Sv: Häst ihjälsparkad av en annan häst
Jag måste erkänna att jag missade första artikeln. Men generellt så är det ju oftast så att människohand skylls först. Vet när min valack skar sönder sin karled på skarsnö. Jag var rätt säker på att ingen människohand gjort det, men hade ganska svårt att förstå hur det gått till innan jag dagen efter raidade hagen.
Var spikraka, parallells snitt, som gjorda med sylvass kniv, och djupa djupa (man såg senor och ben osv). Veterinären (Robinson-Buba förresten) tyckte nog sjutton ggr att 'är du SÄKER på att ingen varit i hagen, det här MÅSTE vara kniv eller något?'.
Jag tyckte att '110% säker är jag inte, men noterade du hur mkt du blev tvungen att knarka ner hästen för att få undersöka? Hästen är skydd för främmande, vi bor avlägset och det är en halv meter snö. Oddsen att någon lodat runt i hagen, med en kniv, fått komma nära den här hästen, och sen TVÅ ggr skära honom, varför man nu skulle vilja skära i karleden, är minimala. Då skulle de skurit det översociala stoet'
Och mycket riktigt, nästa dag när jag kontrollerade hagen såg man klart och tydligt ett nedblodat ställe där skaren brustit och kanterna var sylvassa. Fascinerande dock med så fina, jämna snitt. Men fanns inte ett fotspår i hagen, och FLYGANDE förövare trodde sen inte ens vet på