Häst i dåligt skick...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lill76

Trådstartare
För en tid sen kom det en ny inackorderings häst till ett stall där jag jobbar (massör) lite ibland. Hästen en 6-årig travare var i mina ögon i väldigt dåligt skick... Hon är väldigt mager o muskelfattig, äter dåligt, har väldigt lång stripig päls o står mest o hänger i boxen.. Ägaren anser dock att hon är i bra tävlingsform o hon var tävlad i monté bara några dagar innan hon kom till stallet. Hon går 2 tuffa snabbjobb i veckan nu. Jag har masserat henne ett par gånger och hon mår INTE bra i sin kropp... Har försökt prata lite försiktigt med ägaren men han ser inte att något är fel med henne, utan hon är på rätt väg. Enligt säkra källor o tidigare stall där hon stått har hon sett ut så här så länge han haft henne. Jag blir SÅ LEDSEN av att se denna häst - vad ska man göra?? Ska fixa bilder under dagen.

För en tid sen kom det en ny inackorderings häst till ett stall där jag jobbar (massör) lite ibland. Hästen en 6-årig travare var i mina ögon i väldigt dåligt skick... Hon är väldigt mager o muskelfattig, äter dåligt, har väldigt lång stripig päls o står mest o hänger i boxen.. Ägaren anser dock att hon är i bra tävlingsform o hon var tävlad i monté bara några dagar innan hon kom till stallet. Hon går 2 tuffa snabbjobb i veckan nu. Jag har masserat henne ett par gånger och hon mår INTE bra i sin kropp... Har försökt prata lite försiktigt med ägaren men han ser inte att något är fel med henne, utan hon är på rätt väg. Enligt säkra källor o tidigare stall där hon stått har hon sett ut så här så länge han haft henne. Jag blir SÅ LEDSEN av att se denna häst - vad ska man göra?? Ska fixa bilder under dagen.
Varmblod i tävling kan se magra och muskelfattiga ut utan att de för den skullen är muskelfattiga eller magra, bara tunna och slimmade. Sedan ser en del hästar hemska ut med vinterpäls. Försvarar inte om det nu är så att den här hästen är i dåligt skick. Ville bara pålysa att allting inte behöver vara som det man först uppfattar. Har du masserat och har erfarenhet av tävlingstravare sedan tidigare? Sedan tycker jag själv att travare ska vara runt musklade och ha lite hull men alla klarar inte eller har helt enkelt inte en sådan kropp.

Jag är utbildad hästmassör o har sett en hel del travare innan. Masserar flera stycken i samma stall o dom är inte i närheten av denna häst... Jag vet att dom kan vara jäkligt slimmade, men det här är inte slimmat.... :(

Jag tycker INTE du ska lägga ut bilder, eftersom det inte är din häst. Känsligt.

Vad finns det att göra mer än att sluta tassa runt? Säg so det är. Att du upplever att hästen är i dåligt skick och att den skulle kunna prestera betydligt bättre under andra omständigheter. Föreslå några enkla förändringar, peka på vad dessa kan förbättra och påtala nyttan av att göra förändringarna.

Hade hästen varit i så dåligt skick så hade nog banveterinären reagerat för länge sen skulle jag tro.

Det du kan göra är att framföra din åsikt alternativt prata med banveterinären och be denne kika på hästen.

Hade hästen varit i så dåligt skick så hade nog banveterinären reagerat för länge sen skulle jag tro.

Det du kan göra är att framföra din åsikt alternativt prata med banveterinären och be denne kika på hästen.
Jag tänker också på att banveterinären borde reagerat... kan vara så att jag är lite känslig... Men jag blir ledsen när jag ser att hästen efter snabbjobb inte äter o är stressad..

Jag har pratat med ägaren... utan resultat. Jag har också insett att det är fel av mig att lägga ut bilder - har bett moderator att ta bort...

Som yrkesperson så har även du en etisk tystnadsplikt, som massör skriver du inte på några papper iofs. Men saken talar i sin natur, man hänvisar alltid människor till ägaren i händelse av att de ställer en fråga om en annan häst. Det är inte din sak att berätta, det får ägaren själv göra. Att visa upp bilder på en annans häst, som man har vården om är absolut inte ok.

Som yrkesperson så har även du en etisk tystnadsplikt, som massör skriver du inte på några papper iofs. Men saken talar i sin natur, man hänvisar alltid människor till ägaren i händelse av att de ställer en fråga om en annan häst. Det är inte din sak att berätta, det får ägaren själv göra. Att visa upp bilder på en annans häst, som man har vården om är absolut inte ok.
Jag håller med dig! Vet inte hur jag tänkte - inte alls förmodligen! Plocka gärna bort hela tråden så jag slipper skämmas över mitt dåliga agerande! Fast det kan kanske vara bra som dåligt exempel för andra. Jag ska verkligen tänka mig för i fortsättningen.

Jag håller med dig! Vet inte hur jag tänkte - inte alls förmodligen! Plocka gärna bort hela tråden så jag slipper skämmas över mitt dåliga agerande! Fast det kan kanske vara bra som dåligt exempel för andra. Jag ska verkligen tänka mig för i fortsättningen.
Va roligt att se en ödmjuk person för en gångs skull här. Lycka till med hästen.

Jag håller med, lycka till med hästen och tråden blir låst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 058
Senast: Bee
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka