Häst med käken ur led?!

M

minlillplutt

Går det tillbaka av sig själv?!?!
Han fick det igår kväll och vi trodde det skulle gå över till nu på morgonen men ack nej, det är fortfarande kvar. Inte lika mycket som igår men han kan fortfarande inte tugga ordentligt!

Orolig häst ägare behöver svar!!

Sv: Häst med käken ur led?!

Går det tillbaka av sig själv?!?!
Han fick det igår kväll och vi trodde det skulle gå över till nu på morgonen men ack nej, det är fortfarande kvar. Inte lika mycket som igår men han kan fortfarande inte tugga ordentligt!

Orolig häst ägare behöver svar!!

Ring veterinär och få den att komma dit, låt inte din häst och och ha ont. Får du axeln ur led väntar du knappast över natten med att få tag på läkare/annan som kan rätta till detta!!!!!

Såg ni när det hände? Har ni ringt vet?

han fick det väldigt sent igår runt 10 tiden.. jag brukar få min käke ur led ganska ofta och det är obehagligt och så men det brukar gå tillbaka av sig självt. Så efter haft ett familjemöte så kom vi fram till att vi skulel vänta och se över natten. Jag har aldrig sett en häst som har haft en käke ur led!

Nu när det inte är över så håller jag på och försöker få tag i veterinär, men eftersom de har jour så svarar de inte alltid i sina mobiler...jag ringer och försöker hela tiden att få tag på någon...

Å hur vet du att den bara är ur led? Om du inte är hundra på det så kan det ju lika gärna vara en fraktur. Tycker det låter mer som ett klinikfall än gårdsvet.

Håller med... Låter som hästen kan ha brutit käken, krävs inte alltid så mkt för det.

Hoppas man fått tag på vet vid detta laget och kunnat reda ut hur illa det är. Hästen kan knappast fått i sig så mkt mat under natten isf, låter inte alls trevligt.

fattar inte hur du bara kan ens hoppas på att det bara går över av sig själv och låta hästen stå så över natten! Du skulle ringt jourvet direkt, alternativt kört in den till klinik.

:bow:
En liten jämförelse:
En axel ur led hos människa går som prio 1 av SOS, pga den enorma smärtan och risk för skador om t.ex. benflisor lossnat....Jag hade inte vågat vänta.

måste säga att jag tycker att detta låter helt sjukt. varför inte kontakta vet direkt? det gör ju troligtvis ont, och om inte annat så är det ju inte bekvämt och det låter som om han kan vara hungrig, eftersom han inte kan fått i sig så mycket mat?! en häst har inte samma tänkade som vi människor, så att gämföra detta med när din egna käke går ur led låter bara dumt.
kontakta vet. eller klinik!!

kan tala om att en av ridskolans hästar där jag innan red, hände samma sak med. när de skulle ta in hästana trodde de att hans käke var ur led, de tog för givet att det skulle rätta till sig över natten. på morgonen hade han ej ätit någon mat, (han hade inte kunnat.) de väntade då dock inte utan körde direkt till skara. där upptäcktes det att käken inte bara var ur led, den var i princip helt krossad med. så de fick avliva den stackaren...

Det där låter allwarligt och hästen bör snarast komma under wård. Jag tror också att ni tjänar både tid och pengar på att åka direkt till klinik/djursjukhus istället, en weterinär kan inte göra så mycket hemma på gården och dessutom lär det wara nödwändigt med en röntgen.

Du kan sannerligen inte jämföra ett akut trauma där käkleden hoppat ur led (jag skulle wäl iofs också mer tro på en fraktur, men det är ju swårt att säga utan att ha sett hästen) med en käke som brukar skutta ur led lite då och då. Det senare låter dessutom märkligt, har du fått en läkares diagnos på detta?

Hästen har skitont och det är din skyldighet att se till att smärtan lindras, på ett eller annat sätt. Ring djursjukhus, de har jouröppet.

det är av sån här läsning man börjar ta sig en funderare på om man verkligen vågar sälja häst eller inte. Hur dum kan man bli? Du har skyldighet att se till att din häst kommer till veterinär oavsett tidpunkt på dygnet och oavsett hur mycket det kostar. Jag drar en vild gissning på att pengar har ett finger med i spelet i det här fallet...

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar