Häst lös i lastbil

Kickis

Trådstartare
Jag vet att man inte får ha hästen lös i transporten, men vad gäller i lastbil? Får man ha hästen lös inne i en lastbil, dvs ej fastbunden?

Sv: Häst lös i lastbil

jag förbehåller mig för att ha fel, men jag tror att man får ha det om det är som spiltor/boxar i trensporten...
men kan som sagt ha fel, rätta mig :)

Jag tror det, men ärligt talat så har jag aldrig kollat upp det så jag vet ju inte säkert..
Men varför har man hästen lös? Jag har fått intrycket att vi genom att binda upp dem ska hjälpa dem att hålla balansen under transport??

Jag har en valack som har hoppat över bommen på transporten. Jag har nu lasttränat honom och han har har inga problem att gå på transporten och kan även stå där på länge utan problem, men så fort det händer nått oväntat (tex en lastbil dundrar förbi) blir han nervös. Och så fort han blir nervös blir jag änu nervösare för att han ska hoppa över bommen igen.
Jag letar nu lastbil där hästen står på diagonalt eller likande så de inte har nån bom framför sig, så jag slipper oroa mig för att hans ka hoppa, men tyvärr är utbudet lite dåligt (i den stolek och prisklass jag söker). Så jag funderade på om man tar ut inredningen i en vanlig hästlastbil och lät hästen stå lös, är det ok?

om hästen står i box,så får man ha dem lösa.

jag tror att det är alldeles för risky, helt lös i en stor lastbil.. låter inte säkert, måste iaf ha väggar att stötta sig emot. tänk dig smällen om hästen står längst bak och du måste bromsa... hästen flyger längst fram i lastbilen.. oj vilken pölsa det skulle bli...

Jag funderade mer på att göra som en box. Men jag tror ju även som du att hästen kan behöva ha väggarna att stödja sig mot. Vet ju att även bommen framför hästen igentligen behövs så hästen kan stödja sig imot den vid inbromsningar. Men jag vet inte hur jag ska lösa det med min häst som gärna vill över bommen när han blir nervös. Har testat att ha nått framför bommen (typ hö, foderbord) med det gör honom bara ännu mer klättervillig.
Nån som vet nån annan lösning?

Kan han verkligen hoppa över bommen om du höjer den maximalt samt kortar grimskaft+ kanske sätter ett till grimskaft från sidan (väggen)

Jag tror det, men ärligt talat så har jag aldrig kollat upp det så jag vet ju inte säkert..
Men varför har man hästen lös? Jag har fått intrycket att vi genom att binda upp dem ska hjälpa dem att hålla balansen under transport??

Hästen använder huvudet och halsen för att hålla balansen. Hur skulle det hjälpa hästen om vi binder upp den så att den inte kan röra huvudet somden vill?

Vi binder upp hästarna i transporten för att hindra dem från att röra sig för mycket och därigenom orsaka obalans i släpet. Det handlar om lastsäkring och inte om vad som är bäst för hästen.

Min pålle kom med lastbil och han var lös, men då var det box, inte fack eller vad man kan säga.

*kl*
Nån som vet hur stor en sådan box i lastbilen måste vara?

Hittade info på jbv hemsida.. =)

Senast ändrad:

Hästen får vara lös i vanlig transport.... men den måste ha någon form av huvudlag eller halsring så att den går att fånga om den skulle komma lös utanför transporten.... Läste detta i Hästfocus då de hade gjort en undersökning om vad som var sant och inte i samband med transport av häster...

Åh, vad bra.
Annars blire ju som nu... rykten hit å dit :P

Jag har kört med häst lös i släpet (tog givetvis ut all inredning). Det Blir ju då som en box. Man får ju göra det som är bäst för hästen.

Kor och grisar binder man ju inte upp i lastbilarna.... :p

Men bind upp han korrekt så kan han inte hoppa. Ett grimskaft under bommen och ett över bommen. Inte för kort bara.

Tro mig dom kan hoppa ändå. Panikar en häst drar dom sönder det mesta samt sig själva. Skådat en häst som tom lyckats med en bakåtvolt i transporten landade på rygg, fastnade, sedan krälade ut i panik så det inte gick att rubba något... (släpet var ett nyare boj bravo) Så jag tror inte det hänger på hur man knyter tyvärr.. Mvh Jennie

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var under fredagsmorgonen som en förrymd häst blev påkörd av en lastbil på riksväg 47 i Flakeberg, utanför Grästorp.
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama