Häst fick svansen sönderklippt

Sv: Häst fick svansen sönderklippt

Mellan söndag och onsdag :eek: Kollar inte folk sina djur varje dag?

Fast ja vet flera som bara gör de dom ska och åker.
Men man kollar väl alltid över sina djur whatsoever lr??

Sen givetvis otroligt att folk inte kan låta bli djur. Vad är de som är så kul att förstöra :devil:

oj :eek: Eller så är det tryckfel? Känns konstigt mellan söndag och onsdag :eek:

Stackars häst.

Det kanske är lite sönderklippt?

Eller så har hästägaren så många hästar att denna inte hinner gå igenom alla varje dag ordentligt mer än att kolla att de står upp och ser ut att må bra?

Hinner man inte kolla alla ordentligt har man väl för många hästar!!!!:o

Det är ju även svart ute dygnet runt nu...så det kan vara svårt å se en svans om de går på lösdrift....det kanske bara är på helgen man har en glims av dags ljus.... Man koncentrerar sig nog på mer vitala delar....Var inte så snabb med att döma, vi vet inte hela storyn;).

för mig handlade de inte om en avklippt svans utan om att de stod nån gång mellan söndag och onsdag.
Låter skumt länge att inte kolla sin häst.
Tycker inte jag dömmer någon för jag vet inte ens vem de är.
Men vet många som inte ids gå ut till sin häst när dom är i stallet.

Det är ju även svart ute dygnet runt nu...så det kan vara svårt å se en svans om de går på lösdrift....det kanske bara är på helgen man har en glims av dags ljus.... Man koncentrerar sig nog på mer vitala delar....Var inte så snabb med att döma, vi vet inte hela storyn;).

Håller med dig.

Dessutom tvivlar jag på att de stuterier som har uppemot 100+ hästar verkligen hinner kolla alla sina hästar grundligt varje dag.
Och de stora stuterierna, de erkända, är ju knappast oseriösa bara för det.
Det stod ju inte det minsta om hur Mycket man som klippts bort.
Trotts det hoppar folk direkt till den värsta slutsattsen, att ägarna inte kollat igenom hästen övht mellan dessa dagar.
De kanske var bortresta och grannen kollade till dom, men inte gjorde mer än att se att alla mådde bra. Ska människor som har häst inte få åka bort funderar jag då...?

*kl*

Med tanke på att den är klippt på tre ställen och inte kapad rakt av så är det väl inget man märker om man är ute och kollar till sina lösdriftshästar i mörkret..

Det var det första jag också reagerade på. Mellan söndag och onsdag är ganska många dagar. :crazy:

Och seriöst. Man kollar väl ändå inte bara till sina hästar lite snabbt i mörkret?
Bra koll man har på sina hästar i såfall. :grin:
(Även om man känner igenom varje millimeter på hästen så ser man ju inte om hästen verkar dålig)
Väldigt oansvarsfullt måste jag säga.

Jag har åkt bort många gånger, men varje gång har någon hästkunnig människa jag känner visiterat och kollat till hästen varje dag.

Visst står det inte hur mycket, men med tanke på att det är skadegörelse så bör det väl ändå vara en hel del?
Vi fick bla hästarnas pannluggar avkapade för några år sedan och det blev då inte skadegörelse.

Hmm, får flashback till när en ponny på ridskolan fick sin svans avklippt just under svansroten under tiden stallet stod mindre bevakat (ca 30 min efter intag, när de äter sin middag i - vad som ska vara - lugn och ro). Svansen hittades på gödselstacken, någon gärningsman hittades dock aldrig.

Hinner man inte kolla alla ordentligt har man väl för många hästar!!!!:o

Eller hur? Tänk om en häst står med ett sticksår eller något, som inte syns "på håll", men den ännu inte är halt eller dylikt? Rätt vad det är får den någon infektion, inflammation, stelkramp eller annat "kul"... :crazy: Eller skärsår eller krossår också för den delen. Eller vad som helst som inte nödvändigtvis innebär att hästen ligger död på marken eller står med ett ben i luften...

Angående den klippta svansen måste jag lägga till att det ju faktiskt inte behöver vara någon som klippt den. Min unghäst naggade bitar av systerns svans och det såg PRECIS ut som om någon tagit en sax och klippt i svansen. Inte så snyggt... :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, får flashback till när en ponny på ridskolan fick sin svans avklippt just under svansroten under tiden stallet stod mindre bevakat (ca 30 min efter intag, när de äter sin middag i - vad som ska vara - lugn och ro). Svansen hittades på gödselstacken, någon gärningsman hittades dock aldrig.

Alltså, vad är det med folk? Roligt då liksom... hahah nu ska jag klippa en hästs svans... Eeeehhh... :confused: Jaja, hellre det än att de skär/klipper på själva hästen iaf.

Det behöver ju inte betyda att det var mycket bara för att ditt fall inte räknades som skadegörelse.
Det är ju inte frågan om samma polis skulle jag gissa.

Sen har inte alla möjligheten att kunna använda sig av någon som är hästkunnig som kommer ut då man är bortrest.
Det betyder inte att denna är en dålig hästägare för den skull.
Det finns inga kriterier som säger att du måste kunna anlita hästkunnig person som kollar till hästarna när du är bortrest.
Vem bestämmer sånt liksom...

Iom att det inte räknas som djurplågeri så betyder det i mina öron att det inte var mycket, då det blir djurplågeri om hästen itne kan använda svansen att jaga bort flugor kommande sommar.

Vad räknas som skadegörelse?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren inträffade en allvarlig olycka i skånska Svedala, då en man körde på en häst och en ponny med sin traktor - hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 267
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För första gången visar Anne Lundberg upp en bild på sitt nya hus i Italien. Dessutom berättar hon, i SVT:s ”Bergfeldt”, att hon fick...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama