Glädjekalkyl...
Kalkylen ovan var nog en glädjekalkyl. Hovslagare kostar nog som någon skrev ca 750kr var 6:e vecka om man använder en UTBILDAD och medlem i Hovslagareföreningen. Försäkring beror ju på hur högt man vill försäkra sin häst men ett HBL brukar man ju försäkra för marknadsvärdet och är det runt 50 000kr (rätt lågt räknat) så blir det mycket mer än 200kr/mån. Stallplats, utrustning (räkna även med sadelutprovning/omstoppning då och då), bensin, träning, extrafoder/tillskott, löpande veterinärvård (vaccinationer, någon småskada då och då), avmaskning, tappskor, ev. licens, ev. transport mm.
Har du hästen hemma så tillkommer stallunderhåll (kranar läcker, elen kostar, någon söndersparkad boxvägg, trasiga lampor, stängsel är svindyrt, "eget hö" kostar ofta mer än det smakar att ta in, gödselplatta (lagstadgat) mm.
Obs, det jag räknat på är ungefär minimum, har ej räknat med "lyxfoder", tävligar, träningsläger och oväntad veterinärvård.
Kommer du undan med under 2000 kr/månad så tror jag du har tur, mitt hästeri (ett par mil utanför större stad) gick på runt 5000 kr/månad utan lyx och dyra tävlingar.
/Shayd