Häst med kolik. Anledningar?

J

JennyTuff

Jag kom hem från stallet för en timma sen. Min nya pålle har haft/har gaskolik enligt vad vetrinären trodde.

Jag har pratat med tidigare ägare och hon sa att hon aldrig haft ngn form av kolik förut.

Nu har jag börjat fundera på vad det kan bero på. Googla lite och fick olika uppgifter.

Vätskebrist= Vad jag har sett så dricker hon helt normalt. (har hink med vatten).

Kall= Antar att det är rätt vanligt den här årstiden med tanke på snön som dom säkerligen tutar i sig i jakt på mat.

Mat= Fasta tider,bra mat och många mål = bra.

I mitt stall är det oregelbundna mat tider o konstiga/få mål. så jag har fått för mig att det beror på detta. Ska flytta pållarna snart men kanske borde göra det nu för att slippa mera gaskolik.

Vad tror ni? Behöver ni mer info fråga på!

Sv: Häst med kolik. Anledningar?

Jag har en sk kolikhäst!!
Har haft honom sedan han föddes och preblemen började för ca 6 år sedan i samband med att han började med att krubbita! Är helt övertygad att detta hänger ihop då han står på en väl sammansatt foderstat och vi har eget mycket bra hö. dessutom rids han 6 dagar per vecka i minst en timme varje pass. En vän till mig har samma problem - även hon har en krubbitare.
Nu har vi peppar peppar klarat oss sedan i maj. Hästen står på både betfor, kli och linfrö kaka vilket verkar ha gjort honom bara gott!

Krubbitare har i 9 av 10 fall magproblem. Har du kollat upp magen på din häst, dvs magsår eller dyl ? Krubbitning ger inte kolik. Detta är ett gammalt missförstånd. Men magproblem från början brukar utvecklas till krubbitning och att det INTE är krubbitningen i sig som orsakar kolik utan bakomliggande orsaker som magproblem.

Krubbitare har i 9 av 10 fall magproblem. Har du kollat upp magen på din häst, dvs magsår eller dyl ? Krubbitning ger inte kolik. Detta är ett gammalt missförstånd. Men magproblem från början brukar utvecklas till krubbitning och att det INTE är krubbitningen i sig som orsakar kolik utan bakomliggande orsaker som magproblem.

Min veterinär alltså LEG vet. berättade för mig att massor med forskning pågår kring krubbitning och kolik och att det visst finns ett samband, forskningen går ju framåt varje dag. Självklart har jag kollat upp min häst jag är en seriös djurägare. Skulle inte låta honom gå och ha ont utan att kolla orsaken. Började ge honom linfrökaka för 1,5 månader sedan vilket resulterade i mindre krubbitning vilket jag hoppas ska visa sig i mindre kolik!

Som jag fattar det är det heller inte vad Adrenochrome säger, dvs att det inte finns ett samband. Utan att det är magproblemen som orsakar krubbitningen och inte tvärtom. Alltså den gamla historien om vad som kommer först, hönan eller ägget. För övrigt har Hippson bra artiklar som jag tyckte var läsvärda om kolik detta numret.

Foderbyte, det tar 21 dagar för hästen att ändra tarmflora...

Eftersom du skrev att hästen var ny....

Gaskolik för dom oftast av att äta dåligt foder el dålig halm, havre etc, dvs (att det finns mögelsporer, damm, lagringsskadat etc.)

Liknande trådar

Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 281
Senast: miniola
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 117
Senast: movgli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka