Häst i spilta

M

Mobby

Nu är det så att jag måste ha en av mina hästar i spilta. Då jag inte har någon erfarenhet av att ha häst på spilta sedan tidigare så undrar jag några saker! :confused:
Hästen är ung, men "van" vid att sitta fast på stallgången utan problem - hon har dock aldrig stått i spilta någon gång.

Skulle ni sätta något bakom henne i spiltan (rep, bräda)?

Har testat att sätta henne där bara en liten stund under uppsikt och då lyckades hon sänka huvudet och sedan "byta sida" så hon fick repet över nacket och "satt fast" så... (Jag har en "äkta" inköpt spiltkloss och ett grimskaft)

Skulle ni rekomendera att sätta halsrem på henne?
För då kan hon väl inte "fastna" på det sättet?

Ge gärna tips och erfarenheter... :bump:

Sv: Häst i spilta

Jag iofs inte spiltor själv men har ändå erfarenhet av det genom jobb i stall.

Jag skulle inte sätta rep/planka bakom henne, risken är stor att hon fastnar när hon rullar eller liknande.

Halsrem tycker jag fungerar bättre än grimmor, om de är känsliga för tex skav så blir det inte skav på lika många ställen och precis som du skriver är det svårare för dem att fastna med repet runt huvudet eftersom halsremmen snurrar.

Hoppas det går bra! :)

1000 tack för ditt svar! :bow:

Oki, då sätter jag inte något bakom henne.

Men ska genast fixa en halsrem!! :rofl:

Jag tycker att man överhuvudtaget inte ska ha en häst i en spilta. Är det verkligen nödvändigt? Fastbunden på ett ytterst litet område i förhållande till kroppsstorlek, med ytterst begränsad rörelsefrihet. Om vi gjorde samma sak med hundar eller katter under så pass många timmar som hästar brukar stå i stall så skulle det bli ramaskri...

Tycker faktiskt inte att det är så hemskt även om jag själv också föredrar att ha dem i box. Bara spiltan är tillräckligt bred och lång dvs godkända mått. Sen beror det väl på om och hur mycket hästen står inne men eftersom det är en unghäst så antar jag att den tillbringar mycket tid i hagen.

Des_e skrev:
Jag tycker att man överhuvudtaget inte ska ha en häst i en spilta. Är det verkligen nödvändigt? Fastbunden på ett ytterst litet område i förhållande till kroppsstorlek, med ytterst begränsad rörelsefrihet. Om vi gjorde samma sak med hundar eller katter under så pass många timmar som hästar brukar stå i stall så skulle det bli ramaskri...

många använder som försvar för att ha inne hästen många timmar om dagen att de står ju i box, en häst lider inte av att stå några timmar i spilta, det är bättre för dem att stå 10 timmar i spilta än 18 timmar i box. nu har jag inte mina i spilta utan på lösdrift, men hade jag kunnat och varit tvungen hade jag satt dem i spilta, men då haft dem ute i hagen minst 12 timmar om dagen. men min ena häst hatar att stå fastbunden så det had einte funkat. men jag fattar inte varför folk klagar så på spiltor? :confused:

Hej igen!

Nu var ju inte min fråga om man ska ha häst i spilta eller inte!!
Men hur som helst så väljer jag att förtydliga det hela;
som jag skrev i min första fråga så är jag tyvärr tvungen att göra så här en tid tills jag fått henne såld... :cry:
Jag har nu haft egna hästar sedan 16år tillbaka och aldrig någonsin haft en häst i spilta, p.g.a det så hade jag lite frågor.

Jag har naturligt vis en spilta med godkända mått!!

Dessutom står mina hästar inne så lite som möjligt, jag brukar ha dem ute från ca 7.00 på morgonen till framåt 22-tiden på kvällen. (Så tillvida att det inte är världens regnväder, kyla däremot klarar dem bra, lika bra att förtydliga att de inte behöver stå ute så länge om det regnar och blåser hela dagen!) ;)

Så som någon skrev här ovan så tycker jag att det är mer synd om hästar som står på box mesta tiden av dygnet och är ute i en oftast liten rasthage några timmar per dag och kanske utan kompisar...

Att ha häst i spilta är väl helt OK, tycker faktiskt att det är en del av vardagsfostran att lugnt o fint finna sig i att vara kvar på ett ställe. Det som kunde vara mindre kul, var att om någon under natten lyckats komma lös, o istället för att ägna sig åt skönhetssömn :smirk: istället hade sorterat hinkar, grimmor och annat kul som kan finnas att förströ sig med så kunde åtminstone jag hålla mig för skratt. Men man lär sig bli väldigt ordningsam :angel: så inget ont som inte har något gott med sig. Så kolla verkligen att grimma/halsrem sitter som de ska.

Glimfeather skrev:
många använder som försvar för att ha inne hästen många timmar om dagen att de står ju i box, en häst lider inte av att stå några timmar i spilta, det är bättre för dem att stå 10 timmar i spilta än 18 timmar i box.

:bow: :bow: :bow:

Så länge hästarna inte får stå inne för länge utan får ordentligt med utevistelse så är det ingen fara med spilta, tycker jag. Så länge den är tillräckligt bred så att hästarna kan lägga sig ned.
I spiltorna på ridskolan kan hästarna t.om vända sig om i spiltan - vi gör så på ridskolan för hästarna står med baken mot varandra och skulle man börja backa är risken stor att det blir bråk om hästen backar in i en annan...

Fast de största hästarna står i boxar. Nya hästar får också stå i box tills de är vana vid miljön.

Poetry_princess skrev:
:bow: :bow: :bow:

Så länge hästarna inte får stå inne för länge utan får ordentligt med utevistelse så är det ingen fara med spilta, tycker jag. Så länge den är tillräckligt bred så att hästarna kan lägga sig ned.
I spiltorna på ridskolan kan hästarna t.om vända sig om i spiltan - vi gör så på ridskolan för hästarna står med baken mot varandra och skulle man börja backa är risken stor att det blir bråk om hästen backar in i en annan...

Fast de största hästarna står i boxar. Nya hästar får också stå i box tills de är vana vid miljön.

Vadå t.om vända sig om?? jag har aldrig varit med om att en häst stått i en så smal spilta att den inte kunnat vända sig och och gå ut med huvet före...

Håller med. I vissa fall är spiltan dessutom trevlig. Jag hade till exempel fått hem en 7års valack, nyss kastrerad och helt ohanterad som skulle tämjas och ridas in. Fick rådet av en gammal travgubbe att binda fast honom ganska kort (inte orimligt kort utan med okej längd) i spilta så skulle han bli tam mycket fortare. Gjorde som han föreslog och hade som resultat redan efter ett par veckor en häst som var stabil att binda upp var som helst, som inte hade probnlem med att sitta fast, eller att stå med rumpan "bar" eller vad man ska säga. Och som trivdes bra i sin spilta.

Des_e skrev:

Fast DET var ju intevad trådskrivaren undrade...

Tror själv inte, om hästen får i övrigt god skötsel och rejäl utevistelse och motion, att det behöver vara så förkastligt, hemskt och fel att låta den bo i spilta (även om mitt eget stall bara innehåller boxar). Tänk t ex på hur många ridskolehästar som står i spilta och mår finfint och blir väl så gamla.

Sedan passar ju inte alkla uppstallningslösningar alla hästar.

Vi ställer alla våra unghästar i spilta under en period för att de ska bli vana att stå bundna och det blir lite "gratishantering" genom att man tar i dem varje dag när man släpper loss dem och när man sätter fast dem. Det blir lite hantering utöver den vanliga.
Dessutom är det lättare att mocka spiltor än boxar, iallafall om det är ston.
Våra hästar går ute på stora marker största delen av dygnet och de ser ut att trivas utmärkt i sina spiltor, som är mitt i stallet. De ser alltså åt alla håll.

Rent praktiskt så har vi kedjor att sätta för bakom, men gör sällan det. De används ibland i början för att hästen ska lära sig var det tar stopp. Vi har egentillverkade tunga klossar av björk och har aldrig varit med om att de fått grimskaftet över nacken. Är du säker på att klossen är tillräckligt tung så att grimskaptet löper tillbaka tillräckligt snabbt när hästen rör sig? Det är viktigt att inte grimskaftet är för långt. Du kan prova att dra det ner mot golvet och bedöma var hästen har sitt huvud när den ligger ner. Så långt ska det vara. Inte längre. Hästen lär sig snart var den ska lägga sig för att kunna ligga bekvämt. Att ha för långt grimskaft kan vara förenat med livsfara. Hästen kan vända sig om och fastna eller tappa balansen... Spiltan får av samma anledning inte vara för bred.
Vi har också haft problem med att en del hästar skrapar bak hösilaget när de äter kraftfoder. Vi har satt upp foderhäckar i dessa fall, men vill helst inte ha det då det tar plats och skymmer utsikten.

pimy skrev:
Vadå t.om vända sig om?? jag har aldrig varit med om att en häst stått i en så smal spilta att den inte kunnat vända sig och och gå ut med huvet före...

Jaha, oj då... Har eller aldrig varit med om spiltor där hästarna inte kan vända sig om - jag bara trodde att det fanns (gud förbjude)...

Jag kan berätta om min erfarenhet. I mitt lilla lilla stall hade jag förrut en box och en spilta (numera ombyggt till två boxar). Hästen som stod i spilta hade halsrem och spiltkloss - Han fastnade aldrig (hade honom i spilta många många år). Spiltan var bred och han låg i ena halvan och bajsade i den andra. Då han satt fast med säkerhets fäste hände det ibland att han "kom loss" vilket gjorde att jag hade rep bakom hans rumpa. Då spiltan även var längre än "normerna" märkte han aldrig av repet utan det var mest för min skull (om han skulle komma loss).

Personligen anser jag att om hästen trivs i sin spilta är det inte fel att ha den där. Men den bör ju absolut vara tillräckligt stor för hästen (gärna storleken större). Min häst älskade sin spilta - han gick först in i stallet och kunde alltså "välja själv" men tog alltid spiltan. Anledningen till att vi bygde om var för att kunna utnyttja det lilla utrymmet bättre, därför blev det istället två boxar. Jag skulle inte tveka att ställa honom i spilta igen.

En häst jag kände (lever ej längre) älskade verkligen sin spilta. När vi ställde henne i boxen, såg man att hon inte trivdes. Hon gick oftast lös in från hagen och valde alltid sin spilta framför boxarna som stod öppna. Ett tag stod hon ensam i stallet och fick då vara lös så hon kunde vara i både spilta och boxen - hon var inne i boxen ibland och bajsade men sov alltid i sin spilta.

Jag tror att - om hästen bara får vara ute på dagarna och motioneras ordentligt - så spelar det ingen roll om man har den i box eller spilta. Viktigt tror jag däremot är att man inte flyttar runt hästarna för mkt i stallet, utan låter dem ha sin egen box/spilta där de känner sig trygga. Hästar är ju trots allt vanedjur. Allt flytta dem i onödan skapar nog bara förvirring och stress... (Mina tankar...)

Men om ringen sitter i lagom höjd och klossen inte är av "plast" utan glider lätt mot väggen så borde det inte bli så att hästen fastnar. Men "allt" är väl möjligt när man pratar om hästar har jag märkt av egen erfarnehet... *ler* Men jag ville bara lägga in en liten "brasklapp" om att ringen ska vara i "rätt" höjd och klossen ska glida lätt mot väggen - många klossar man köper är helt värdelösa efter som att de "fastnar" - för mycket friktion. =)

jag hade min ponny i spilta i en vecka i början av detta år, när vi var ivåg å tränade i ridhus
det gick jätte bra att ha henne i spilt hon tog det hela ascoolt och trivdes bra, seddan blir det ju ett extra plus med att det går så jäkla fort att mocka ur en spilta i jämförelse med en box

JAg har hört att de måste gå tolv timmar efter kvällsmaten som de kan få sin frukost eller ngt liknande? har jag helt fel?

Ingen skrev:
JAg har hört att de måste gå tolv timmar efter kvällsmaten som de kan få sin frukost eller ngt liknande? har jag helt fel?

Ja, du är tyvärr ute och cyklar riktigt rejält. Hästar är anpassade till att äta ofta (i vilt tillstånd betar de ju i princip hela tiden), och därför bör de fodras ofta (minimum tre ggr per dygn, gärna fler). Ett absolut MAX mellan två fodringar, t ex, kvälls och morgonfodringen anser jag ligga på 10 timmar. Helst bör det inte gå mer än 8 h mellan några av fodringarna, men om kvällshögivan är stor kan jag tycka tio är godtagbart (t ex kvällsfodring kl 21 och morgonfodring kl 7).

Jag kan tänka mig att du hört att det definitivt inte får gå mer än 12 h mellan kvälls- och morgonfodring (för länge anser visserligen jag) och på så sätt blandat i hop det.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar