Häst i utebox?

Sv: Häst i utebox?

Jag har haft hästar i utebox/ligghall på spån respektive spån i botten/halm ovanpå, och jag tyckte bäst om halmen, hade rikligt med bra dammfri halm som hästarna verkade sova skönt i när det var kallare ute.
Permanentbädd hade jag i båda fallen.

Jag har inget annat att jämföra med, men jag tycker det fungerade hyfsat att ha det som jag hade det.

Har två uteboxar där jag nu har permanentbädd med ett tjockt lager halm.
Funkar kanon, och vetskapen om att det ständigt finns något att tugga på
gör inte saken sämre. En av hästarna föredrar t o m halmen före höet.
I somras hade jag spån utan bädd för att det kändes fräschare i värmen.

Jag har min häst i utebox. Vi har inte permanentbädd för det blir aldrig särskilt kallt i boxarna. Däremot får de ganska mycket ren halm och så mockar vi inte jättenoga (kisset) så det blir ändå lite lite bädd av det.. :)

Tack för era svar! Är helt ny på detta med permanentbädd... Så följande fråga blir då, hur gör ni bädden. Vet att man bara ska mocka ur bajset och låta kisset vara.. Kalk underst. Sen strö eller? Måste man ha halm?

*puttar upp*
Ligger den här tråden fel eller varför får jag inte svar på mina frågor? :confused:

Jag hade gjort som så att jag hade kalkat i botten å sen lagt ett lager spån å sen ny fräch halm ovan det!!
Halmen är ju himla bra å gosigt för hästarna att ligga på och gott för dom att tugga på..

Du måste ju inte ha halm om du nu inte tycker om det ...du kan ju andvända spån bädd.

domino skrev:
Tack för era svar! Är helt ny på detta med permanentbädd... Så följande fråga blir då, hur gör ni bädden. Vet att man bara ska mocka ur bajset och låta kisset vara.. Kalk underst. Sen strö eller? Måste man ha halm?

Kalk eller ej är mycket en smaksak. Jag hade kalk förr men har slutat och märker ingen större skillnad.

Halm, spån eller torv är en smaksak, det går att lägga permanentbäddar med alla tre. Jag föredrar dock spån.

Hur JAG gör bädden, från scratch..

In med rejält med strö. In med hästen. Ta ut bajset dagligen och jämna till bädden. INTE röra runt i den, du ska helst bara röra översta, översta lagret. I idealfallet tar du bara ut bajshögarna och sen är du klar, men ofta får man 'släta till' den lite.

Inte gräva efter kiss och inte ner till botten i bädden.

Efter ett tag har hästarna tryckt till bädden så den börjar bli kompakt. Fyll på lagom med strö när det behövs, det ska vara RENT även fast det är permanentbädd. Översta lagret ska vara rent och torrt och det ska INTE lukta äckel om bädden.

Med tiden så kommer botten av bädden bestå av urin (som på sikt brinner ihop) och övre lagret av rent, torrt spån. Det kommer alltså se ut som i vilken box som helst men tjockare bädd.

När bädden blivit för hög eller en gång/år vilket som nu kommer först så tar man ut den och börjar om.

På vissa ställen kommer du få upp kiss till ytan, då tar du bort det och en bit ner (INTE sticka i bottenlagret på bädden med green då sabbar du hela bädden) och fylle rpå med nytt strö.

Bädde ska vara jämn, och torr och ren ovanpå. Även när den är 10 månader gammal och du har 1½ dm hopbrunnen urindränkt strö i botten. Och det ska inte lukta mer än i en box med växelströbädd, rätt skött så luktar en bädd nästan INGENTING och MINDRE än med växelströbädd.

Idealet när du mockar är att du kan gå in, försiktigt lyfta ut högarna och sen är du klar utan att röra ens översta lagret.

Hästar som gräver eller snurrar runt i boxarna brukar inte funka på bädd.

Har inte testat halm själv utan bara spån, jag har mycket spån och då blir det mjukt och varmt ändå speciellt när man har bädd.
Blir det inte giftgt av kalk? Har för mej det.. Själv använder jag iaf Stalosan F som neutraliserar ammoniak, tar bort bakterier m.m. Finns att köpa på bl a Granngården. Det strör jag på i samband med att jag fyller på spån.

Har funkat jättebra med spånbädden tycker jag. Det är väl lite olika på hästar men allmänt så brukar det vara lätt att fixa bädd i utebox, jag hade det i somras också.

Du måste inte ha halm. När man mockar permanentbäddar så ska man tänka på att inte röra om i bädden, jag mockar bort alla högar och det blöta på ytan men man ska akta sig för att gräva och röra i bädden. Den ska vara syrefri annars uppstår lukt. Sen strör jag nytt ovanpå. Tyvärr finns det en del hästar som älskar att gräva upp bäddar :crazy: - men det är bara att prova!

*lånar knapp*

Min häst bökar runt ganska bra i boxen. Bajshögarna ligger dock prydligt men med torv över. Han bajsar alltid på samma ställen. Man brukar se golvet i mitten på boxen..

Men det är inte så att en häst BÖR ha permanentbädd om den står i utebox?

Halm provar jag gärna över spånet men han är matfixerad och väldigt glupsk så jag kan tänka mig att han äter upp det...:D :crazy:

domino skrev:
*lånar knapp*

Min häst bökar runt ganska bra i boxen. Bajshögarna ligger dock prydligt men med torv över. Han bajsar alltid på samma ställen. Man brukar se golvet i mitten på boxen..

Men det är inte så att en häst BÖR ha permanentbädd om den står i utebox?

Halm provar jag gärna över spånet men han är matfixerad och väldigt glupsk så jag kan tänka mig att han äter upp det...:D :crazy:
Den hästen kan vara en häst som INTE funkar på bädd, men man ska aldrig säga aldrig, ibland blir man förvånad.

Det BÄSTA i utebox är permanentbädd ja eftersom permanentbädder ger 'golvvärme'. MEN en sönderriven och omkringröd permanentbädd är SÄMRE än en växelströbädd - oavsett.

Prova att bara ta ut bajshögarna och fösa tillbaka rent spån i 'hålet' han gräver och jämna till bädden redan nu då, du ser rätt fort om det går. När man har en fast bädd är den svårare att riva sönder eftersom den blir MYCKET fastare än när man fluffar runt ströet.

Ett annat alt är att låta en ANNAN häst 'lägga' bädden. Dvs du låter en annan häst stå i din hästs box tills bädden lagt sig, sen flyttar du dit din. Då har bädden större chanser att inte bli uppriven. När den är ny är ju ströet fluffigt och det är lätt att den rörs runt bara hästen rullar.

Halm som permanentbädd till en häst som äter halmen brukar funka dåligt iom attd e gärna vill böka/gräva efter de godaste stråna/Axen.

Tack för ditt svar Alexandra! :bow:

Jag ska prova nu innan vi flyttar att bara ta ut bajset och låta kisset ligga och se om han bökar runt mycket. Han står på torv nu.

Det där med att ha en annan häst i boxen var också en bra idé!

Jag tycker att man behöver vattna i början så att det blir en kaka i botten. Torv är enklast, men det går att göra lika dant med spån. In med ett lager torv, vattna ordentligt (kanske 10 hinkar/box), sedan när det fått ligga och suga åt sig vattnet så in med ett nytt lager torv och stampa till det.

När jag jämnar till bädden (pålle kissar bara i halva boxen så det blir en lutande bädd), så skalar jag av så att det blir jämnt (alltså den hårda kakan undertill blir jämn), sedan tar jag på ett lager Stallosan F eller tekniskt släckt (mycket viktigt) kalk (kalken är något lite billigare, båda finns hos Lantmännen).

Ja just det, torv borde ju vara mycket lättare att få till bädd på med en häst som rör omkring spån mycket. Torven suger ju upp så otroligt bra.

Jag har halm men inte bädd. Har trägolv så det blir inte så kallt. Halm tycker jag är bäst då hästen hela tiden har tillgång att tugga/äta som är extra viktigt när det är kallt.

Tycker absolut du ska ha halm i! Det värmer bättre och sen så kan hästen sysselsätta sig med att äta den också och det är ju ett plus om man inte har en hästsom lätt får halmmage dårå..

Mvh Jeanette

Senast ändrad:

Beror på vad det är för underlag. Är det grus underst så strör jag med rikligt med halm, så det blir minimum 50 cm högt ungefär (räknat när det blivit lite tillplattat alltså.

Är det betong eller cement eller annat material där det blöta inte rinner ner i backen direkt så föredrar jag att ha ett lager spån i botten och sen rikligt med halm.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka