Häst fick ingen mat

Sv: Häst fick ingen mat

Hade hon astma sedan tidigare så varför tog hon hem hästen, hon borde väl ändå ha känt av problemet sedan tidigare? Kan man inte ta hand om hästen så får man ringa till hästägaren och förklara problemet, och/eller be någon hjälpa till med hästen tills hästägaren kan ta hem hästen igen.

Vilken jubelidiot.

Skylla på astman... Misstänker att slöheten spelar mer roll, för en normal människa skulle inte låta sin sjukdom medvetet gå ut över hästen.

varför tar man hem en häst om man har astma och inte klarar av det?! :crazy:
Att människor kan leva med sig själva..

Sitter och funderar på om jag vet vem det är. Men som tur är så känner jag ingen som behandlar en häst så illa!

Jag och min astma har precis varit och matat tre hästar. Det gick alldeles utmärkt.

Skumt folk det finns!

Hade hon hästen själv hemma utan sällskap då alltså? För annars borde det funnits en till svältande häst där eller om hon stod i ett stall med andra hästägare borde någon kunnat hjälpa till.
Men varför i hela friden tar man inte kontakt med ägaren om man upptäcker att astman är ett hinder? Eller ber någon vän, familjemedlem - vem som helst om hjälp? Jag känner f.ö. ett par hästägare som har astma och de klarar av ge sina hästar mat även om det i vissa fall har krävts lite mer av dem. Tror det ligger betydligt mer bakom än astman.

Jag har också astma, men inte särskilt 'allvarlig' astma som tur är. Men inte katten är det en ursäkt för att inte ge hästen mat? :confused:

Då hade man väl inte tagit hem en foderhäst? Jag tycker synd om ägaren (och hästen givetvis) som förmodligen trott att h*n gjort något bra för hästen när den skulle komma till fodervärden.

Jag kommer inte våga lämna ut mina hästar på foder.

Men hur kan hästen "omhändertas" om den har en (vettig) ägare?

Det är väl bara att hämta hem sin häst?

Och det funkar inte att låna ut,eller iaf väldigt sällan.

Det vet väl alla att hästar som lånas inte behöver samma skötsel som egnägda hästar?:grin:

De är mer lättfödda, hovarna växer långsammare,de blir inte sjuka o kräver inte veterinär och dessutom motionerar de sig gratis och får kondition.....

Hm, ja jag vet inte.

Fast vad jag lärt mig här på buke så är det väl oftast inte bara att hämta hem sin häst om man har kontrakt om man inte skrivit in just att man får hämta hem den vid misskötsel eller något dylikt.

I övrigt låter såna där lånehästar fantastiska. Jag tror jag ska skaffa ett gäng såna istället ;)

Jag tycker faktist att ansvaret ligger På ägaren att se till
att Fodervärden sköter sitt ansvar. Har hört mest dåliga exp.
Varför Har inte Hästägaren kollar upp att allt fungerat???
En nära vänn till mig hade ut sin häst på foder Den komm tillbaka avmagrad och hade haft skabb i hovskägget och Min vän hade inte varit och hälsat på.
Man får inte vara så godtrogen. Jag hade en foderhäst men kände att jag inte
hade tid och råd. Jag och Ägaren hittade då En som vi tyckte var bra.
Jag var där ett par gånger tyckte det verkade Okay. Ägaren tyckte inte det funkade så det slutade med att jag tog Hästen på foder och Allt blev bra.

Det är inte alltid så lätt att se att ngt är fel när man hälsar på sin häst hos en fodervärd och hela tiden får höra hur bra det fungerar. Jag hade en häst utlånad en gång och när det stod klart för mig hur illa det verkligen var så sa jag upp avtalet med hänvisning till kontraktsbrott, fick mina saker förstörda och hästen piskad blodig innan jag hann hämta henne akut kl 05 på morgonen i vittnens närvaro.

Såväl de fysiska som de psykiska ärren satt kvar resten av hennes liv. :cry:

Fast man gör sig ju av med hästen av en anledning (tidsbrist, pengabrist exv) och som ägare kan man dessutom inte hålla på och stenkolla vad fodervärden gör.
OCH man vet aldrig vad som sker "bakom kulisserna". En häst kan se ut att må jättebra när man är där, medan den egentligen har det dåligt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten larmades ut till i Agunnaryd i Ljungby kommun där en häst hade gått ner sig i ett gyttjehål under måndagen.
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar i Lessebo kommun har omhändertagits av länsstyrelsen. Trots att brister påpekats tidigare, hade ägaren inte åtgärdat dem.
Svar
0
· Visningar
254
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Kungsbacka kommun har åtalats misstänkt för djurplågeri sedan hon låtit bli att sköta om en häst.
Svar
0
· Visningar
349
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen kallades till Kungsbacka kommun under tisdagen efter att en man misstänks ha begått ett övergrepp mot en häst. Vittnen ska ha...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama