Häst i boxen

T

Tinttu

Jag är nybörjare på hästar och vill lära mig så mycket som möjligt!

Idag var jag med mitt gudbarn till ridskolan för hon hade ridtimme. Jag brukar alltid finnas till hands om det är något.
Idag fick hon stallets största häst och den är stor på höjd och bredd, men snällaste och mesigaste hästen ändå. Så hon ville ha hjälp med att "fånga" in den i boxen.

Jag öppnade boxen och talade om att jag är på gång att komma in. Det gick bra. Men när jag skulle sätta på grimman så lyfte han huvudet högt och lade öronen bakåt för att skrämmas. Nu är hästen så stor att jag når inte upp om den slänger upp huvudet.

Jag valde att vänta ut den, så att huvudet kom ner och öronen blev pigga, nyfikna igen. Men genast jag skulle ha på grimman vart huvudet upp igen.

Så började hästen testa mig genom att markera med framhoven att den var i dominans. Då svarade jag med att blåsa upp mig i axelbredd och själv lyfta mitt ben. Och hästen svarade med att vara undergiven och tugga och slicka sig om mulen och hänga med huvudet.

Eftersom lektionen skulle börja måste sadling och tränsning ske, så ridläraren fick ta över. Hon kunde inte ge något konkret råd om hur jag skulle gått vidare.

Vad tipsar ni mig om?
 
Sv: Häst i boxen

Pröva att ta ett grimskaft med in i boxen nästa gång. Lägg det över nacken på hästen så att du kan ta i det och be hästen sänka huvudet så att du kan sätta på grimman. Tänk på att släppa på trycket direkt när hästen sänker huvudet.
 
Sv: Häst i boxen

Jag tror också att det är viktigt att vara så "naturlig" som möjligt. Nu vet jag förstås inte hur det var i just TS fall, men är man ovan vid hästar kanske man är ganska stel och försiktig i sitt kroppspråk och det talar förstås om för hästen att man är ovan och kanske t.o.m. lite rädd. Då är det lätt hänt att hästen får övertaget direkt. De är ju smarta djur och läser en människa som en öppen bok.

Så när jag går in till en häst så tar jag det givetvis lugnt och går först fram och hälsar på hästen o.s.v. men sedan gör jag det jag ska utan några som helst krusiduller. Jag är inte på något sätt hårdhänt och ger alltid hästen en chans att "hoppa i" grimman själv, men jag väntar heller inte ut den om den höjer på huvudet. Utan då talar jag med normal röst om för hästen att "den är en jäkla fjant och att den ska sänka huvudet" och kanske försöker lägga handen om nosryggen för att ändå nå att få på grimman. Jag blir liksom varken arg eller annat, utan försöker bara låtsas som om det regnar och bete mig så naturligt som möjligt. Såvida hästen inte är uppenbart arg och det finns en risk att den hugger eller något, förstås. Men flesta hästar är nog sällan arga på riktigt utan försöker helt enkelt bara kolla om de kan komma undan. Men visar man inte rädsla/osäkerhet så brukar de flesta, uppfostrade, hästar märka med en gång att det inte är någon större idé att ens försöka.

Det är ingen mening att krångla till saker och ting i onödan. :laugh:
 
Sv: Häst i boxen

Jag tror på att röra sig så naturligt som möjligt, inte stå och tänka på att skicka signaler. Jag skulle ha gjort hästen uppmärksam på att jag kom in, gått in och ställt mig bredvid bredvid hals/bog med blicken framåt, strykt den över halsen och sedan lugnt satt på den grimman. De gånger hästar slår upp huvudet är många gånger för att personen som ska sätta på den står framför hästen (för vissa hästar är det dock inget problem) eller på för långt avstånd från huvudet.
 
Sv: Häst i boxen

Hmm, jag hade nog först velat locka ut hästen från sin "skyddszon" vilket kan gå ganska snabbt eller ta lång tid beroende på hästen gissar jag.
Mao - få den komma med huvudet till öppningen (är det inte godisförbud eller nafsig häst kan man ju alltid muta! ;) ), själv stå precis utanför med boxen och lägga grimskaftet över halsen, sen försiktigt ta handen runt huvudet och lägga på grimman. Man visar sina intentioner men låter hästen känna sig ganska fri.

Vet inte hur effektivt det är när man gör det ganska sporadiskt på ny häst, men själv använder jag ungefär den metoden när jag ska sadla i boxen. Lär mina hästar att själv komma fram till boxöppningen för att bli tränsade istället för att jag ska gå och fånga dom. Sen får dom alltid en godbit när tränset är på innan jag har börjat spänna remmarna - den ena hästen är numera så "tokig" i tränsandet att han mycket glatt kommer till dörren, ignorerar höet som han brukar få stå och tugga på utanför boxdörren och fiskar med munnen efter vad som helst som skulle ha kunnat vara ett bett! :rofl:

Sen angående att ta på grimman så kan ju vissa vara väldigt känsliga över huvud och nacke. En annan metod kan vara att snällt försöka sudda bort lite av den känsligheten genom att smeka (eller klia beroende på vad hästen verkar gilla) lite neutralt först på halsen och sen vid nacke/huvud för att få hästen slappna av trots att man berör de lite känsliga delarna. Nu är ju det rätt tidskrävande om man ska göra det ordentligt - är ju en stor häst som man måste vänta ut och har den taskig tillit som behöver byggas upp är det inte gjort på två sekunder. Men ju mer man själv har inställningen att vara snäll och försiktig MEN inte göra någon grej av det utan tycka det är det mest självklara i världen att hästen kommer acceptera det, desto snabbare kan det gå (om man har tur! :p ) och accepterar den det blir det lättare att acceptera grimman.
 
Sv: Häst i boxen

Att få hästen att flytta sig några steg brukar vara en bra början för mig. Sedan skulle jag göra just som lillsyrran rekommenderar.
 
Sv: Häst i boxen

Håller med många här, låtsas som det regnar. Som om det här är nånting du gjort hela ditt liv, typ som att borsta tänderna. Säg hej, gå in, sätt på grimman. Svårare än så är det inte.

Drar hästen ändå upp huvudet brukar jag försöka hänga med så att den inte blir "fri" för att den sticker näsan i vädret. Nu inte menat att man måste hänga sig runt nosen på hästen utan det räcker oftast med att man har kontakt med hästhuvudet hela tiden. Ett finger räcker. Med lite tålamod så ger hästen ofta med sig efter ett tag.
 
Sv: Häst i boxen

Håller också med om att låtsas som att det regnar, du skall ha tag i hästen,bara ta den...

Står du och väntar in den och signalerar saker blir troligtvis hästen lite på sin vakt och kanske "tjurar" ännu mer.

Min egen häst är överlycklig om hon lyckas skrämma någon och hon kan verkligen se läskig ut,men går man bara och tar henne och inte låtsas om hennes fula miner vet hon vad som gäller och känner sig trygg. Kan tillägga att min häst är väldigt otrygg så om någon skulle stanna och försöka prata,backa eller signalera annat hade hon blivit aldeles ifrån sig, det är lite hennes grej att se farlig ut :grin:
 
Sv: Häst i boxen

Står du och väntar in den och signalerar saker blir troligtvis hästen lite på sin vakt och kanske "tjurar" ännu mer.

Nu kanske jag läser in annat än det som var tänkt, men för egen del så föredrar jag alltid öppna kort gentemot hästen.

"Jag tänker komma och hämta dig nu." "Jag tänker tränsa dig nu." "Nu tänker jag hoppa upp!" osv.
Och visst, om man står och väntar på en reaktion på hästen så kan hästen säkert bli osäker och hitta på ditt och datt pga det. Men om man "lurar" hästen med sina intentioner brukar hästarna bli mer och mer misstänksamma.

Tar ett exempel för att visa hur jag menar:
2 styck hästar i en hage. En häst nästan omöjlig för stallägaren att fånga, den andra hästen brukade i princip komma springandes och gnägga och följa med vare sig man håller i den eller inte.
Ägaren till den inte så lättfångade hästen använde sitt "knep" för att fånga den svårfångade även på den lättfångade. Vilket i princip bestod av att låtsas som det regnar, smyga på hästen och dölja sina intentioner för att sen snabbt rycka tag i grimman.
Det tog bara några veckor för att den lättfångade hästen skulle vägra låta någon ta tag i grimman - kom snällt fortfarande och ville vara social men stack iväg så snart någon visade tecken på att man tänkte ta tag i grimman. Man var tvungen att använda grimskaftsknepet.

Nu var den "lättfångade" hästen min häst och vi lyckades reparera skadan ganska snabbt - helt enkelt genom att sluta med att köra på tricks och vara oartig mot hästen. Jag sa helt enkelt med kroppsspråket "jag tänker ta tag i din grimma!" och så fick hästen reagera utifrån det, jag förföljde hästen och fortsatte signalera att jag tänker ta tag i grimman tills han insåg att det kanske inte var så farligt ändå. Detsamma gällde annat som kunde tänkas läskigt eller obehagligt som att smörja sår med hästen lös i hagen eller spruta på flugmedel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 257
Senast: Happimess
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp