Hast med ADHD???

Sv: Hast med ADHD???

Tror jag också. Min häst har svårt med nya saker och rutiner - vi brukar på skoj säga att han har aschbergers syndrom (ungefär som ADHD). Skulle jag tex få för mig att byta boxar till hästarna i stallet, blir han så upprörd och förvirrad att han inte äter sin kvällsmat när han kommer in.

När jag bad min syster att ta ut dem och fodra dem en dag när jag skulle bort, var det knappt som han lät henne fodra och ta ut honom.

Om han inte blir utsläppt först blir han mycket upprörd och kan få för sig att slänga sig ut så fort boxdörren öppnas - och det gör han aldrig annars - han står lungt och väntar att grimman kopplas på.

osv osv

Inte för att det kanske har något med saken att göra, men min mamma jobbar med adhd barn. och enligt henne har barnet problem att sitta stilla eftersom deras hjärnor säger till dom att dom ska röra på sig konstans annars somnar dom. inte bokstavligttalat men hjärnan somnar till. och det kan vara därför adhd barn inte kan sitta stilla längre stunder?

bara en tanken..

hoppas det går bra med hästen!

milly skrev:
En grej som man upptäckt ökar koncentrationen och lugnet hos ADHD- människor är att de får tillskott av Omega-fetter. Omega 3 särskilt tror jagd et var.

Prova att ge hästen olja av nåt slag, som innehåller Omega 3. Linfröolja kanske? Eller helt enkelt LINFRÖN (krossade).
Men se till att det passar in i foderstaten också.

Även om nu hästen inte har någon beteendestörning så har väl fett en lugnande tendens har jag fått för mig.

För övrigt så ger väl magnesium brist en stressad häst? Har ni koll på att den får sitt Mg-behov tillfredställt?
:bow: tack for tipset, jag ska kolla upp det!

Polly_Mulle skrev:
Att rida in med sporrar är väl inga problem? Det handlar om att kunna hålla ordning på sina skänklar...
Hm...jag vet inte, jag har nog aldrig ridit in en hast med sporrar.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 015
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama