Häst kliar sig!?

Miriam

Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem med min häst för att han kliar sig jätte mycket på ryggen på båda sidorna. Han har täcke på sig men tex på ett ridpass så kan han kliar sig var fjärde minut elr när han står utan täcke så står han bara och kliar sig! Han har aldrig gjord så förut. Någon som vet vad man ska göra elr vad det kan vara? Jätte tacksam över svar!:)

Sv: Häst kliar sig!?

Blir det för varmt under täcket kanske? Om han kliar så fort han får av sig täcket är det kanske det, blir väldigt varmt under täckena dagtid den här årstiden. Fällningen gör ju att det kliar med. Kolla så det inte är ohyra, dra upp några strån här och där, där han kliar sig mest, och granska hårrötterna och stråna så det inte sitter ägg eller djur på dem. Finns det inget så skippa täcket kanske?

Sv: Häst kliar sig!?

Har den fått ngn ohyra eller svampsjukdom?

Antar att du tvättar av den efter ridning o hjälper den med borstning.;)

Det låter inte normalt o du säger själv att det är ngt nytt.:crazy:

Jag skulle skura den, torka med fön, byta till rent täcke o vojlock.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka