Sv: Häst i utebox?
domino skrev:
Tack för era svar! Är helt ny på detta med permanentbädd... Så följande fråga blir då, hur gör ni bädden. Vet att man bara ska mocka ur bajset och låta kisset vara.. Kalk underst. Sen strö eller? Måste man ha halm?
Kalk eller ej är mycket en smaksak. Jag hade kalk förr men har slutat och märker ingen större skillnad.
Halm, spån eller torv är en smaksak, det går att lägga permanentbäddar med alla tre. Jag föredrar dock spån.
Hur JAG gör bädden, från scratch..
In med rejält med strö. In med hästen. Ta ut bajset dagligen och jämna till bädden. INTE röra runt i den, du ska helst bara röra översta, översta lagret. I idealfallet tar du bara ut bajshögarna och sen är du klar, men ofta får man 'släta till' den lite.
Inte gräva efter kiss och inte ner till botten i bädden.
Efter ett tag har hästarna tryckt till bädden så den börjar bli kompakt. Fyll på lagom med strö när det behövs, det ska vara RENT även fast det är permanentbädd. Översta lagret ska vara rent och torrt och det ska INTE lukta äckel om bädden.
Med tiden så kommer botten av bädden bestå av urin (som på sikt brinner ihop) och övre lagret av rent, torrt spån. Det kommer alltså se ut som i vilken box som helst men tjockare bädd.
När bädden blivit för hög eller en gång/år vilket som nu kommer först så tar man ut den och börjar om.
På vissa ställen kommer du få upp kiss till ytan, då tar du bort det och en bit ner (INTE sticka i bottenlagret på bädden med green då sabbar du hela bädden) och fylle rpå med nytt strö.
Bädde ska vara jämn, och torr och ren ovanpå. Även när den är 10 månader gammal och du har 1½ dm hopbrunnen urindränkt strö i botten. Och det ska inte lukta mer än i en box med växelströbädd, rätt skött så luktar en bädd nästan INGENTING och MINDRE än med växelströbädd.
Idealet när du mockar är att du kan gå in, försiktigt lyfta ut högarna och sen är du klar utan att röra ens översta lagret.
Hästar som gräver eller snurrar runt i boxarna brukar inte funka på bädd.