Häst med åderbråck. Någon med erfarenhet?

Pegarn

Trådstartare
Har nu i dagarna hittat ett åderbråck (tror det är det) på mitt Nordistravar sto.

Det sitter längst upp emellan bakbenen (ljumsken). Ca 7-8cm långt, i Grovlek ungefär som ett lillfinger.

Finns det någon här som varit med om det? Vad göra? Är ju som ett taskigt ställe att ha det på... blir lätt skav. :(

Sv: Häst med åderbråck. Någon med erfarenhet?

Är ju inte det att jag oroar mig för bråcket i sig. Men däremot för skav vid träning och svettning osv.... Hon är dräktig och går mest i hagen nu, men det fuktar liksom lite runt, fast hon inte rör sig så mycket.

Normalt i avseende det är inget åderbråck. Hästar har stora vener där du beskriver, det är inget konstigt. Hos ett dräktigt sto kan de bli mer framträdande. Kärlen orsakar inte skav.

Jag vet att hästar har stora vener där, dock lite varierande från häst till häst. Och sånt ändras vid dräktighet. Och jag har haft full koll på mitt sto hur hon sett ut. Det ÄR ett bråck, och inte bara en stor ven. Kärlet har liksom "ploppat ut ur huden" eller hur jag nu ska beskriva det. Ville bara höra erfarenhet och tankar hur andra har gjort... Kanske nåt tips med salva eller så... Håller man bara rent och torrt osv, efter träning. Och överhuvudtaget koll så inte tror jag det blir nå större problem.

Som TantEster säger har hästar normalt stora vener på insidan av benet. Men du kan väl lägga upp en bild så det blir lättare att se om det är något annat än det?

De stora venerna i den regionen brukar, precis som du säger, ploppa ut ur huden och ligga som ringlande korvar. Helt normalt.

Jag tror som sagt att det är bra med en bild på hur det ser ut på din häst. Det låter nämligen precis som det ser ut på min hingst direkt efter ansträngning och som det börjar se ut på de dräktiga stona - fullt normalt alltså.

Givetvis kan det vara så att det är ett brådck ändå, och att vi helt enkelt inte förstår skillnaden som du ser!

Jag har ett sto nu som fått åderbråck och hon är opererad nu för det. Hon hade det ju nu i livmodern. Det finns inget som säger att det inte kommer tillbaka eller att som hon nu klarar detta då hon förlorat mycket blod.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 727
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 301
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 397
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka