Häst ihjälsparkad av en annan häst

Sv: Häst ihjälsparkad av en annan häst

Borde det inte va en rätt tydlig skillnad på skottskada/sparkskada?

En sparkskada med brodd (ingen aning om hästen hade brodd dock) i pannan borde kunna se ut ungefär som skottskada faktiskt. Men snacka om maximal otur =/

Ja det är väl inte bara otur, det är snudd på osannolikt men när det gäller hästar så finns get sådant uttryck helt enkelt.
Jag tänker också på vilket ramaskri den första artikeln gav, här vill man inte tro på en olycksförklaring utan detta var naturligtvis tillfogat hästen av människohand.;):angel:

Jag måste erkänna att jag missade första artikeln. Men generellt så är det ju oftast så att människohand skylls först. Vet när min valack skar sönder sin karled på skarsnö. Jag var rätt säker på att ingen människohand gjort det, men hade ganska svårt att förstå hur det gått till innan jag dagen efter raidade hagen.

Var spikraka, parallells snitt, som gjorda med sylvass kniv, och djupa djupa (man såg senor och ben osv). Veterinären (Robinson-Buba förresten) tyckte nog sjutton ggr att 'är du SÄKER på att ingen varit i hagen, det här MÅSTE vara kniv eller något?'.

Jag tyckte att '110% säker är jag inte, men noterade du hur mkt du blev tvungen att knarka ner hästen för att få undersöka? Hästen är skydd för främmande, vi bor avlägset och det är en halv meter snö. Oddsen att någon lodat runt i hagen, med en kniv, fått komma nära den här hästen, och sen TVÅ ggr skära honom, varför man nu skulle vilja skära i karleden, är minimala. Då skulle de skurit det översociala stoet'

Och mycket riktigt, nästa dag när jag kontrollerade hagen såg man klart och tydligt ett nedblodat ställe där skaren brustit och kanterna var sylvassa. Fascinerande dock med så fina, jämna snitt. Men fanns inte ett fotspår i hagen, och FLYGANDE förövare trodde sen inte ens vet på ;)

En sparkskada med brodd (ingen aning om hästen hade brodd dock) i pannan borde kunna se ut ungefär som skottskada faktiskt. Men snacka om maximal otur =/

I en annan artikel fanns en förklaring att en fågel möjligen kunde ha hackat hål på den döda hästen, därav trodde de som hittade hästen?, att det var ett ingångshål för en kula.

I en annan artikel fanns en förklaring att en fågel möjligen kunde ha hackat hål på den döda hästen, därav trodde de som hittade hästen?, att det var ett ingångshål för en kula.

Men lixom? Hur djupt är hålet? Finns där en kula inuti?
Är det egentligen så mycket svårare än så? :confused:

En häst i mitt stall blev avsparkad benet i hagen av en annan häst en gång :( jag och en kompis hade hand om den hästen den dagen, då ägaren var i en annan stad. det var INTE roligt, usch... han fick avlivas på plats :( dessutom gick avlivningen snett så han fick lida mer än nödvändigt, om de nu var möjligt.

hemskt med artiklen, fick mig att tänka på detta jag var med om.:(

Jag tänker också på vilket ramaskri den första artikeln gav, här vill man inte tro på en olycksförklaring utan detta var naturligtvis tillfogat hästen av människohand.;):angel:

Ja, jisses. Det var kanske tur att man inte satte igång med att skjuta jägarna i trakten.

På hundstalllet jag jobbade på fick vi in två hundar.
Den ena var alldelles trasig i sjärten, sprickor i analen osv.
Ni kan ju gissa vad man trodde hade hänt hunden? Tills man såg dem båda "in action". De två understimulerade och stressade hundarna satte på varandra så styggt att de blödde... Översexuella helt enkelt.

Senast ändrad:

Ja det är väl inte bara otur, det är snudd på osannolikt men när det gäller hästar så finns get sådant uttryck helt enkelt.

Ramaskri skulle jag inte kalla det. Snarare att folk började tänka på liknande situationer där hästar faktiskt blivit skjutna, rena olyckshändelser etc.
I just detta fall ser jag inget ramaskri runt den aktuella hästen, mer än att folk tog för givet att den blivit skjuten eftersom det stod att den blivit skjuten. Man antar ju att det tagits reda på dödsorsaken innan den skrivs ut, i min mening är felet att det publicerats obekräftade uppgifter, inte att folk reagerar. En sak är det ju att hitta en häst med skador i sin egen hage och börja spekulera, men här tog bukefolket för givet att hästen blivit skjuten utifrån de uppgifter som fanns. Att det sedan visat sig att hästen dött en naturlig död är ju bara skönt att höra och det tror jag att alla inblandade tycker...

Man antar ju att det tagits reda på dödsorsaken innan den skrivs ut, i min mening är felet att det publicerats obekräftade uppgifter, inte att folk reagerar.

Men det är ju inte ovanligt att obekräftade uppgifter om skador på hästar publiceras i Sverige, jag antar du tycker det är fel också?

Du får ursäkta, men den tidigare diskussionen säger ju något helt annat.;)

Detta är inte samma häst som den som tidigare nämnts i annan tråd. Orten som hänvisas till med den häst som sköts i hjärtat ligger på Själland, denna andra ligger i södra delen av Fyn.

I länken som fanns med tidigare i denna tråd, där tycker jag inte att jag finner något ramaskri.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Mängder med träning i all ära. Men det finns en annan detalj som är viktig för både ryttare och hästar på SM i ponnyhoppning, som pågår...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköpingstrakten hade en häst på foder och sålde den vidare. Nu har hon dömts i tingsrätten. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
519
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköping var fodervärd åt en annans häst – som hon sålde till en tredje person. Nu har fodervärden dömts för bedrägeri och...
Svar
0
· Visningar
421
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar som tävlade av ungerska ryttare i ett världscupkval lämnade dopningsprover som var positiva. Nu visar utredningen att det kan...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama