häst i taskigt skick

bumbigris

Trådstartare
hämtade precis hem min häst efter den varit utlånad en längre tid och fick en chock :cry:..... Glanslös i pälsen. bukig men mkt tunn överlinje. Känns orkeslös... Samt att hon har fått rörelsestörning på ena bakbenet ( har haft de på andra i hela livet , men aldrig så pass som det är nu utan så fort hästen rörde på sig kontinuerligt i skritt i 2 min så försvann de, hon lyfter bakbenet jättehögt ) Men nu gör hon så med BÅDA bakbenen och vill ogärna springa :(:confused: Enligt tjejen som haft henne så påstår hon att hon tävlat upp till 110 cm. och att hon är igång och riden 5 dagar i veckan :crazy: men de tror jag inte på med tanke på hur hästen ser ut..
Ska ta upp veterinären så snart jag kan och kolla henne.
men vad tycker ni är lämpligast i foderväg. Kan inte väderna på hösilaget i huvudet , men vet att väderna var helt ok något dåligt med protein...

Nu får hon av mig fri tillgång på hösilaget. 3 kg hippo alfa grow . glucosamin
De är ett 16årigt halvblodsto på ca 170 cm

Snälla hjälp mig fort :crazy:

Sv: häst i taskigt skick

Jättetråkigt att du fick tillbaka din häst i så dåligt skick. Jag fick rådet att ge min häst något som heter Equi-Jewel när hon tappade efter betet i höstas. Kan vara värt att pröva? Nu ger vi vårt sto Hestekraft plus krossad havre samt rejält med hösilage och hon är otroligt fin i kroppen. (Våran häst är högpresterande)

Jag hoppas verkligen att du kan få ordning på din och att allt går bra.

Hippo Alfa Grow är ett bra foder, men du måste givetvis veta vad grovfodret innehåller. Jag tycker annars det är bäst att fodra på med lucern och någon ren proteinkälla som potatisprotein eller soja så man får upp proteinvärdet mer utan att få alltför mycket energi på köpet.

Är också inne på linjen med rent protein.
Olja kan ge en hel del energi.

Är hästen väl avmaskad?
Ruggig, glanslös päls och bukig kan mycket väl tyda på maskproblem.
Med tanke på att fodervärden inte verkar vara riktigt sanningsenlig så hade jag köpt ett Kolla masken och skickat in träckprov.

Fy vad tråkigt att få hem sin häst i så dåligt skick :mad:

Vad ledsamt att höra, stackars pålle tur att hon fick komma hem igen
Synd när folk missköter sig

Mitt tips groov, lusern, korn, foderblanding med majs och soja brukar få upp hullet inte allt på en gång utan tips på foder som ger bra hull

Jag hade inte ändrat något alls just nu. Låt hästen få bra med grovfoder och ligg kvar på den givan Alfa (det är bra med protein i Alfan ju).

Vänta några veckor och kontrollera att hästen tar sig, ändra bara om hästen faller ur. Är hästen nedgången känns det vanskligt att i panik börja ändra en fungerande foderstat och få problem med magen. Också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka