Häst i boxen

T

Tinttu

Jag är nybörjare på hästar och vill lära mig så mycket som möjligt!

Idag var jag med mitt gudbarn till ridskolan för hon hade ridtimme. Jag brukar alltid finnas till hands om det är något.
Idag fick hon stallets största häst och den är stor på höjd och bredd, men snällaste och mesigaste hästen ändå. Så hon ville ha hjälp med att "fånga" in den i boxen.

Jag öppnade boxen och talade om att jag är på gång att komma in. Det gick bra. Men när jag skulle sätta på grimman så lyfte han huvudet högt och lade öronen bakåt för att skrämmas. Nu är hästen så stor att jag når inte upp om den slänger upp huvudet.

Jag valde att vänta ut den, så att huvudet kom ner och öronen blev pigga, nyfikna igen. Men genast jag skulle ha på grimman vart huvudet upp igen.

Så började hästen testa mig genom att markera med framhoven att den var i dominans. Då svarade jag med att blåsa upp mig i axelbredd och själv lyfta mitt ben. Och hästen svarade med att vara undergiven och tugga och slicka sig om mulen och hänga med huvudet.

Eftersom lektionen skulle börja måste sadling och tränsning ske, så ridläraren fick ta över. Hon kunde inte ge något konkret råd om hur jag skulle gått vidare.

Vad tipsar ni mig om?
 
Sv: Häst i boxen

Pröva att ta ett grimskaft med in i boxen nästa gång. Lägg det över nacken på hästen så att du kan ta i det och be hästen sänka huvudet så att du kan sätta på grimman. Tänk på att släppa på trycket direkt när hästen sänker huvudet.
 
Sv: Häst i boxen

Jag tror också att det är viktigt att vara så "naturlig" som möjligt. Nu vet jag förstås inte hur det var i just TS fall, men är man ovan vid hästar kanske man är ganska stel och försiktig i sitt kroppspråk och det talar förstås om för hästen att man är ovan och kanske t.o.m. lite rädd. Då är det lätt hänt att hästen får övertaget direkt. De är ju smarta djur och läser en människa som en öppen bok.