst brutit benet i hagen kl 20.00 en lördagkväll distrikt vet svarar ej ringer ej tillbaka efter medelanden. Vi var nyinflyttade på nya gården kände nästan ingen pratat lite med några men tack vare fantastiska grannar fick vi tag på en jägare inom en timme som kunde hjälpa.

I mitt fall var det inte något problem med att ställa diagnos det var en öppen fraktur, men så lätt är det ju inte alltid och jag tycker det är fruktansvärt att ett djur behöver vänta på hjälp i 5 timmar eller som andra berättat vet funnits ledig hyfsat nära men inte kommit omgående.

Min ponny fick tarmvred under naten som upptäcktes på m-fodring kl 07, det ringdes genast Vet som kom ut kl 12. Förklaringen? Jo han sade att vi hästtjejer brukar ju "blåsa upp" allt så han trodde inte det var så farligt, men det blev en 180 iltur till strömsholm för buköppning.

Nu har jag garderat upp mig med en privat vet samt en bonne som får använda bultpistol, man vet ju aldrig..:cry:

Alltså någon nykter person med någon typ av licens finns alltid att tillgå.
För mig är sista nöden en nykter alkoholist.
Nykter jämt och med licens för både bössa och bultpistol samt utrustade med det mesta.
På landet bland gårdar, djur och jägare finns det alltid hjälp att få.
Ingen blir sur om man ringer i en nödsituation.

Alla dricker faktiskt inte... Det gäller bara att ta reda på sånt INNAN det skiter sig. Så man har ett gäng nummer att ringa.

Men tre timmar är ju inte jättelång tid trots allt. Och precis som någon skrev så kan man i de flesta fall göra mycket själv under tiden man väntar på veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 928
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 265
  • Artikel Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar