Hast med ADHD???

C

Cinemon

Finns det hastar som har adhd?
Vi fick en 4 - aring vallack tva veckor sedan som blev western ridden. Tjejen som red in honom red honom med jatte stora western-sporrer och hon gjorde massor av andra grejer som blev helt fel.
Nu forsoker vi stalla om honom till engelsk ridning.
Men det verkar sa att han inte kan koncentrera sig - detsamma nar vi jobbar honom fran marken. Han hittar pa massor av annat att gora tex att bitta i grimskraft. Sa nu undrar jag om det finns adhd hos hastar?
Rad och tips mottages garna! Har nagon varit med om nagot liknande?
De som fodde upp honom tog honom bort fran mamman nar han var 4 manader gammalt - kan detta har nagonting att gora med hans konstiga beteende?
/Marion

Sv: Hast med ADHD???

Vi har en häst med Damp!!

Han är bara 2 än, och han är den mest märkliga häst jag träffat. Ibland undrar man om det är nått helt annat än en häst. :rofl:

Om just din häst har en diagnos vet jag inte. Men varför inte.
Jag tror vi alla har diagnoser, bara det att de inte är ställda ännu.

Hm... och vad gor man med en hast som har adhd?
Jag vet det later kanske kul men jag tror pa full allvar att det ar nagonting fel pa honom.
Jag har haft vet ute hos honom men han tyckte att det var ingenting fel med honom - det enda som han tyckte var att han ar lite sent i utvecklingen. Han beteer sig mer som en 2 aring an en hast som ar 4.
Jag vet bara inte hur mycket man kan trana honom eller hur man ska borja. Antar att jag maste borja fran borjan igen - med att leda honom och sant... men som sagt det ar lite svart det hela efersom han inte kan koncentrera sig...

Låter som en vanligt nervös, känslig häst som kanske även är något ouppfostrad. Varför skulle den då ha ADHD:confused:

Jag tror alla djur kan ha beteendestörningar.
Har en katt själv som ska tas till en veterinär som är beteendevetare, då han troligen lider av en del störningar. :crazy:
Om katter och hundar kan ha det så kan nog hästar ha det också.
Har inga direkta tips på hur ni ska göra, men pröva att arbeta i väldigt korta intervaller och sluta direkt när det går bra.
Försök ha honom i en lugn miljö, kanske i ett ridhus om ni har så att det inte finns så mycket som distraherar.
Det är ju ungefär så man arbetar med barn som har ADHD.

Tack for svaret... det ar nog sa som jag hade tankt mig att jobba med honom - i korta intervaller.
Sedan stammer det nog ocksa att han ar valdigt ouppfostrat.

Jag börjar allvarligt fundera på om min häst har det också.

Eller väldigt kort koncentrationsförmåga. Har aldrig mött en häst som denna. Jättetrevlig på alla sätt och vis kan vara ngt buffligt ibland och så totalt oförstående.

Undrar om man kan göra ngt annat i inlärningen som underlättar för hästen.
Den här har inte blivit felbahandlad eller ngt liknande innan utan är en väldigt lugn, harmonisk och trygg häst för övrigt.

Bita i grimskaft gör min med, kommer man för nära hennes min med nåt börjar hon tugga på det. Knashäst.

Han är ju bara 4 år... bara bebis fortfarande...:D

4 år? med en relativt "störd" uppväxt? som sagt var, hästen är ju inte mer än bäbis, finns gott om hästar som inte växer till sig riktigt förrens 2-3 år senare, hade själv en häst som var relativt "sen" i sin uveckling och man kunde inte kräva av honom samma sak som av andra 4 åringar i den åldern.

Självklart som alltid, foder? häst kompisar? möjlighet till rejäl hagvistelse större delen av dygnet? A&O för unghästar i min mening.

när började hästen ridas? vilka paouser har hästen haft under inridningen? är det kanske dags för vila? hästen behöver tid på sig för att tänka igen om processera allt som man lär dom. Sedan börja från grunden, fungerar steg ett gå till steg två.. annars stanna vid steg ett. Kandu gå stå och leda hästen? flyttar sig hästen för dig? förstår den enkla grund kommandon? osv. vidare med tömkörning ev. longering, utrustning, accepterar hästen all sådan? Om den är nyinköpt och påvisar instabila tendeser hade jag börjat från fölstadie med uppfostran. but thats just me...

Om han som du skriver är sen i utveckligen, beter sig som en två-åring, och redan har blivit riden av någon som inte verkar ha så sjyssta metoder, även om det inte var meningen, då är det troligt att han inte har mått så bra mentalt.

Vissa hästar med dåliga erfarenheter, kan "stanna" i utvecklingen lite, regression tror jag det kallas. Andra vill bara fly från sig själv och sina minnen. De kan bli omogna och frånvarande/ stirriga, typ bara stå och tugga på något i ren frustration.

Jag menar inte att din häst mår skitdåligt, bara att det finns vissa beteenden som kan vara kopplade till hans förflutna. Det faktum att han blev avvand så tidigt kan såklart också ha inverkan. Han hann inte lära sig så mycket av sin mamma som han kanske hade behövt. De som går länge med sina mammor blir självständigare och självsäkrare. Vår unghäst som är 1,5 år nu går i flock där mamman ingick tills hon var 1 år, sen åkte mamman på betäckning. Unghästen har också flera extramammor och pappor som hon fortfarande går med. :D

Första gången vi skulle ta ut henne på promenad utan någon annan häst, var hon jättenyfiken och tyckte det bara var kul. Hon gick en lång bit och rakt fram och luktade på en fyrhjuling som lastade på träd. Så jag tror man har mycket att vinna på att låta fölet växa upp i flock, så kan mamman få ledigt ibland, och att ha det i samma flock länge.

Lycka till, ha förståelse och tålamod!

Hörde talas om en häst som var allmänt coco.. Så hon pratade med ngn hästpsykolog och började behandla honom som ett adhd barn. Alltså hela tiden fasta rutiner.

Så hon longerade kl 6 varje morgon och red kl 18 varje kväll. Han fick gå i hagen samma tid varje dag, ryktas samma tid varje dag, och fodras samma tid varje dag. Helt enkelt fasta rutiner. Å han blev en helt annan häst.

Tack till er allihoppa!
Igar borjade vi med honom fran borjan igen - nu blir det mycket markarbete med honom, gor klart for honom detta har med ledarskapet och lite annat.
Det kanns sa som att vi ha adopterad ett barn som har adhd men i var fall ar hans foraldrar fortfarande inblandad och det gor det hela lite mer komplizerad.
Men men... nu tar vi det bara lugnt med honom, steg for steg och ger honom all tid som han behover.

Min förra häst var som din.. lite speciell..:smirk:

Som jag kan förstå behöver du skapa en kontakt med din häst.
Ett tips på bra hästhantering får du genom att läsa "Mannen som lyssnar till hästar" och "Från mina händer till dina" av Monty Roberts. Lycka Till!

Essexett skrev:
Som jag kan förstå behöver du skapa en kontakt med din häst.
Ett tips på bra hästhantering får du genom att läsa "Mannen som lyssnar till hästar" och "Från mina händer till dina" av Monty Roberts. Lycka Till!
Tack for din rad men jag tror inte att det ar problemet! Sjalvklart vet jag sjalv att man maste skaffa en kontakt med hasten.
Jag har last Monty Roberts bocker dessutom har jag jobbat i ett stall dar hastarna blir utbildat efter Parelli.
Det som jag ville veta in den har traden ar om det finns adhd hos hastar och om det ar nagon som ocksa ha en hast som har det.

Att rida in med sporrar är väl inga problem? Det handlar om att kunna hålla ordning på sina skänklar...

En grej som man upptäckt ökar koncentrationen och lugnet hos ADHD- människor är att de får tillskott av Omega-fetter. Omega 3 särskilt tror jagd et var.

Prova att ge hästen olja av nåt slag, som innehåller Omega 3. Linfröolja kanske? Eller helt enkelt LINFRÖN (krossade).
Men se till att det passar in i foderstaten också.

Även om nu hästen inte har någon beteendestörning så har väl fett en lugnande tendens har jag fått för mig.

För övrigt så ger väl magnesium brist en stressad häst? Har ni koll på att den får sitt Mg-behov tillfredställt?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 015
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama