Häst + hö i samma transport = ?

R

Real_Life

Vi ska åka ca 1 timme om några dagar med hästen och ska ha med oss hö. Hästen i fråga är ett litet matvrak som tycker att det viktigaste som finns är att äta ;) så därför är jag lite tveksam, går det ändå bra att ha hö bredvid, alltså på andra sidan mellanväggen i transporten?

Sv: Häst + hö i samma transport = ?

hej! vi har en häst, Scilla, hon fick foderstrupsforstoppning i helgen. Innan dess hade hon vart o tävlat, vunnit! :) men sen , i transporten hem hände det! hon fick foderstrupsförstoppning! det berodde antagligen på att hon inte drukit innan hon lastades o fick hö i transporten. svettig, och inget vatten hade hon fått, så halsen blev "torr" och höet fastnade i halsen. Läskigt!
Så jag skulle rekommendera att ge hästen mkt vatten innnan, låt den inte vara stressad, och ge den lite hö, inte för mkt! sätt höet i ett hönät, eller ngt liknande, så blir det dels mer sysselsättning för den och höet tar längre tid att äta upp. så då får den inte i sej alldeles för mycket!
Lycka till med din häst!

Vi brukar så gott som alltid ha hö med när hästarna åker iväg. Är det bara en häst som åker så brukar vi packa hö i Ikea-påse/påsar och ställa dom på andra sidan mellanväggen. Det funkar bra för oss. Aldrig hänt något. Hästarna verkar inte märka att påsarna står där.

Norrland

Beror ju lite på hur mycket hö det handlar om.
Är det bara ett par balar kan man stoppa dom i sopsäckar.

Förhoppningsvis så har du väl din häst bunden i transporten? Det är inga problem att lasta hö på andra sidan mellanväggen, för du tänker väl ha den monterad? Se bara till att allt hålls på sin plats!

Jo, om du hara har en mellanvägg i så kommer hästen väl inte åt höet?
Och kör ni inte som dårar finns det väl ingen risk att höet "kanar" och kan utgöra skada på något sätt? Är väl såna saker du isf får tänka på.. Om han är orolig osv. finns d t ex risk att han skulle få för sig att hoppa över mellanväggen och det är en massa hö där så är d ju inte den bästa idén...
Har iaf kört ett par balar vid sidan av min häst i transporten och d har alltid funkat. Men hon är också lugn.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 513
Senast: jemeni
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 215
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar